صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : چهارصد ضربه ( The 400 Blows )

چهارصد ضربه ( The 400 Blows )

23raff60023

 

داستان فیلم :

آنتوان پسربچه 14 ساله ای است که مشکلات فراوانی را در خانه و مدرسه تجربه می کند. او برای جلوگیری از تنبیه تصمیم می گیرد از مدرسه فرار کرده و به پاریس برود اما…

کارگردان:                        

فرانسوا تروفو ( François Truffaut ) : فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی بود. وی از پیشروان جریان موج نوی فرانسه محسوب می‌شد. اولین اثر سینمایی وی فیلم چهارصد ضربه، در زمرهٔ شاهکارهای سینمای دنیا و سه فیلم بلند آغازین موج نو قرار می‌گیرد.

تروفو نویسنده یا همکار نویسنده فیلمنامه تمام فیلمهایی بود که خودش کارگردانی کرد. آثار او ترکیبی از کمدی، غم، تردید و عشق بود. یکی از مضامین اصلی فیلم‌های تروفو زندگی خودش بود. از این جهت پاره‌ای از فیلم‌هایش فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای محسوب می‌شوند. چهارصد ضربه نیز یکی از آن فیلم‌هاست و تصویر پاره‌ای از وقایع دوران کودکی فیلمساز است.

تروفو پیش از آنکه فیلمساز شود نویسنده و منتقد نشریهٔ کایه دو سینما بود. یکی از مشهورترین نوشته‌های او نظریه مؤلف است که به همراه اندرو ساریس نوشت و عملاً به یک مانیفیست برای فیلمسازان موج نو تبدیل شد. طبق این رساله، باید فیلمسازان مؤلف را از فیلمسازان مقلد جدا کرد. تروفو بسیاری از فیلمسازان زمان خودش را مقلد، دنباله‌رو و بسیار محافظه‌کار خواند. سینمای آن‌ها را کهنه و پوسیده خواند و نوید پیدایش یک سینمای نو را داد که در آثار موج نو تبلور یافت.

400 blo2311

تروفو در فیلم‌های خود داستانی جذاب و زیبا را روایت می‌کند که اعتماد و باور تماشاگر را جلب می‌کند و فیلم‌هایش پیچیدگی و ابهام خاصی ندارند. او در فیلمنامه‌های خود بی‌گمان از انوره دو بالزاک بسیار گرفته است. پیوندهای عاطفی، از رابطه‌های زودگذر سبکسرانه تا عشق‌های سودایی و جنون‌آمیز، خمیرمایه اصلی سینمای تروفو است.

سینمای او از موضوعات اجتماعی و سیاسی دور است و تنها در جریان ناآرامی‌های مه ۱۹۶۸ فرانسه از خود چهره‌ای سیاسی نشان داد. از این نظر، نگاه او رو در تقابل با بزرگترین رقیب‌اش ژان-لوک گدار قرار می‌گیرد که فیلم‌هایش سرشار از نگره‌ها و پیام‌های سیاسی است. این دو فیلمساز جوان پس از دوره‌ای از دوستی و همکاری در کادر تحریری نشریه کایه دو سینما و اولین مرحله شکل‌گیری موج نو، در کنار هم بودند. اما در اوایل دهه ۱۹۷۰ دشمنی تلخی میان آنها پیش آمد که تا پایان عمر تروفو ادامه یافت.

تروفو شیفته فیلم‌های آلفرد هیچکاک بود و بافت دقیق و سنجیده فیلمنامه‌ها، مهارت در ایجاد تعلیق و هیجان، ذوق بی‌نظیر در پیشبرد داستان با ریتم و ضرب‌آهنگ مناسب و لحن طنزآمیز و فیلم‌های او را می‌ستود. او در سال ۱۹۶۲ به آمریکا سفر کرد و در گفتگویی پنجاه ساعته با هیچکاک از جزئیات طرز کار خود اطلاع یافت و شرح آن را به صورت کتاب منتشر کرد. این کتاب به اثری کلاسیک در شناخت سینما تبدیل شد و به زبان‌های بسیاری از جمله به زبان فارسی با ترجمه پرویز دوایی برگشت.

تروفو در سال 1984 در پاریس درگذشت.

منبع : ویکیپدیا

 


بازیگران :

ژان پیر لئو (Jean-Pierre Léaud) لئو در سال ۱۹۴۴ در پاریس به دنیا آمد. او نخستین بار در ۱۴ سالگی در فیلم چهارصد ضربه و در نقش آنتوان دوانل که شخصیتی گرته‌برداری‌شده از زندگی فرانسوا تروفو بود، ظاهر شد و بازی او در این فیلم مورد توجه قرار گرفت.[۱] لئو پس از ایفای نقش آنتوان نوجوان در چهارصد ضربه، در چهار فیلم دیگر تروفو که ادامه شرح احوال آنتوان دوانل به‌شمار می‌رفتند بازی کرد و دوره‌ای چندین ساله را همراه با شخصیت آنتوان سپری کرد. این فیلم‌ها آنتوان و کولت (۱۹۶۲، فیلم کوتاه)، بوسه‌های ربوده شده (۱۹۶۸)، کانون زناشویی (۱۹۷۰) و عشق فراری (۱۹۷۹) نام دارند.

لئو در در فیلم‌های کارگردانان بزرگ دیگری همچون برناردو برتولوچی، ژان‌لوک گدار و آکی کوریسماکی نیز بازی کرده‌است.

منبع : ویکیپدیا

the 4002333ows 05

نکاتی که احتمالا درباره « چهارصد ضربه» نمی دانید :

تمام بازیگرانی که برای فیلم تست داده اما پذیرفته نشده بودند، در سکانس کلاس درس از آنان استفاده شد!

عنوان انگلیسی فیلم متفاوت از عنوان فرانسوی اصلی اش است. نام اصلی فیلم « زنده ماندن یک زندگی وحشی » نام دارد اما در انگلیسی « 400 ضربه » نامیده شد که آن هم برگرفته از ترجمه سوئدی اثر بود!

نام اصلی فیلم برگرفته از یک ضرب المثل فرانسوی به نام « faire les quatre cents co » می باشد که به معنای ” آشوبگر ” می باشد.

تمام دیالوگ های فیلم پس از فیلمبرداری به دلیل مشکلات حین فیلمبرداری، دوباره توسط بازیگران نقش های اصلی دوبله شد.

این فیلم به نظریه پرداز مشهور، آندره بازین تقدیم شده است.

«  400 ضربه » اولین فیلم بزرگ سینمایی تروفو بود.

400 blo231122

اِلن پیج، بازیگر فیلمهای « جونو » و « تلقین » گفته که « 400 ضربه » فیلم مورد علاقه تمام دورانش است.

سکانسی که در آن آنتوان سرش را که گیج می رود با دست نگه داشته، اشاره به فیلم « سرگیجه » آلفرد هیچکاک دارد.

« 400 ضربه » در لیست « 1001 فیلمی که باید پیش از مرگ ببینید » استیون اشنایدر حضور دارد.

این فیلم در لیست « برترین فیلمهای » راجر ایبرت نیز قرار دارد.

« 400 ضربه » اولین فیلم فرانسوا تروفو هست که بصورت فرمت بلو-ری به بازار عرضه شد.

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

400 ضربه : images w1402230The 400 Blows

کارگردان : فرانسوا تروفو

نویسنده : فرانسوا تروفو ، مارسل موسی

بازیگران :

ژان پیر لئود / آنتوان

کلیر موریر / گیلرت دونیل

آلبرت رمی / جولین

زمان : 99 دقیقه

محصول : 1959

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین فیلمنامه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها