فیلم های هیولایی از آن دسته فیلم هایی هستند که همزمان ترس و سرگرمی را برای تماشاگر به ارمغان می آورند. واژه «کایجو» (Kaiju) یک لغت ژاپنی است که معنای لفظی آن «هیولای عجیب» بوده اما برای اشاره به هیولاهایی در حد و اندازه های گودزیلایی از آن استفاده می شود. فیلم «گودزیلا» (Godzilla) در سال ۱۹۵۴ عموماً به عنوان اولین فیلم ژانر کایجو یا فیلم های هیولایی در نظر گرفته می شود اما می توان ادعا کرد که اولین فیلمی که در این ژانر ساخته شده فیلم آمریکایی «کینگ کونگ» (King Kong) در دهه ۳۰ قرن بیستم بوده است.
به گزارش مووی مگ به نقل از روزیاتو، بسیاری از ما اولین فیلم «گودزیلا» و دنباله های آن را دیده ایم اما بسیاری از فیلم های خوب این ژانر از رادار ما دور مانده اند. در حالی که در سال کنونی قرار است فیلم های هیولایی متعددی اکران شوند، مناسب دیدیم شما را به تعدادی از بهترین فیلم های هیولایی یا ژانر کایجو که ممکن است ندیده باشید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
۱۰- هیولایی از عمق ۲۰٫۰۰۰ پایی (۱۹۵۳)
در آمریکا همه چیز با فیلم «هیولایی از عمق ۲۰٫۰۰۰ پایی» (The Beast from 20,000 Fathoms) آغاز شد، هر چند بسیاری بسیاری بر این باورند که تنها باید فیلم های ژاپنی را فیلم های کایجو نامید. اگر چه فیلم «کینگ کونگ» در سال ۱۹۳۳ اولین فیلمی بود که هیولایی بزرگ را به سینما معرفی کرد و بدنبال آن فیلم های هیولایی دیگری ساخته شد اما این فیلم آمریکایی دقیقاً یک سال قیل از ساخت فیلم اورجینال «گودزیلا» به سینماها آمد و باعث شد که فیلم های هیولایی ژاپنی بیشتری ساخته شده و راه را برای این ژانر موفق باز کرد. این فیلم با یک آزمایش اتمی بزرگ در مدار قطب شمال آغاز می شود و قدرت انفجار باعث می شود که یک دایناسور به خواب رفته برای قرن ها بالاخره بیدار شود که نام آن ریدوسوروس است.
این هیولای غول پیکر خود را به سواحل شمالی ایالات متحده رسانده و در محل تخم ریزی باستانی خود که اکنون شهر نیویورک است خرابی بسیاری به بار می آورد. همانند بسیاری از فیلم های دهه ۱۹۵۰ بار دیگر گروهی از مردان سفید پوست شجاع سعی دارند که این هیولای مرگبار را متوقف کنند. چیزی که این فیلم را حتی امروزه نیز متمایز می کند جلوه های ویژه تصویری است که در آن مورد استفاده قرار می گیرد. ریدوسوروس توسط ری هریهاوزن ساخته و انیمه سازی شد. وی استاد ویلیس اوبراین، انیماتور افسانه ای بود که اولین کینگ کونگ را به وجود آورد.
هریهاوزن در سال های پیش رو به یک متخصص بزرگ در حوزه جلوه های ویژه تصویری تبدیل شد و بعدها نیز هیولاهای استاپ موشن فیلم های «جیسون و آرگونات ها » (Jason and the Argonauts) و «نبرد تایتان ها» (Clash of the Titans) را ساخت. هیچوقت دنباله ای برای ریدوسوروس ساخته نشد اما ایده بیدار شدن هیولاها در اثر انفجار و آزمایش اتمی ماندگار مانده و بسیاری از فیلم های هیولایی آینده با استفاده از همین ایده ساخته شدند.
۹- ۲۰ میلیون مایل تا زمین (۱۹۵۷)
ری هریهاوزن هیولای اصلی فیلم «۲۰ میلیون مایل تا زمین» (۲۰ Million Miles to Earth) را نیز ساخت که در سال ۱۹۵۷ اکران شد. این فیلم توسط یک کمپانی آمریکایی ساخته شده و اکثر صحنه های ان در ایتالیا فیلمبرداری شد. همانطور که از عنوان فیلم پیداست هیولای این فیلم یک موجود زمینی باستانی نیست بلکه موجودی فرازمینی و از سیاره ونوس است. این هیولا در حالت جنینی به زمین آمده و خیلی سریع در قالب یک ماهی- مارمولک با شباهت های مبهمی به انسان خود را نشان می دهد. مانند همیشه محققان آمریکایی به سراغ او رفته و این هیولا به شهر رم و مناطق اطراف آن حمله می کند.
پس از مبارزه با یک فیل، از بین بردن یک مقبره باستانی و بالا رفتن از بنای کولوسئوم در نهایت با شلیک یک بازوکا از پای در می آید. این فیلم از آن دسته فیلم های هیولایی است که علی رغم یک داستان ساختگی دیگر، به دلیل ترکیب لوکیشن های زیبا و همچنین مهارت هریهاوزن در ساخت یک هیولای شبه واقعی ارزش تماشا کردن دارد.
۸- گورگو (۱۹۶۱)
فیلم هیولایی «گورگو» (Gorgo) که به طور مشترک توسط کشورهای ایالات متحده و بریتانیا ساخته شد و به شدت تحت تاثیر فیلم «گودزیلا» ساخته کمپانی ژاپنی توهو است. هیولاهای این فیلم یعنی گورگو و مادرش اوگرا توسط بازیگرانی که در قالب یک لباس خاص به شکل هیولا فرو رفته بودند ساخته شده و برخلاف کارهای اوبراین و هریهاوزن از روش انیمه سازی استاپ موشن استفاده نشده بود. فیلم داستان یک هیولای دوزیست ۲۰ متری شبیه دایناسور را روایت می کند که در اثر یک انفجار آتشفشانی بیدار شده و توسط جویندگان گنج دستگیر می شود. آن ها این هیولا را به سیرکی در شهر لندن می فروشند که در آن جا نام گورگو برای وی انتخاب شده و در معرض دید تماشاگران قرار می گیرد.
شوک اصلی زمانی ایجاد می شود که مشخص می گردد گورگو در واقع یک نوزاد بوده و مادر حدود ۶۰ متری و با نام اورگا به دنبال او می آید. گورگو در واقع گودزیلا نیست اما سینمای غرب در این فیلم با استفاده از ژانر کایجو ژاپن، داستان هیولای مادری که به دنبال فرزندش می آید و در این راه همه جا را ویران می کند را در ژانر فیلم های هیولایی باب کرد. علاوه بر این هیولاهای این فیلم شکست ناپذیر هستند و در واقع کسی نمی تواند اورگا را متوقف کند. وی بخش زیادی از شهر لندن را ویران می کند و پس از نجات گورگو به دریا باز می گردند.
۷- موثرا (۱۹۶۱)
اگر با دنیای فیلم های هیولایی کایجو آشنایی داشته باشید مطمئناً فیلم «موثرا» (Mothra) را جزئی از دنیای سینمایی گودزیلا می دانید. این فیلم ژاپنی توسط کمپانی توهو در سال ۱۹۶۱ ساخته شد. این فیلم یکی از غیرمعمول ترین و البته جالب ترین فیلم های اولیه ژاپن در ژانر کایجو است که داستان یک هیولای مهربان، انسانی شرور و یک گروه دو نفره موسیقی را روایت می کند. نمای کلی داستان شباهت بسیاری با فیلم «کینگ کونگ» دارد که در آن مردی شرور و بی وجدان یک سفر اکتشافی را به جزیره ای ناشناخته که پر از گونه های عجیب و غریب حیات است به راه می اندازد تا یکی از این گونه ها را با خود به دنیای متمدن آورده از این طریق پول زیادی به جیب بزند.
البته به جای یک گوریل بزرگ وی با دو زن آوازه خوان کوچک روبرو می شود که دزدیدن آن ها به بیدار شدن خدا و نگهبان جزیره که موثرا نام دارد منجر می شود. موثرا در ابتدا یک تخم بزرگ است که ناگهان باز شده و یک کرم ابریشم بزرگ از آن بیرون می آید. بعد از این که به همان شکل و در جستجوی دو زن گمشده خرابی های بسیاری به بار می آورد وی یک پیله کرم ابریشم را در خرابه های برج توکیو ساخته و در نهایت به شکل یک شب پره غول پیکر پرنده بیرون می آید. در نهایت وی زنان آوازه خوان را نجات داده و با خود به جزیره مرموز باز می گرداند.
بعدها در سال ۱۹۶۴ فیلمی در دنباله این فیلم با نام «موثرا بر علیه گودزیلا» (Mothra vs. Godzilla) ساخته شد که هم موثرا و هم دو زن آوازه خوان در آن حضور داشتند. این فیلم و دنباله های آن به خاطر شهرت فیلم های گودزیلا کمتر مورد توجه قرار گرفتند اما تماشای آن ها خالی از لطف نخواهد بود.
۶- گیدورا: هیولای سه سر
فیلم «گیدورا: هیولای سه سر» (Ghidorah: The Three-Headed Monster) ساخته سال ۱۹۶۴ را باید «انتقام جویان» «Avengers» سبک کایجو کمپانی توهو دانست. در این فیلم علاوه بر اژدهای طلایی سه سری که از افسانه های ژاپن الهام گرفته شده است، شاهد حضور گودزیلا، موثرا و رودان، یک هیولای پرنده شبه دایناسور که در سال ۱۹۵۶ فیلمی مختص خود داشت، هستیم. برخلاف فیلم «موثرا بر علیه گودزیلا» که در اوایل همین سال اکران شد، در فیلم «گیدورا: هیولای سه سر»، موثرا و گودزیلا همراه با رودان برای از بین بردن یک هیولای بسیار بزرگ تر به نام گیدورا با هم متحد می شوند.
گودزیلا و رودان در ابتدا دشمنی خود را دنبال کرده و بیزاری خود از بشریت را نشان می دهند اما در نهایت موثرای شجاع آن ها را قانع می کند که باید از زمین که خانه آن ها نیز هست در برابر یک موجود خطرناک فرازمینی محافظت کنند. در این فیلم جالب برای اولین بار یک شاهزاده زمینی به تصویر کشیده می شود که توسط موجودی از سیاره ونوس تسخیر می شود و به او قدرت پیشگویی می بخشد. علاوه بر این، گیدورا از یک تخم بزرگ به وجود می آید که از آسمان به روی زمین می افتد.
۵- کینگ کونگ فرار می کند (۱۹۶۷)
حتی با استانداردهای ژانر کایجو نیز فیلم «کینگ کونگ فرار می کند» (King Kong Escapes) را باید دید؛ البته تنها برای این که در آن چیزهایی می بینید که شاید در دیگر فیلم های این ژانر وجود نداشته باشد. اگر چه کینگ کونگ به عنوان بزرگ ترین هیولای آمریکایی در سال ۱۹۶۳ و در غالب فیلم «کینگ کونگ بر علیه گودزیلا» (King Kong vs. Godzilla) به ژاپن رفته بود اما در فیلم «کینگ کونگ فرار می کند» وی برای بار آخر در فیلمی ساخته کمپانی توهو حضور یافت که وی نقش هیولای اصلی را بازی می کرد.
در واقع این فیلم نسخه ی کایجوی یک گوریل غول پیکر است که در فیلم های هیولایی آمریکایی می بینیم. شخصیت شرور اصلی این فیلم نه کینگ کونگ یا گودزیلا بلکه یک دانشمند شرور به نام دکتر هو است که یک کینگ کونگ رباتیک به نام کونگ مکانیکی می سازد. در نهایت این ربات از دست دکتر هو فرار کرده و نبردی بین او و کینگ کونگ واقعی در می گیرد که برج توکیو به صورت نمادین برای مکان درگیری این دو انتخاب شده است.
۴- ناشناخته ای از فضا (۱۹۶۷)
فیلم «ناشناخته ای از فضا» (The X from Outer Space) تلاشی از طرف یک کمپانی فیلمسازی ژاپنی دیگر به نام شوجیکو پروداکشنز برای ساخت فیلمی کایجو به سبک استودیو توهو بود. این فیلم با تلاش یک سفینه فضایی ژاپنی برای سفر به مریخ آغاز می شود و در نهایت یک سفینه فرازمینی باعث می شود که هاگ های خاصی وارد این سفینه شوند. بعد از بازگشت به زمین، یکی از این هاگ ها به هیولایی عجیب و غریب به نام گویلالا تبدیل می شود. گویلالا یک هیولای بزرگ ویرانگر نیست بلکه یک توپ آتشین پرنده است که از سوخت هسته ای تغذیه می کند. این فیلم تفاوت های زیادی با فیلم های کمپانی توهو ندارد اما دیدگاه متفاوت آن به هیولاهای بزرگ آن را به گزینه ی خوبی برای تماشا در ژانر فیلم های هیولایی تبدیل کرده است.
۳- تمام هیولاها را نابود کن (۱۹۶۸)
اگر فیلم «گیدورا: هیولای سه سر» را می توان «انتقام جویان» فیلم های کایجو نامید پس می توان از فیلم «تمام هیولاها را نابود کن» (Destroy All Monsters) به عنوان «انتقام جویان:نبرد بی پایان» (Avengers: Infinity War) یاد کرد. در تمامی فیلم های کایجو گذشته؛ هیولاها در یک مکان یا جزیره متعلق به خود به سر می بردند اما در این فیلم موجودات فضایی به زمین حمله کرده و با در دست گرفتن کنترل ذهن این هیولاها آن ها را به سمت نابود کردن بشریت سوق می دهند تا به اهداف خود برسند.
در نهایت اما هیولای زمینی موفق می شود خود را از بند کنترل ذهنی موجودات فضایی رها کرده و با کمک انسان موفق می شود موجودات فضایی و هیولای آن ها که طبق معمول گیدورای مشهور است را شکست دهد. اگر چه داستان این فیلم مانند فیلم های کایجو دیگر ماجرای یکسانی دارد اما ابعاد این فیلم از فیلم های دیگر بسیار بزرگ تر بوده و در این زمینه در صدر قرار می گیرد. این فیلم حاوی صحنه های نبرد و درگیری هیولاهای متعدد در سراسر شهرهای بزرگ جهان از مسکو و پکن گرفته تا نیویورک وپاریس است..
۲- گامرا: نگهبان دنیا (۱۹۹۵)
هیولای گامرا برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ و در فیلم «گامرا: هیولای بزرگ» (Gamera: The Giant Monster) معرفی شد که استودیو فیلم سازی دایی فیلم برای رقابت با استودیو توهو و فیلم های گوذزیلا ساخته بود. علیرغم دنباله های متعدد، این هیولای لاک پشتی هیچگاه نتوانست موفقیت، کیفیت و اعتبار فیلم های گودزیلا را پیدا کند تا اینکه در سال ۱۹۹۵ فیلم «گامرا: نگهبان دنیا» (Gamera: Guardian of the Universe) ساخته شد.
این فیلم در واقع ترکیبی از یک فیلم هیولایی اکشن امروزی و هیولای کودکانه سنتی فیلم های گامرا بود. در این فیلم یک دختر رابطه ای عمیق را به این هیولای لاک پشتی برقرار کرده و باید بزرگ ترها را قانع کند که نه تنها گامرا دشمن آن ها نیست بلکه از زمین در برابر دیگر هیولاهای شرور نیز محافظت می کند. در نهایت گامرا موفق می شود انسان ها را نجات دهد و دو دنباله از این فیلم نیز به ترتیب در سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ ساخته شد.
۱- گودزیلای شین (۲۰۱۶)
بعد از موفقیت فیلم آمریکایی «گودزیلا» در سال ۲۰۱۴، استودیو توهو تصمیم گرفت با ایجاد تغییراتی در گودزیلای خود این فرانچایز را از نو راه اندازی نماید. فیلم هیولایی «گودزیلای شین» (Shin Godzilla) در سال ۲۰۱۶ اکران شد و این فرانچایز را به ریشه های ترسناک خود بازگرداند. در حالی که گودزیلای فیلم اصلی این عنوان در سال ۱۹۵۴ به خاطر انفجار بمب هسته ای در پایان جنگ جهانی دوم بیدار شده بود اما در فیلم «گودزیلای شین» گودزیلا به دلیل انفجار در رآکتور هسته ای فوکوشیما و زلزله و سونامی که باعث آن شد بیدار می شود.
در اینجا دیگر خبری از گودزیلای خوش قلب و دوست داشتنی سال های دهه ۱۹۶۰ نبوده و گودزیلای جدید با رگه های قرمز روی بدن و نیم تنه ای که شباهت بیشتری به دایناسور دارد در واقع یک هیولای زامبی است که به کابوس غیرقابل توقف انسان تبدیل می شود.تمامی فیلم هایی که در این لیست به آن ها پرداخته شده به نحویبا الهام از ترس عصر هسته ای ساخته شدند اما در کل ترس های عمیق و معمول انسان ها را به تصویر می کشیدند.