صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم اولاد ( The Descendants )

نقد و بررسی فیلم اولاد ( The Descendants )

1

 

1- کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟!

« جورج کلونی » شناخته شده ترین بازیگر فیلم است. کسی هست که « جورج کلونی » را نشناسد؟!

2- داستان فیلم درباره چیست ؟

مت کینگ ( جورج کلونی ) یک وکیل کاربلد و بسیار محترم است. اما مشکلی که او دارد این است که در خانه شخصی اش خیلی کم پیدا می شود و زمانی هم که در خانه هست، به اندازه کافی به همسر و 2 فرزندش وقت اختصاص نمی دهد که این باعث ناراحتی اعضای خانواده به خصوص همسرش الیزابت ( پاتریشیا هاستی ) شده است. در ادامه متاسفانه همسرِ مت بعد از یک سانحه به کما می رود و حالا او می بایستی با 2 فرزندش که از نظر احساسی تابحال چندان توجهی به آنها نمی کرده کنار بیاید و…

3- بازیگران فیلم چه کسانی هستند؟

George Clooney ، Shailene Woodley ، Amara Miller ، Nick Krause

4-کارگردان کیست ؟

« آلکساندر پین ». وی تابحال فیلمهایی نظیر « درباره اشمیت » و « Sideways » را ساخته که از جمله بهترین های تاریخ سینما به حساب می آیند. « پین » کارگردان چندان پرکاری نیست و بیشتر ترجیح می دهد تا سوژه های ناب را به سینما 2بیاورد، به همین دلیل هم هست که قابل اعتماد باقی مانده است.

5- خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

« اولاد » بر پایه بررسی کاراکتر که همه شان یکجورایی مشکل اخلاقی دارند دنبال می شود!. خانواده ها باید به خاطر داشته باشند که دختر نوجوان فیلم شخصیتی سرکش دارد و حرکاتی از خود بروز می دهد که شاید مناسب سن بچه های کم سن و سال نباشد. بعلاوه اینکه باید به دوست پسر معتاد او هم توجه کنید و شوخی های جنسی… در کل فیلم مناسب افراد زیرا 17 سال نیست.

6- نکات مثبت فیلم ؟

داستان فیلم ساده است اما شیوه پرداخت آن اصلی ترین دلیل جذابیت فیلم است. در فیلم گفته می شود که همسر فوت شده مت، می خواسته از او طلاق بگیرد زیرا با یک نفر رابطه ی مخفی داشته. خب اگر چنین داستانی به شما بدهند و بگویند که این فیلم کمدی است، شما مطمئنا پیش خود احساس خواهید کرد که فیلم با کلی سوژه زشت و توهین آمیز سر و کار خواهد داشت! اما در « اولاد »  نه به کسی توهین می کنند و نه آن خدابیامرز را تبدیل به یک زن خیانتکار بی ارزش می کنند؛ بلکه سعی می کنند شرایط را بررسی کنند و دلائل رابطه مخفی همسرِ مت را کشف کنند. این امتیاز خیلی بزرگی است.3

مهمترین ویژگی « اولاد » بازی های بی نقص بازیگرانش است. در این فیلم « جورج کلونی » به دور از شکل و شمایل جذاب همیشگی ، در نقش مردی ویران شده فرو رفته که متوجه می شود تمام گذشته اش آن چیزی نبوده که او فکر می کرده. « جورج کلونی » بهترین هست و این را بارها ثابت کرده. نقش آفرینی « کلونی » در نقش مت کینگ، اما به دلیل کمدی بودن احتمالاً مورد توجه اعضای آکادمی اسکار قرار نخواهد گرفت.

بازیگران مکمل در این فیلم بهترین بازی ها را از خود ارائه کرده اند. در این میان « شیلین وودلین » در نقش آلکساندر، بهترین بازیگر مکمل فیلم است. بازی عالی « وودلین » در این فیلم ، نوید ظهور یک بازیگر مستعد را در آینده می دهد.

محل رخداد قصه در هاوانا است. مکانی که زیبایی فوق العاده ایی دارد و « آلکساندر پین » هم به این مساله واقف بوده و تا می توانسته نماهای دور از این مکان زیبا گرفته است.

فیلم یک سکانس بی نظیر دارد و آن زمانی است که پدر زنِ مت کینگ ( با بازی رابرت فاستر ) ، به بیمارستان می آید تا با دخترش که در کما است خداحافظی کند. بازی « فاستر » در این سکانس به قدری زیبا و تاثیرگذار است که احساسات هر تماشاگری را برانگیزد.

موسیقی فیلم بسیار زیبا و دلنشین است.

در نهایت پیام فیلم این است که عاشق کانون خانواده باشید و اینقدر خودتان را غرق در کار نکنید که یکدفعه چشم باز کنید و ببینید که اصلاً متوجه نشده اید چه در زندگی تان گذشته است!. چه چیز بهتر از اینکه « جورج کلونی » این پیام اخلاقی را به شما می دهد؟!

7- نکات منفی فیلم ؟

« آلکساندر پین » پیش از این، در فیلم « درباره اشمیت » به موضوعی نسبتاً مشابه پرداخته بود .شخصاً « درباره اشمیت » را از لحاظ پرداخت شخصیت یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما می دانم. حالا « پین » در « اولاد » دوباره تصمیم گرفته اینبار به شخصیت مت کینگ پر و بال دهد و آن را واکاوی کند. اما خب اگرچه این شخصیت پردازی به خوبی انجام گرفته اما کیفیت و طراوت فیلم « درباره اشمیت » را ندارد.

 

منتقد: میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها