صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد فیلم بلفاست (Belfast)

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

 

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

جیمی درنان، ستاره فیلم «پنجاه سایه خاکستری» در فیلم حضور دارد. جودی دنچ، بازیگر پیشکسوت بریتانیایی که اغلب با نقش M در سری فیلم های «جیمز باند» به یاد آورده می شود، دیگر بازیگر فیلم است. کیران هایندز بازیگر آثاری همچون «هری پاتر» نیز در فیلم حضورد ارد.

داستان فیلم درباره چیست؟

در دهه شصت میلادی در بلفاستِ ایرلند شمالی، شورش های مذهبی شکل گرفته و فیلم داستان خانواده ای را روایت می کند که قصد دارد در دل این بحران، زندگی عادی خود را دنبال کند.

کارگردان کیست؟  

کنت برانا، بازیگر و کارگردان برجسته بریتانیایی که تا به امروز آثار متعددی از شکسپیر را روانه سینما کرده است. از برانا اخیراً فیلم «تنت» را شاهد بودیم.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

خانواده‌ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

«بلفاست» صحنه های جنسی ندارد اما شاید بخش کوچکی از خشونت فیلم برای افراد کم سن و سال مناسب نباشد.

نکات مثبت فیلم؟

کنت برانا در روایت قصه شهر بلفاست در دهه شصت، حواشی را کنار گذشته و بی خود و بی جهت داستان فرعی به قصه اضافه نکرده است. در نتیجه، قصه کاملاً یکدست و بدون لکنت روایت می شود.

تنها راه برای کاهش تاثیرات منفی نمایش اتفاقات بلفاست، روایت آن از دیدگاه یک کودک معصوم است. این رویه باعث شده تا تمام آن تراژدی های آشنای تبدیل به موقعیت های کمیک شود.

بازی مجموعه بازیگران بی نقص است.

تماشای «Belfast» برای کسانی که می خواهند دیالوگ نویسی را بیاموزند یک موهبت است!

پایان بندی فیلم دردناک اما دقیق است. پایان بندی که واقعیت زندگی بسیاری از ساکنین بلفاست در دهه شصت بود.

این که بتوان در یک برهه تاریخی ترسناک در تاریخ ایرلند شمالی، شور زندگی ساخت و لحظات عاشقانه و زیبا خلق کرد، تجربه کم نظیری است که «بلفاست» در اختیارمان قرار می دهد.

فیلمبرداری اثر مخصوصاً در  فصل آغازین فیلم، تحسین برانگیز است.

نقد فیلم بلفاست (Belfast)

نکات منفی فیلم؟

احتمالاً موشکافی نکردن شورش سال 1969 در ایرلند شمالی که البته به نظر می رسد به عمد به آن پرداخته نمی شود.

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

حضور کنت برانا به عنوان کارگردان اثر.

حرف آخر:           

«Belfast» یکی از بهترین آثار سال به شمار می رود که داستانی تاریخی را با نگاهی شبه کمدی به سینما آورده است. شورش های ایرلند شمالی تا به امروز دستمایه ساخت فیلم و موسیقی های زیادی بوده است اما فیلم جدید کنت برانا، در میان تمام تراژد های رخ داده، زندگی مردم این شهر را به سینما می آورد و به مخاطب اجازه می دهد در کنار مردم عادی این شهر که آرزوهای زیادی برای خود و  فرزندان شان داشتند زندگی کند. جایی که پیرمردها و پیرزن ها عاشق بودند و این عشق نسل به نسل منتقل شد تا این که سر و کله افرادی پیدا شد که با دستمایه قرار دادن مذهب و خشونت، چهره شهر را آلوده کردند!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها