صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم قندهار (Kandahar)

نقد و بررسی فیلم قندهار (Kandahar)

Kandahar

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

جرارد باتلر، بازیگر مشهور فیلم های اکشن سال های اخیر سینما نقش اصلی فیلم است. تراویس فیمل، بازیگر سریال «وایکینگ ها» نیز دیگر بازیگر مشهور فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست؟

یک خرابکار آمریکایی به ایران آمده تا تاسیسات هسته ای ایران را نابود کند اما پس از انجام این کار با مشکلات زیادی مواجه می شود که…

کارگردان کیست؟ 

ریک رومن وا که سابقه همکاری متعدد با جرارد باتلر در ساخت فیلم هایی همچون «گرینلند» و «Angel Has Fallen» را در کارنامه ثبت کرده است.

خانواده‌ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

در فیلم خشونت و کشتار زیادی وجود دارد و بنابراین، چندان مناسب افراد کم سن و سال نیست.

نکات مثبت فیلم؟

همان “جرارد باتلری” های همیشگی. اگر از دیدن یک دوجین فیلم جرارد باتلری در سال های اخیر لذت برده اید، با این یکی هم مشکلی نخواهید داشت.

Kandahar

نکات منفی فیلم؟

فیلمنامه «Kandahar» به عجیب ترین شکل ممکن، سلطه را عادی می پندارد. این که اگر هزاران زن و مرد طی بمباران کشته شود یک بیزینس معمولی و قابل تامل در منطقه به حساب می آید اما هرکس برای آمریکایی ها مهم باشد، باید جانش را، حتی اگر شده با پهباد و بالگرد و قربانی کردن کلی آدم دیگر نجات داد!

مشخص نیست که چطور یک جاسوس آمریکایی با هویت نامعلوم توانسته سر از نیروگاه هسته ای در ایران در بیاورد و آن را روی هوا ببرد؛ آن هم با قراردادن یک کلید لای برق!

این یکی از موقعیت های فیلم است:«آمریکایی ها به نزدیکی قم آمده اند و در حال احداث اینترنت پرسرعت در ایران هستند!»

شهروند افغان که پسرش در بمباران کشته شده و عامل کشتار هم رفیق فابریک قهرمان داستان است، در انتهای فیلم به قهرمان می گوید:«بودن در کنارت باعث افتخارم است!»

در طول فیلم، نماهای متعددی از موقیت های حساس نظامی از زاویه بالا وجود دارد که به نظر می رسد می بایست از طریق پهباد ضبط شده باشد. سوال این جاست که مشخص نیست این پهبادها دقیقاً در چه موقعیت مکانی و در چه فاصله ای حضور دارند که اینچنین به صورت ریل تایم در حال فیلمبرداری با کیفیت بالا از کل خاورمیانه هستند!

ایده سازندگان «Kandahar» در خصوص پایان بندی اثرشان: اگر با قهرمان آمریکایی دوست شوی در نهایت خانواده ات را ملاقات خواهی کرد و به رستگاری می رسی، اما اگر ایرانی باشی و بر ضد آمریکا، جسدت به وطن باز می گردد!

Kandahar

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

قطعاً دیدن نام جرارد باتلر در فیلم!

حرف آخر:          

قندهار (Kandahar) یکی دیگر از آثار “جرارد باتلری” است که هر ساله مانند قارچ سر از سرویس های استریم در می آورند. آثاری که قالباً با بودجه نهادهای نظامی امنیتی ساخته می شوند و می توان گفت رویکرد سفارشی دارند. «قندهار» برای مصارف داخلی در آمریکا ساخته می شود تا نگاهی جهت دار به شهروندان آمریکا در خصوص سیاست های خارجی دولت آمریکا دهند. نگاهی که در آن آمریکا همواره قهرمان ماجراست و به خاورمیانه آمده تا همه چیز را تطهیر کند!

 

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
27 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
امین
6 ماه قبل

یه سلامی هم میکنیم به ساقی فیلم نامه نویس و کارگردان و سایر دست اندرکاران این فیلم 😀

علیرضا
علیرضا
8 ماه قبل

هر فیلمی یه پیامی دارد. بنظرم پیام فیلم این بود که امریکا میخواد قدرت و سلطه خودش را به دنیا نشان بده و به بیننده این القاء بشود که همه باید زیر بلیط امریکا باشند وگرنه نابود میشوند. امریکاست که داره برای دنیا تصمیم میگیره و هرکسی سر راهش باشه و بخواد خودش مستقل رفتار کنه از بین میره. مثل ایران
ولی از یک نگاه دیگر این فیلم بصورت واقع گرا به قضیه نگاه می کند و ماهیت اصلی امریکا را خوب نشان میدهد و همچنین اشرافیت اطلاعات ایران را خوب به نمایش گذاشته و طبیعی هست که مثل همیشه برنده اصلی فیلم خود امریکاست.

علی
علی
8 ماه قبل

در اخر فیلم هم دید که هم نفر امنیتی پاکستان را می کشند و هم تمامی ماشینهای طالبان و داعش. یعنی برای امریکا مهم نیست که اینها تحت حمایت ما هستند یا نه هرجا نفر امریکایی مورد تهدید باشه اینها همه طرفدارهای خودشون را می کشند. این ماهیت اصلی خود امریکاست.

محمد باتیستا
محمد باتیستا
8 ماه قبل
پاسخ به  علی

آره همه آمریکایین..شمر و یزیدم تبعه امریکا بودن..تازه عمر سعد تو امریکا یه اپارتمان به اسمش بوده.!!!!

علی
علی
8 ماه قبل

همه فیلم یه طرف و این جمله نقش اول فیلم یه طرف که بعد از منفجر کردن هلی کوپتر به اون افغانیه میگه که : ما میگیم که کشورها چطوری باشند و چطوری زندگی کنند و چه فرهنگی داشته باشند.
یعنی اوج تفکر سلطه و تهدید و رعب و ترس برای دیگر کشورها توسط امریکا. یعنی همه باید از امریکا بترسند و مطیع اون باشند.
و اینکه با افتخار نشون میدن که داعش و طالبان و القاعده رو خود امریکا درست کرده و از گفتن این هیچ ابایی ندارن.

محمد باتیستا
محمد باتیستا
8 ماه قبل
پاسخ به  علی

چرا چرت میگی برادر بسیجی!!
اونجا باتلر داره سیاست های دولت آمریکا رو نقد میکنه و میگه ما اشتباه کردیم.
اونیکه داخل فیلم نشون دادن داعش نبود،کماندوهای افغان بودن که با لباس مبدل داعش بودن برای شناسایی نشدن.
احتمالا به شما فیلم دیگه ای نشون دادن معلوم نیست چیو دیدین!!!

persin gulf
persin gulf
8 ماه قبل

مرغ پخته خندش میگیره… این فیلم فقط برای دلخشکنک و مصرف داخلی مردم آمریکا بود وگرنه هم سیا خم ام آی سیکس هم مویاد میدونند که شتید بتونند با پهباد نه بلکه با کوادکوپتر انهم درحد تخریب یک جزئ سقف سوله خرابکاری کنند اونایی که میگن امریکا با پخلاد به اصفهان و نظنز رو با پخباد زده اند فرق پهیاد و کوادکوپتر رو نمی دونند و بابد مطالعه خودشان را بالا ببرند… از طرفی اصلا سیستم شبکه تاسیسات هسته ای از زمانی که ویروس استاکس نت به تاسیسات حمله کرد و چندین سانترفیوژ رو از کار انداخته دیگه وصل به شبکه اینترنت بین اللملی نیست و فقط با شبکه ملی اداره میشه اینو امریکا گاو نمیفهمه… بعد هم این ایرانه که میره دشمنان خثدشو تو گونی میاره و محاکمه میکنه.. شارمهدـروح الله زم.. اسبود. ریگی… نمونه های اعبام شده هستند..خالبوود اکه میخواد بفهمه اشراف اطلاعاتی ایران چقدره بابد سه گانه سریال گاندو رو بببنه… فیلم های روز صفر و روز روباه… خودتی عمو زدی به کاه دون فقط ابنجا باتلر یه پول قلمبه از سازمانهل جاسوسی امذیکا و انگلیس و موساد تلکه کرده..

علی
علی
8 ماه قبل
پاسخ به  persin gulf

داداش گاندو دو تا بود هنوز سه گانه اروپا رو نبرده، راست میگی گاندو واقعیه که افسر ام آی سیکس گوشیش شیائومیه!

میل
میل
9 ماه قبل

بری تو روستاهای ته آفریقا هم بخای کاری کنی ی نفر میاد ببینه چکار می‌کنی اونوقت آمریکایی رفته وسط نیروگاه ما ،واقعا مسخره بود

مجتبی
مجتبی
8 ماه قبل
پاسخ به  میل

عمو جون شما سریال سقوط ایرانی تو تماشا کن، تک تیرانداز تا در خونه فرمانده داعش، کلا کنتراتی داعش و نابود کردن خخخخ،، فرمانده داعش ندید بدید دختر بود یه پرستو رو تو خونه خودش با تک تیرانداز های سپاه تنها گذاشت،؟؟؟؟ دوم اخه بنده خدا همین شش ماه قبل تو اصفهان یه پایگاه رفت هوا، حالا اون دوتا داعشی که به مسجد حمله کردن، اون داعشی هایی که رفتن تو مجلس، و…. رو بیخیال،،، شما حالا انتقام نیا بزن هواپیمای خودی رو منفجر کن، نقد فیلم امریکا پیشکش

پسر شجاع
پسر شجاع
8 ماه قبل
پاسخ به  مجتبی

چرا بهت بر میخوره حرفش منطقیه این توهین به شعور مخاطب که طرف بیاد پایگاه هسته ای بفرسته هوا چون یک هم واقعی نیست هم اگه اینکار انجام بشه ایران دیگه پایبند به غنی سازی ۶۰ درصد نیست این از و اینکه فیلم سقوط منبع داره و سوای از این فیلم میشه دربارش تحقیق کرد فهمید کجاش درسته کجاش بخاطر درام داستان یکم تغییر داره دیگه هر ۱ سال تهش بخواد دوتا تکفیری بیاد تو ایران بزنن شیعیان رو بکشن اندازه ۱۱ سبتامبر گندش نکن

سینا
سینا
9 ماه قبل

حتی خودم رو یک غیر ایرانی فرض میکنم و به منطق فیلم در همون شروع فیلم نگاه می کنم:
طرف آمریکاییه به بهانه نصب اینترنت پر سرعت رفته توی تونل کابل کشی سیم ها و داره زیرساخت شبکه رو نزدیک نیروگاه اتمی قم دستکاری میکنه برای جاسوسی. تعدادی سرباز ایرانی صفر و دون پایه فرستادن (پس ناظر متخصص شبکه ایرانی کجاست اینجا؟؟؟؟؟؟؟) که یعنی نظرات کنن روی کار این ها. اونوقت سربازها کجا ایستادن؟! بیرون تونل و روی زمین و دارن به ناکجا آباد نگاه میکنن!! و وقتی که امریکاییه کارش رو کامل انجام داد و عملیات نصب قطعه رو کامل انجام داد ناگهان یکی از سربازا بی خودی مشکوک میشه و با تهدید میگه داشتی پایین چکار میکردی؟ (نمیتونستی خودت بری پایین ببینی داشته چکار میکرده؟؟؟؟)
کاری به توانایی ها نظامی ایران و آمریکا ندارم و در کمتر فیلمی این توانایی ها به خوبی و به طور واقعی نمایش داده شده (برای مثال رامبو به تنهایی نصف ارتش شوروی رو محو میکنه یا نمونه بسیار عجیب تر اینکه در انیمیشن نبرد خلیج فارس 2 یک ناوچه ایرانی با کمک ایمان الهی و الطاف ائمه دو تا Carrier strike group آمریکایی رو با خاک یکسان میکنه!!!!!!!!!!!!!!). چیزی که در مورد فیلم قندهار ناراحت‌کننده هست منطق اتفاقات فیلم بسیار مسخره و غیرقابل باوره بدون اینکه چیزی به جذابیت داستان اضافه کنه. برای مثال آخرین فیلم جنگی لذت بخشی که دیدم فیلم covenant بود با بازی جیک گیلنهال که یک داستان ساده رو به خوبی تعریف میکرد و پیش میبرد.

امیر حسین
امیر حسین
10 ماه قبل

اینکه آمریکا بیاد تو ایران تاسیسات هسته‌ای رابفرسته هواکلا نشدنی است اول اینکه آمریکا هم‌پیمان ایران حداقل تواین حکومت بایدنذاین ثابت شده است دوم اینکه ایران تمام تحرکات سازمانهای جاسوسی دنیا را تحت نظر داره وحرکت اونا را به خصوص در ایران زیر نظر داره حالا یه سوال باقی میمونه نفع پاکستان چیه که اول میاد مامور آمریکا را از دست ایرانیا نجات میده ولی بعد با تمام قوا میره دنبالش با اینکه اون را نجات دادن ولی دنبال از بین بردنش هستند چرا بعد آخر فیلم پاکستان میانجی میشه برا ایران هه جالبه در صورتی عمان همیشه نقش میانجی را داره ولی تبادلات اگه انجام بشه مستقیم هست و اگر کشور سومی باشه اون سوئیس هست کلا مبهم بود آخر کار هم میخواست بگه ما نمی‌خواستیم بزنیم ولی مجبور شدیم قدرت منطقه ماییم

مهراد
مهراد
9 ماه قبل
پاسخ به  امیر حسین

بنده خدا تو روز روشن تو جاده مملکت خودمون نزدیک تهران دانشمند هسته ای توی ماشین اش زدن و شهید کردن اونوقت میگی نشدنیه!؟

پسر شجاع
پسر شجاع
8 ماه قبل
پاسخ به  مهراد

عزیز دل طرف اومده رو خط تلفن یه دستگاه وصل کرد اونم نزدیک نیروگاه هسته ای ولی بجای اینکه ناظر ایرانی باشه کنارشون دوتا سرباز هست منطقی نیست

شاهين
شاهين
10 ماه قبل

با سلام و احترام”
اتفاقا فيلم خيلي زيبايي بود”
و اشاره اي داشتند به قدرت نيروهاي امنيتي ايران ” خيلي سريع نيروي امنيتي ايران خرابكاران را شناسايي و انها را تا كابل دنبال
و عواملشون در ايران دستگير و تعدادي كشته و ان زن سياه پوست رييس خرابكاران امريكا را دستگير و راهي زندان شد”
تازه در كابل پول زيادي براي خرابكاري ديگري در ايران دريافت نمود ليكن وقتي متوجه شدند كه اين نيروي خرابكار امريكايي با سرعت توسط نيروهاي امنيتي ايران شناسايي و تحت تعقيب هستند ادامه عمليات را كنسل و مدارك را در كابل سوزاندند و بدنبال راه فرار بودند و همه افراد خرابكار امريكايي در همين رابطه كشته و تنها ستاره فيلم با هزار زحمت توانست پاي به فرار و راهي امريكا شود و كليه همكارانش توسط نيروهاي امنيتي ايران يا كشته يا دستگير شدند”
اما اينكه ان زن سياه پوست امريكايي.و رييس خرابكاران با وساطت نيروهاي امنيتي پاكستان با چشمان گريان توانست ازاد شود
جاي تعجب بود؟
ليكن در اين فيلم قدرت و عظمت نيروهاي
امنيتي كشور ايران قابل ملاحظه بود كه من بعنوان يك ايراني از قدرت عملياتي كشور ايران لذت بردم”
ستاره اين فيلم وقتي سوار هواپيما بسمت كشورش ميرفت ” برايش غير باور و گريه كنان بسمت كشورش گريخت”
به نظر من فيلم قابل.قبولي بود”
با سپاس و تشكر

mmmm
mmmm
10 ماه قبل

اینکه همه کشورهای دنیا برای نشان دادن تحرکات نظامی خودشون در دنیا از صنعت سینما استفاده میکنند بحثی نیست ولی یادتون باشه برای اجیا افکار مردم برای حمله عراق و افغانستان شبکه فاکس از پرونده های واقعی برای ساخت سریال 24 الهام میگرفت .اگر یادتون باشه سال قبل انفجار بزرگی در اطراف قم افتاد که تا کرج دیده شد و گفتند انفجار و نشت گاز بود.با اینها کاری نداریم ولی بهتر میشد ایران هم از صنعت سینما برای نشان دادن سربازهاش و سیاستش استفاده میکرد اما چون باید در فیلمها نگاه شهادت گونه و سیمای یک سرباز دینی را داشته باشند و در تمام لحضات حساس درگیری نماز خوندن و عبادت باشه ارق داشتن به نظام به جای ارق به وطن نمایش داده بشه خیلی از شرکتهای فیلم سازی دنبالش نمیرن و فقط یکی دوتا کارگردان میمونن که با همون ایده های همیشگی در سکانسها از ارتفاع پست تا ابوغریب را تکرار کنن و بیننده را خسته از دیدن فیلم .این ضعف خودش باعث میشه که صحنه جنگ ایرانی را در سینمای کشورهای دیگر با خفت ایرانی ببینیم .امیدوارم کمی تغییر در نگاه به سینما در کشور جوابی برای چنین فیلمهای داشته باشیم

محمد
محمد
10 ماه قبل

مگه فقط بتونید فیلمشو بسازید ما فقط جلوی خدا سر تعظیم فرود می آوریم

فخرالدین
فخرالدین
10 ماه قبل

خراب شدن نیروگاه هسته ای ایران اگرچه تخیلی بود ولی برای من خیلی ناراحت کننده بود مخصوصا وقتی نشون داد داخلش دانشمندای ایرانی هست و این همه دشمنی با ایران خیلی حس بدی به آدم میده

محمد
محمد
10 ماه قبل

عجیبه که در این سایت و اکثر وبسایت های فیلم میگن چجوری پهبادشون اومده ایران! دوستان گوگل ارث نصب کنید بعد میبینید از بالای کوچه شما و داخل حیاط شما هم عکسبرداری شده! مرد مومن با یه دوربین کانن میشه از سطح ماه عکس گرفت اون بالا این همه ماهواره و دوربین های عظیم دارن از اعماق کهکشان عکس برداری میکنند.. به قول خودشون مورچه رو میتونند تو حیاط شما ببینند.. نیاز به پباد فرستادن ندارند! این همه در اخبار میبینید از فضا تاسیسات هسته ای رو رصد میکنند! پهباد خخخخخ

احمد
احمد
10 ماه قبل
پاسخ به  محمد

نادان اون گوگل ارت عکس افلاینه نه آنلاین.ی ماهواره هوایی نمیتونه کل دنیا رو همزمان تحت نظر داشته باشه وگرنه که روسیه یک هفته ای اوکراین رو میگرفت چون از بالا میدید تمام نظامیان اوکراین رو

کمال مصطفی
کمال مصطفی
9 ماه قبل
پاسخ به  احمد

این فیلم هم عین فیلمهای سوپر من رومیو،دو میلیون تیر میزنه فشنگها تموم نمیشه و ده بیست هزار نفر رو هر کدوم با یک تیر،تو این فیلم هرچند امریکا ….نداره اسم ایران رو ببره ولی قویترین سازمان نظامی یعنی سپاهی ها رو اینم فق،با آرم سپاه روی کلاه و زبان فارسی تلویحا اشاره به کشور شیران ایران میکنه تا به موقع بگه اینا افغانی و پخمه بودن ،اما دست هالیوود برای حتی مردم خودش رو شده حتی دست سیاستمدارها ش ،ترامپ،الکلی بخاطر ترور سردار سلیمانی مورد نفرت دنیا و مردم امریکا قرار گرفت و در امریکا در قفسی ازمحافظان و خودروهای زرهی حبس شده.

نیما
نیما
9 ماه قبل
پاسخ به  محمد

اون تصاویر نزدیکی پهپاد داشت دوست عزیز تصاویر ماهواره ای کیفیت و عمق متفاوتی داره

MMM
MMM
10 ماه قبل

ارزوهاشون رو در فیلم نشون میدند

علی
علی
10 ماه قبل

نه فیلم نامه جذابی داشت ونه شما رو حتی برای لحظه ای سرگرم می کرد انگار به کمک وام گیری از صحنه های هالیوودی وحتی بالییوودی وبه کار گیری چند تا بازیگر معروف سعی داشت مثلا یه فیلم اکشن رو نشون بده ولی خوب قطعا موفق نبود

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

فیلم‌های جرارد باتلر همشون شبیه همه. اگه یک‌دونشون رو ببینی انگار همه رو دیدی. خدایی کی حال داره این فیلم رو ببینه من موندم. برید اکشن‌های دهه 90 میلادی رو ببینید. فیلم‌های اکشن الان نه اکشن خوبی دارند و نه داستان قوی. فاجعه هستند همشون

رامین
رامین
10 ماه قبل

خوب می شد جناب کریمی
به طور سربسته به این اشاره کنند
که آمریکا فقط دشمن ملت ایران
و دوست و ارباب حکومته
انتظاری ندارم این پیام نشر داده بشه
اما فکر نکنم در کشوری که توزیع مواد و فساد جنسی بی تولیدی در فرهنگ و صنعت سیستماتیکه پذیرش سخنم سخت و پیچیده باشه