صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم جعبه پرنده ( Bird Box )

نقد و بررسی فیلم جعبه پرنده ( Bird Box )

جعبه پرنده (Bird Box)

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

ساندرا بولاک که اخیراً « هشت یار اوشن » را بر پرده سینماها داشت، بازیگر نقش اصلی فیلم است. جان مالکوویچ هم که احتمالاً او را با « جان مالکوویچ بودن » به خاطر می آورید نیز در فیلم حضور دارد.  در ابتدای فیلم سارا پولسن هم می توانید بیابید.

داستان فیلم درباره چیست ؟

در یک روز عادی به یکباره جامعه از هم گسیخته می شود و انسانها با رویت یک شی یا موجود ناشناخته، بلافاصله خودکشی می کنند! در این وضعیت مالوری ( ساندرا بولاک ) که باردار است سعی در زنده ماندن دارد اما…

کارگردان کیست؟         

خانم سوزان بیر که مشهورترین ساخته سینمایی اش « در دنیایی بهتر » نام دارد که برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شده بود. آخرین ساخته سینمایی این کارگردان فیلم ضعیف « سرنا » با بازی جنیفر لارنس و بردلی کوپر بود.

جعبه پرنده (Bird Box)

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

فارغ از صحنه های جنسی، در مجموع فیلم مناسب افراد کم سن و سال نیست. هرچند که بزرگسالان هم طبق گزارش های اخیر، با تماشای فیلم جوگیر شده و به تقلید از آن پرداخته اند!

نکات مثبت فیلم ؟

سوژه فیلم بدیع و تازه هست ، هرچند که به نوعی برگرفته از فیلم « یک مکان ساکت » هست. اینکه افراد با رویت یک مورد ناشناخته دست به خودکشی بزنند، سوژه هیجان انگیزی است که تابحال به این شکل در سینما وجود نداشته.

بازی ساندرا بولاک قابل تحسین هست و بازی خوب او زمانی به چشم می آید که آن را با همبازیانش در فیلم مقایسه کنید!

جعبه پرنده (Bird Box)

نکات منفی فیلم ؟

سوژه فیلم در حد یک خلاصه داستان است و هرگز بسط و گسترش نمی یابد. آنچه که در فیلم شاهد هستیم، روابط ساده و کلیشه ای آدمهای داستان است که زمان زیادی را از فیلم می گیرد بی آنکه به سوژه خود نزدیک شود یا اصلا حول محور آن باشد!

این شرح یک از سکانس های فیلم است : در بیرون از منزل زندگی نابود شده و هیچکس نمی داند چه اتفاقی افتاده، در داخل اما تبلور عشق زبانه می کشد و فارغ از غوغای جهان افراد یکی می شوند!

فیلم بصورت فلشبک روایت می شود. معمولاً در آثاری که از ویژگی فلشبک استفاده می شود، جزئیات را تا حد زیادی مجهول نگه می دارند تا تعلیق در روند داستان حفظ شود. اما « جعبه پرنده » خیلی راحت در همان چند دقیقه ابتدایی تمام تعلیق های فیلم را نابود می کند بطوریکه تماشاچی خیلی راحت سرنوشت همه آدمهای داستان را متوجه می شود!

شخصیت های داستان تبدیل به شخصیت نمی شوند و در حد یک تیپ باقی می مانند.

نقد و بررسی ویدئویی فیلم جعبه پرنده ( Bird Box ) را در برنامه « سینگرام » مشاهده نمائید 

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم:

سوژه فیلم بهرحال جذاب هست.

حرف آخر :        

« جعبه پرنده » سوژه ای جذاب داشته اما فیلمنامه کاملاً مبتنی بر کلیشه ها بوده تا سوژه نابش را به معمولی ترین شکل ممکن در قاب تصویر بگنجاند. فیلم حتی در پایان بندی هم دچار مشکل است و نمی تواند تکلیفش را با خودش مشخص نماید. شاید بتوان گفت که « جعبه پرنده » در همان 20 دقیقه اول به پایان می رسد!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

جعبه پرنده (Bird Box)220px Bird Box film22

کارگردان : Susanne Bier

فیلمنامه : Eric Heisserer

بازیگران :

Sandra Bullock…Malorie

Trevante Rhodes…Tom

John Malkovich…Douglas

Sarah Paulson…Jessica

ژانر : درام

رده سنی :  R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 124 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها