صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم سال دوم دانشکده من

نقد و بررسی فیلم سال دوم دانشکده من

سال دوم دانشکده من

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

دو بازیگر اصلی  فیلم چهره های جدید سینما هستند اما در نقش های مکمل بازیگران مطرحی از جمله علی مصفا، شقایق فراهانی، علی مصفا، بابک حمیدیان و پدرام شریفی حضور دارند.

داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان فیلم درباره دو دختر جوان به نامهای مهتاب و آوا است که به اردوی اصفهان می روند اما آوا در این سفر دچار مشکل بزرگی می شود و…

کارگردان کیست ؟

رسول صدرعاملی که فعالیت های خود را به عنوان خبرنگار در زمان پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرد اما پس از انقلاب به فیلمسازی روی آورد. از مهمترین ساخته های صدرعاملی می توان به سه گانه او درباره دختران نوجوان با نامهای « من ترانه پانزده سال دارم » ، « دیشب باباتو دیدم آیدا » و « دختری با کفش های کتانی » اشاره کرد.

سال دوم دانشکده من

نکات مثبت فیلم ؟

صدرعاملی مثل همیشه توانسته در « سال دوم دانشکده من » از بازیگران تازه کار خود بازی های خوبی بگیرد.

نکات منفی فیلم ؟

از سه گانه صدرعاملی با سوژه دختران نوجوان سالها گذشته و در « سال دوم دانشکده من »، دختران وارد دانشگاه شده و به انسانهای بالغی تبدیل شده اند اما رویکردهای اخلاقی شان تفاوتی با نوجوانان ندارد. دغدغه آنها کماکان مانند دوران نوجوانی، وابسته به جنس مذکر و اقدامات و تصمیمات آنهاست!

فیلمنامه پرویز شهبازی در اغلب موارد دچار محاسبات اشتباه می شود. به کما رفتن آوا نمی تواند بستر مناسبی برای ایجاد رابطه بین مهتاب و علی باشد. اصولاً در چنین شرایطی اغلب روحیات و اخلاق افراد مرتبط با شرایط حکم می کند که وضعیت را مدیریت نمایند اما از دل این بحران رابطه ای ناپخته شکل می گیرد!

هرچه که بیشتر به پایان داستان نزدیک می شویم، بی توجهی متن به سوژه هایش بیشتر می شود تا جایی که در یک چشم برهم زدن، همه چالش های داستان به یکباره از بین رفته و فیلم به خوبی و خوشی به پایان می رسد و منطق را زیر سوال می برد.

سال دوم دانشکده من

حرف آخر :

فیلمنامه « سال دوم دانشکده من » منفعل است و نمی تواند تنش منطقی ایجاد کند که منجر به ایجاد چالش های گوناگون برای تماشاگر شود. سطحی بودن اتفاقات و برخورد شخصیت ها با موقعیت هایی که در آن قرار می گیرند آشکارا ضربه مهلکی بر پیکیره فیلم وارد کرده است. بعید می دانم کسی پس از تماشای فیلم جدید صدرعاملی از آن پیام اخلاقی دریافت کرده باشد و یا حتی آن را به خاطر بسپارد.

 

منتقد: بابک مهرورز

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : سال دوم دانشکده من سال دوم دانشکده من

کارگردان : رسول صدرعاملی

نویسنده : پرویز شهبازی

تهیه کننده : مسعود ردایی

بازیگران :

سها نیاستی

فرشته ارسطویی

علی مصفا

پدرام شریفی

و…

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها