صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم یقه سفیدها

نقد و بررسی فیلم یقه سفیدها

یقه سفیدها

کسی در فیلم حضور دارد من بشناسم؟

مهدی کوشکی، بازیگر فعال  تئاتر، سینما و شبکه نمایش خانگی که چند سالی است بسیار پرکار شده، بازیگر نقش اصلی فیلم است. مهدی هاشمی، بازیگر مشهور و پیشکسوت ایرانی نیز بازیگر نقش مکمل «یقه سفیدها» است. ایمان صفا، رضا داوودنژاد و لیلا اوتادی از دیگر بازیگران فیلم به شمار می روند.

داستان فیلم درباره چیست؟

مردی که عاشق بازیگری است اما فرصتی برای حضور در مقابل دوربین نصیبش نمی شود، به زودی متوجه می شود که پدر پر نفوذ و قدرتمندی دارد که سال هاست از وجودش بی خبر بوده و…

کارگردان کیست؟

شهرام مسلخی که پیش از «یقه سفیدها»، دو فیلم دیگر را در کارنامه هنری اش ثبت کرده که «هیلانه» و «عاشق ها ایستاده نمی میرند» هستند. بعید می دانم کسی فیلم های قبلی این کارگردان را دیده باشد.

یقه سفیدها

نکات مثبت فیلم؟

واقعاً هیچی!

نکات منفی فیلم؟

فیلم حتی توان یک لحظه خنده گرفتن از مخاطب را هم ندارد. جنس شوخی های «یقه سفیدها» از آن دست شوخی هایی است که فقط در دورهمی های خانوادگی نمونه آن دیده می شود!

سفارشی بودن فیلم به شدت توی چشم می زند.

تقریبا دو سوم زمان فیلم به دیالوگ های بی سر و ته و کنایه آمیز گذشته که هیچ تاثیری در گسترش فیلمنامه، شخصیت پردازی یا در مجموع، هرچیز به درد بخوری که بتوان در یک فیلم دید ندارد!

بازی مهدی کوشکی یکی از نقاط ضعف فیلم محسوب می شود. کیفیت پایین هنر بازیگری کوشکی زمانی بیشتر مشخص می شود که او در جریان فیلم و در لحظاتی کوتاه، مشغول تقلید از بهروز وثوقی و رابرت دنیرو می شود.

در فیلم سکانسی وجود دارد که لیلا اوتادی در حال ضبط یک ویدئو تبلیغاتی است. اجرای بسیار بد این سکانس به راحتی می تواند مخاطب را بخنداند!

یقه سفیدها

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

هیچ!

حرف آخر:

یکی از مسائلی که در فیلم مطرح می شود، ورود پول های بی حساب و کتاب به سینما است. فیلم «یقه سفیدها» دقیقاً وضعیت مشابهی دارد. فیلمی که دغدغه خاصی ندارد و کاملاً سفارشی ساخته شده است. فیلم در گیشه هم یک شکست خورده تمام عیار بود اما آیا تمام این مسائل برای سینمای ایران اهمیت دارد؟ پاسخ منفی است و در کمال تعجب، باز هم شاهد ساخت آثاری هستیم که مشخص نیست چطور سرمایه آن ها باز می گردد!

 

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دایان
دایان
8 ماه قبل

نکته مثب:
فیلم توان فحش گرفتن از مخاطب را دارد

رها
رها
8 ماه قبل

یک فیلم افتضاح که واقعا هیییییچ چیزی رو نصیب بیننده نمیکنه،حتی یک لبخند!!!!!!

داوود
داوود
8 ماه قبل

جدیدا مد شده با چند تا تیکه سیاسی و جمله گلدرشت فیلم میسازن. نه فیلمنامه دارن، نه بازی خوب. کارگردان هم بود و نبودش فرقی نداره. همینطوری با دوربین ضبط میکنن و میچسبونن به هم و ادای روشنفکری در میارن.

علی
علی
8 ماه قبل

پولشویی

ایمان
ایمان
8 ماه قبل

Dorrost