صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم بروکلین بی مادر ( Motherless Brooklyn )

نقد و بررسی فیلم بروکلین بی مادر ( Motherless Brooklyn )

بروکلین بی مادر (Motherless Brooklyn)

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

ادوارد نورتون که او را با آثار مشهوری همچون « تاریخ مجهول آمریکا » و « باشگاه مشت زنی » به خاطر می آوریم، بازیگر نقش اصلی فیلم است. بازیگران مشهوری نیز در نقش های مکمل حضور یافته اند که از جمله آنها بروس ویلیس، ویلیام دافو و آلک بالدوین هستند.

داستان فیلم درباره چیست ؟

لیونل ( ادوارد نورتون ) یک کارگاه خصوصی است که مبتلا به سندرم توره می باشد ( سندرمی که باعث ایجاد تیک عصبی در افراد می شود ). زمانی که تنها دوست واقی و رئیس او به نام فرانک ( بروس ویلیس ) کشته می شود، او تصمیم می گیرد به راز قتل او پی ببرد اما…

کارگردان کیست ؟        

ادوارد نورتون که یکی از بهترین بازیگران سینمای معاصر محسوب می شود اما در مقام کارگردان، « بروکلین بی مادر » دومین تجربه کارگردانی او پس از « Keeping the Faith » در سال 2000 محسوب می شود.

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

فیلمهای سبک نوآر در مجموع خیلی مناسب افراد کم سن و سال نیست و « بروکلین بی مادر » هم از این قاعده مستثنی نیست.

بروکلین بی مادر  (Motherless Brooklyn)

نکات مثبت فیلم ؟                                                                          

دومین فیلم ادوارد نورتون در مقام کارگردان، یک اثر نوآر به سبک و سیاق « محله چینی ها » به کارگردانی رومن پولانسکی است. « بروکلین بی مادر » البته هرگز نتوانسته به انسجام آن اثر دست یابد اما استاندارهای ساخت یک اثر نوآر را رعایت کرده که در آن قصه به درستی مسیر خود را طی می کند.

بهترین بازیگر فیلم خودِ ادوارد نورتون است. کسی که بیش از دو دهه برای ساخت این فیلم تلاش کرد و خودش هم در نقش اصلی فیلم بازی تماشایی به نمایش گذاشته است.

ارجاعات مشکلات قدیمی نیویورک به مسائل جامعه امروز آمریکا و بخصوص نیویورک، به خوبی در طول قصه بیان می شود و خبری از شعارهای کَر کننده نیست.

موسیقی فیلم شنیدنی و قابل توجه است.

طراحی صحنه « بروکلین بی مادر » نیز ستایش برانگیز است.

نکات منفی فیلم ؟

« بروکلین بی مادر » اقتباس کاملاً وفاداری محسوب نمی شود و تغییراتی در نسخه سینمایی بوجود آمده که روی هم رفته تاثیرگذار نبوده اند و گاهی مسیر داستان را منحرف کرده و گاهی به آن جهت هم داده اند.

فیلمنامه اثر جزئیات فراوانی دارد و برای درک تمام رویدادهای داستان باید تمام حواستان را متمرکز به قصه نمائید اما گاهی این پیچش ها بیش از حد زیاد و البته غیرلازم هستند. جایی که پیچش های داستانی منطق خود را از دست می دهند و ضرباهنگ فیلم نیز دچلال اخلال می شود.

بروکلین بی مادر  (Motherless Brooklyn)

حرف آخر :

« بروکلین بی مادر » برای ادوارد نورتون به عنوان دومین تجربه کارگردانی اثر سخت و پیچیده محسوب شد و برخی سهل انگاری ها در فیلمنامه و کارگردانی نیز این بی تجربگی را عیان می سازد. با اینحال اگر خیلی به نورتون و پروژه سنگین سینمایی اش سخت نگیریم، باید گفت که « بروکلین بی مادر » اثری با ویژگی های سبک نوآر است که در نهایت می تواند مسیر خود را بیابد و رضایت مخاطب را جلب نماید.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

بروکلین بی مادر  (Motherless Brooklyn)Motherless Brooklyn

کارگردان : dward Norton

فیلمنامه : Edward Norton

بازیگران :

Edward Norton…Lionel Essrog

Alec Baldwin…   Moses Randolph

Willem Dafoe…Paul

Bruce Willis…Frank Minna

ژانر : جنایی

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 144 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها