صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)

نقد و بررسی فیلم یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)

یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)

 

« Judas and the Black Messiah » در زمانی ساخته و منتشر شده که می تواند بیشترین طیف مخاطب را در ایالات متحده به خود جذب کند به قتل رسیدن یک شهروند سیاه پوست به نام ” جورج فلوید “، بار دیگر جنبشی را در حمایت از زندگی سیاه پوستان در آمریکا به راه انداخت که هزینه های اجتماعی و سیاسی بسیاری برای این کشور به همراه آورد. اعتراضاتی که در آمریکا سابقه ای بیش از نیم قرن دارند و شعله آن هر بار با قتل یک شهروند سیاه پوست به دلایل مختلف، افروخته می شود. « یهودا و مسیح سیاه » درباره رهبر حزب « پلنگ سیاه » در دهه شصت آمریکاست. حزب مشهوری که سیاه پوستان ایالات متحده کماکان از آن به عنوان یکی از جنبش های اصیل در این کشور نام می برند و به رهبران آن ادای احترام می کنند.

داستان فیلم درباره فرد همپتون ( دنیل کالویا ) است. جوان 21 ساله و کاریزماتیکی که موفق می شود در اوج جوانی، رهبر حزب پلنگ سیاه شود و مبارزاتی را علیه نژاد پرستی و احقاق حقوق سیاه پوستان در آمریکا انجام دهد. در این میان اما بیل اونیل ( لاکیت استنفیلد ) که به عنوان یکی از اعضای مورد اعتماد حزب شناخته می شود، مجبور می شود مخبر FBI در حزب پلنگ سیاه باشد و اطلاعات مهمی را از هسته گروه در اختیار پلیس قرار دهد که…

یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)

همانطور که اشاره شد « Judas and the Black Messiah» در شرایطی منتشر شده که جنبش های اجتماعی همانند « جان سیاه پوستان مهم است » در آمریکا به راه افتاده و همین موضوع باعث توجه بیشتر به این فیلم خواهد شد. متاسفانه سازندگان « یهودا و مسیح سیاه » علی رغم تاکیدشان بر واقعی بودن قصه، نتوانسته اند از نگاه جانبدارانه به ماجرای حزب پلنگ سیاه خودداری کنند و به همین دلیل، در فیلم تصویری ایده آل از این حزب به مخاطب ارائه شده است. حزبی که فارغ از شعارهای اجتماعی مطلوب شان در حمایت از غذا و تحصیل رایگان و حقوق برابر با سفید پوستان، رویکردهای خشونت آمیزی را پیش می گرفتند که در فیلم چندان به آن پرداخته نشده است.

سازندگان برای روایت قصه، توجهات را به سمت پلیس های نژاد پرست برده اند. نیروهای نظامی که در دهه شصت جنبش های اجتماعی را یکی پس از دیگری سرکوب می کردند و حزب پلنگ سیاه نیز از این قاعده مستثنی نبود. فیلم در این بخش نگاهی یکسویه به پلیس دارد و کل مجموعه پلیس را فاسد، نژاد پرست و قاتل معرفی می کند که در حال تلاش برای نابودی آزادی است. تصویری کاملاً سیاه که البته در مقابل تصویرِ خوشایند از حزب پلنگ سیاه قرار می گیرد. حزبی که اعضای آن با کلماتی جذاب و قلبی آکنده از عشق به مبارزات سیاسی مبادرزت ورزیده اند و قربانی خشونت پلیس شده اند. متاسفانه فیلم در روایت صداقت چندانی ندارد و به نفرت پراکنی های پلنگ سیاه علیه پلیس ها نمی پردازد. نفرتی که در سال های فعالیت این گروه در عرصه سیاسی، همواره به رقم خوردن خشونت علیه پلیس منجر شده بود.

یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)

« Judas and the Black Messiah » در شخصیت پردازی ها نیز پر ایراد است. علی رغم اینکه فیلم درباره فرد همپتون، رهبر گروه پلنگ سیاه در آمریکاست، اما او شخصیتی فرعی در فیلم است که سازندگان تنها بر نمایش سخنرانی های پرشور او تاکید ورزیده اند و اطلاعات بیشتری از او در اختیار تماشاگر قرار نداده اند. وضعیت همپتون حتی در میانه اثر بدتر هم می شود چراکه فیلم او را برای دقایق زیادی از فیلم خارج کرده و به زندان می اندازد تا فرصت پرداخت او بیش از پیش از بین برود. بیل اونیل هم که شخصیت اصلی و محوری داستان است، در طول فیلم رشد نمی کند و تماشاگر نیز نکته مهمی درباره او، زندگی و مسائل دیگری که بتواند منجر به درک بیشتر او شود، بدست نمی آورد.

با این حال باید گفت که « Judas and the Black Messiah » در بخش بازیگری اثری قابل ستایش محسوب می شود. دنیل کالویا در نقش رهبر حزب پلنگ سیاه، بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است. کیت استنفیلد هم در نقش اصلی فیلم، تماشاگر را قانع می کند. کالویا و استنفیلد پیش از این نیز در فیلم « Get Out » با یکدیگر همبازی بودند. مارتین شین نیز در نقش کوتاهی که دارد، تحسین تماشاگر را بر می انگیزد.

یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)

در مجموع باید گفت که « Judas and the Black Messiah » چندان به واقعیت پایبند نیست اما برای معرفی حزب پلنگ سیاه، کافی به نظر می رسد. فیلم خیلی موشکافانه به ماجراهای حزب نمی پردازد و وجود خرده روایت های بی ربط به هسته اصلی داستان نیز در مواقعی ضرباهنگ فیلم را دچار اختلال می کند. با تمام این ایرادات اما « یهودا و مسیح سیاه » همانطور که از نام جاه طلبانه اش بر می آید، خواهد توانست جای خود را در دل معترضان سیاه پوست آمریکایی باز کند. اثری که به آن ها یادآوری می کند پس از گذشت نیم قرن، کماکان پلیس آن ها را می کشد و در اجتماع نیز به عنوان یک معضل به آن ها نگاه می کند!

 

 10

 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

یهودا و مسیح سیاه  (Judas and the Black Messiah) یهودا و مسیح سیاه  (Judas and the Black Messiah)

کارگردان : Shaka King

نویسنده : Will Berson، Shaka King

بازیگران :

Daniel Kaluuya…Fred Hampton

LaKeith Stanfield…Bill O’Neal

Jesse Plemons…Roy Mitchell

Dominique Fishback…Deborah Johnson

ژانر : درام

درجه سنی: R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

زمان : 126 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها