صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی لیگ عدالت زک اسنایدر (Zack Snyder’s Justice League)

نقد و بررسی لیگ عدالت زک اسنایدر (Zack Snyder’s Justice League)

لیگ عدالت زک اسنایدر (Zack Snyder's Justice League)

مراحل ساخت فیلم « لیگ عدالت » در سال 2017 به مراتب پر حاشیه تر از اکران آن بود. زک اسنایدر که کارگردانی آن فیلم را برعهده داشت، در مراحل ساخت با فاجعه از دست دادن دخترش مواجه شد و نتوانست پروژه را تکمیل کند. با جدایی زک اسنایدر، برادران وارنر تصمیم گرفتند تا جاس ویدون را جایگزین اسنایدر کنند، کارگردانی که تفکری کاملاً متفاوت با اسنایدر داشت و همین موضوع سبب فیلمبرداری مجدد بسیاری از صحنه ها شد. ویدون خیلی اعتقادی به فضای تاریک قصه نداشت و تا جایی که امکان داشت سعی کرد شوخی و بامزگی را به قصه اضافه کند که نتیجه کار چیزی در حد فاجعه بود.

انتقادها از « لیگ عدالت » به حدی زیاد بود که بسیاری از طرفداران از برادران وارنر درخواست کردند تا نسخه ای که زک اسنایدر ساخته را با تدوین مجدد اکران کنند که در نهایت کمپانی وارنر نیز به این خواسته تن داد و علاوه بر تدوین مجدد، بوجه 70 میلیون دلاری نیز برای ساخت سکانس های جدید اختصاص داد. نتیجه کار قرار بود در یک مینی سریال 4 قسمتی از طریق HBO Max منتشر شود اما بعدها سازندگان از این تصمیم صرف نظر کردند و در نهایت « لیگ عدالت زک اسنایدر » با زمان 4 ساعته منتشر شد! فیلمی که به نظر می رسد بسیار نزدیک تر به خواسته مخاطبین این عنوان باشد.

Zack Snyder's Justice League

قصه فیلم در زمانی روایت می شود که زمین در آستانه حمله ای فاجعه بار از سوی استپن ولف قرار دارد و بتمن ( بن افلک ) بهتر از هرکسی می داند که این بار ماجرا پیچیده تر از هر اتفاقی است که تابحال در گاتهام رخ داده است. از این رو، او به سراغ اَبَرقهرمانان دنیا می رود تا آن ها را به اتحاد تشویق کند و برای مقابله با این حمله آماده شوند. اما مشکل اینجاست که یافتن اَبَرقهرمانانی که سال هاست به تنهایی زندگی کرده اند و اعصاب درست و حسابی هم ندارند سخت تر از آنچه است که بتمن تابحال فکر می کرده و…

« لیگ عدالت زک اسنایدر » در مقایسه با نسخه جاس ویدون، وضعیت به مراتب بهتری دارد. این بار اَبَرقهرمانان فیلم فرصت بیشتری برای معرفی و پرداخت داشته اند. یکی از بزرگترین ایرادات فیلم « لیگ عدالت » شخصیت پردازی های نصفه و نیمه ( و در مواقعی نداشته! ) اَبَرقهرمانان بود. اما حالا به لطف مدت زمان 4 ساعته فیلم، این فرصت در اختیار زک اسنایدر قرار گرفته تا بیشتر به جنبه زندگی انسانی اَبَرقهرمانان بپردازد. یکی از این شخصیت ها، سایبورگ است که در فیلم « لیگ عدالت » به حال خود رها شده بود و یکی از اضافه ترین شخصیت های قصه محسوب می شد. خوشبختانه سازندگان به زندگی سایبورگ در « لیگ عدالت زک اسنایدر » تا حد زیادی پرداخته اند تا مخاطب با روحیات و گذشته او آشنا شود. پرداخت شخصیت فلش نیز نسبت به نسخه اصلی وضعیت بهتری کرده است.

Zack Snyder's Justice League

اسنایدر همانطور که وعده داده بود، « لیگ عدالت » را از حالت نوجوان محور که مورد علاقه جاس ویدون بود خارج کرد و نسخه ای تاریک تر به مخاطبش تحویل داده که بیشتر با حال و هوای اَبَرقهرمانان کمپانی DC همخوانی دارد. خوشبختانه در « لیگ عدالت زک اسنایدر » شوخی ها کنترل شده و به اندازه هستند و به لودگی مفرط نمی گذرند. بارِ اصلی کمیک قصه این بار نیز بر دوش شخصیت ” فلش ” قرار دارد و ازرا میلر نیز به خوبی توانسته از پس انجام آن برآید. کنترل میزان شوخی های فیلم و کاهش قابل توجه آن، باعث شده تا روایت « لیگ عدالت زک اسنایدر » منسجم تر از گذشته باشد.

خوشبختانه به لطف زمان 4 ساعته فیلم، زک اسنایدر این فرصت را پیدا کرده که با صرف هزینه 70 میلیون دلاری، به سراغ شخصیت های شرور داستان که همه شان با جلوه های ویژه کامپیوتری ساخته شده اند برود و آن ها را نیز به مخاطب معرفی کند. در نسخه اصلی، علاوه بر اینکه نمی دانستیم چرا نیمی از اَبَرقهرمانان در معرکه حضور دارند، درباره شخصیت شرور داستان نیز حداقل اطلاعات ممکن وجود داشت و از انگیزه های او برای نابودی جهان اطلاع چندانی نداشتیم. اما حالا در « لیگ عدالت زک اسنایدر » حداقل می دانیم که استپن ولف و رفقای گداخته اش، به دنبال چه چیزی هستند و حرف حساب شان چیست! این به معنای پرداخت عمیق شخصیت پردازی آن ها نیست اما همین که فاجعه قبلی در « لیگ عدالت » در اینجا ترمیم شده، به نظر باید از آن به عنوان یک موفقیت نام برد!

Zack Snyder's Justice League

« لیگ عدالت زک اسنایدر » در بخش اکشن نیز وضعیت بهتری در مقایسه با « لیگ عدالت » دارد. بامزه ترین سکانس « لیگ عدالت » که زنده کردن مجدد سوپرمن بود، این بار نیز در نسخه زک اسنایدر بازخوانی شده است اما دیگر صحنه های مبارزه تازه و بدیع هستند و از کارگردانی مناسبی نیز برخوردار هستند. خوشبختانه این بار آنچه که در حال رخ دادن است را متوجه می شویم و از آسمان و زمین بی دلیل اَبَرقهرمان رد نمی شوند و حضورشان در صحنه های اکشن به اندازه و متناسب است. مبارزه نهایی که در نسخه قبل می توانست به هر مخاطبی یک سردرد شدید هدیه دهد، در اینجا کنترل شده و تماشایی است.

« لیگ عدالت زک اسنایدر » به قصد ترمیم « لیگ عدالت » از طریق HBO منتشر شد و باید گفت که توانسته تا حد زیادی از فاجعه نسخه قبلی بکاهد. « لیگ عدالت زک اسنایدر » تاریک تر از نسخه قبل است و برای به دست آوردن دل مخاطب نوجوان به آب و آتش نمی زند، شخصیت هایش بی خود و بی جهت بامزه نمی شوند و به یکدیگر متلک نمی اندازند! آن ها این بار نیز در سکانس های اکشن، به سبب تدوین بد باعث چشم درد تماشاگر نمی شوند. « لیگ عدالت زک اسنایدر » اگرچه ابداً  عالی نیست و کماکان هسته اصلی قصه لنگ می زند و علامت سوال های بسیار زیادی در مقابل تماشاگر قرار می دهد ( مانند گفتگوی جوکر و بتمن که هیچ ویژگی مهمی در آن وجود ندارد! )، اما در مقایسه با نسخه جاس ویدون در سال 2017 یک پیشرفت آشکار محسوب می شود و حداقل مزیتی که دارد این است که سن و سال مخاطبش را جدی تر می گیرد و متناسب با آن، به او محتوا ارائه می کند!

 

10

 

 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

لیگ عدالت زک اسنایدر  (Zack Snyder’s Justice League) لیگ عدالت زک اسنایدر  (Zack Snyder's Justice League)

کارگردان : Zack Snyder                

نویسنده : Chris Terrio

بازیگران :

Ben Affleck…Batman

Henry Cavill…Superman

Gal Gadot…Wonder Woman

Jason Momoa…Aquaman

ژانر : اکشن

درجه سنی: R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

زمان : 242 دقیقه 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها