صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی تبدیل شوندگان :ظهور جانوران (Transformers: Rise of the Beasts)

نقد و بررسی تبدیل شوندگان :ظهور جانوران (Transformers: Rise of the Beasts)

Transformers: Rise of the Beasts

سری فیلم‌های «Transformers: Rise of the Beasts» سرنوشت جالبی در دو دهه گذشته در سینما داشته‌اند. فیلم‌هایی که غالباً کمتر از بلاک باسترهای رایج هالیوود در لیست فیلم‌های مورد انتظار قرار می‌گرفتند و برخلاف ظاهر پر زرق و برقشان، همواره با یک فروش معقول به کار خود در سینما پایان می‌دادند. این سری از فیلم‌ها بیشتر بابت اکشن‌های شلوغ و انفجارهای پی‌درپی مشهور بودند که حاصل دسترنج کارگردان مشهور، مایکل بی بود که تا می‌توانست سعی کرد در این مجموعه فیلم‌ها، آتش‌بازی به راه بیندازد!

بااین‌حال، «Transformers: Rise of the Beasts» دیگر مایکل بی را بر روی صندلی کارگردانی خود نمی‌بیند و ازاین‌جهت، میزان شلوغ‌کاری‌های فیلم به حد قابل‌توجهی کاهش‌یافته است و به تماشاگر اجازه می‌دهد تا کمی در هنگام تماشای فیلم نفسی تازه کند. شاید این رویه در نگاه اول یک نکته مثبت برای فیلم به شمار رود؛ اما مشکل این جاست که وقتی از اکشن فیلم کاسته شود، نوبت به هنرنمایی فیلمنامه می‌رسد که در سری قبل فرصت چندانی برای خودنمایی پیدا نکرده بود و در عوض، در این جا ثابت می‌کند که شاید همان اکشن پر زدوخورد وضعیت بهتری برای فیلم به وجود می‌آورد!

Transformers: Rise of the Beasts

اگرچه در قسمت‌های قبل فیلمنامه‌ای نصفه و نیمه وجود داشت، اما در «Transformers: Rise of the Beasts»، علناً می‌توان بدترین کلیشه‌های ممکن را در فیلمنامه شاهد بود. کلیشه‌هایی مانند ظلم به افراد رنگین‌پوست و قربانی بودن آن‌ها در اجتماع و یک‌شبه تبدیل به قهرمان دنیا شدن، از آن کلیشه‌هایی است که آثار بلاک باستری چند سالی است از آن گریزان هستند؛ اما به شکل عجیبی در فیلم «تبدیل شوندگان: ظهور جانوران» این کلیشه‌ها در تمامی بخش‌های فیلمنامه به چشم می‌خورد که باعث می‌شود شخصیت‌های انسانی فیلم علناً بدترین بخش فیلم باشند.

فیلم در روایت خود هم مشکلات عجیبی دارد که ناخواسته کمدی موقعیت را رقم زده است. مانند آن اهرم جادویی که پس از گذشت نیم ساعت از فیلم یافته می‌شود؛ اما بلافاصله گفته می‌شود که آن را به دونیم تبدیل و آن یکی را جای دیگر مخفی کرده‌اند و سپس، وقتی به سراغ دومی می‌روند، می‌گویند که همان را هم باز تقسیم کرده‌اند و بخش دیگر را در جای دیگری قرار داده‌اند تا دوباره شخصیت‌ها به دنبال آن بگردند!

Transformers: Rise of the Beasts

تنها بخش قابل‌توجه فیلم، اکشن آن است که اگرچه در مقایسه با آثار روز اتفاق جدیدی رقم نزده، اما از کیفیت مناسبی برخوردار است و اگر برخی ایرادات در طراحی انیمیشن‌ها را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که تماشای اکشن و جلوه‌های ویژه «Transformers: Rise of the Beasts» کماکان می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و تماشاگران را سرگرم کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت تبدیل شوندگان: ظهور جانوران (Transformers: Rise of the Beasts) این است که برخلاف گذشته چندان خودش را جدی نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد که سازندگان بالاخره قبول کرده‌اند که اثرشان برای افراد کم‌سن‌وسال ساخته شده و بهتر است که حال و هوای آن را هم به روحیات این گروه نزدیک کنند. به همین جهت، تماشای «Transformers: Rise of the Beasts» برای افراد کم‌سن‌وسال می‌تواند جذاب باشد و مخاطب بزرگسال هم احتمالاً حداقل به‌یک‌بار دیدن فیلم راضی خواهد شد که از لحاظ سرگرم‌کنندگی و دیدن کلی جانور، او را ناراضی نخواهد کرد.

 

نمره: 4/10

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
امین
9 ماه قبل

نسبت به آثار قبلی داستان بهتری داشت ولی حیف کیفیت خارق العاده CGI قسمت های قبل رو نداشت، اگر رو این کار می کردن خیلی جذاب تر می شد.

Ehsan
Ehsan
9 ماه قبل

من نمیدونم چرا تو این سری ربات ها یه دقیقه با هم دیگه صحبت نمیکنن، حتما یه طرف مکالمات باید یه انسان باشه اونم با دیالوگ و شخصیت پردازی فاجعه.
تو همین فیلم پتانسیل بالایی برای پرداخت رابطه بین میراژ و بامبل بی و آرسی وجود داشت ولی هیچی به هیچی