صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم برتر دیوید فینچر که باید دید!

5 فیلم برتر دیوید فینچر که باید دید!

دیوید فینچر

دیوید فینچر یکی از محبوب‌ترین فیلمسازان چند دهه اخیر آمریکا محسوب می‌شود. فیلمسازی که برای هر تماشاگر سینما با سلیقه‌های مختلف، حداقل یک اثر تأثیرگذار به‌جای گذاشته است.

این بار در 5 برتر سینمایی به سراغ «5 فیلم برتر دیوید فینچر که باید ببینید!» رفته‌ایم. آثاری که نمی‌توانید از تماشای آن‌ها سیر شوید!

هفت (Seven):

5- هفت (Seven): تریلر نئونوآر روان‌شناختی «هفت» باعث شهرت فراوان دیوید فینچر در عرصه کارگردانی شد. «هفت» همچنین در گیشه به موفق‌ترین اثر کارگردانش مبدل شد.

این فیلم درباره کارآگاهی هست که به‌زودی قصد بازنشسته شدن دارد اما پرونده یک قتل زنجیره‌ای او را از بازنشستگی منع می‌کند. کارآگاه برای پیداکردن قاتل باید با یک پلیس تازه‌کار همکاری کند که این همکاری ماجراهای مختلفی به همراه می‌آورد.

فینچر در فیلم «هفت» رویکردی روان‌شناختی به قصه ارائه کرده است. وی در این فیلم به سراغ کلاژی از ایده‌های مختلف می‌رود تا تماشاگر به راز ذهن قاتل پی ببرد اما پیچ نهایی غافلگیرکننده فیلم، تمام معادلات تماشاگران را تغییر می‌دهد. پایان‌بندی «هفت» کماکان بسیاری از تماشاگران سینما را بر روی صندلی‌های خود میخکوب می‌کند.

دختر گمشده (Gone Girl):

4 دختر گمشده (Gone Girl): شاید کمتر فیلمی در هالیوود ساخته شده باشد که بتواند به شکلی که در فیلم «دختر گمشده» به تصویر کشیده شده، حقیقت رسانه‌های این کشور را به مخاطب نشان دهد.

داستان این فیلم درباره زن جوانی است که مفقود می‌شود و رسانه‌ها به همسر او مظنون می‌شوند. این ظن باعث می‌شود تا همسر در آستانه محاکمه قرار بگیرد اما این اتفاق نمی‌افتد و…

«دختر گمشده» اقتباسی سینمایی از رمان خانم گیلیان فلین بوده اما فینچر المان‌های موردعلاقه خودش یعنی روابط پیچیده و تاریک را به قصه اضافه کرده تا تمام اتفاقات فیلم ترسناک و غیرقابل‌پیش‌بینی باشد. «دختر گمشده» نقش رسانه‌ها را در ارائه حقیقت به مردم را چنان پررنگ می‌داند که حقیقت در پَس آن گم می‌شود و می‌توان گفت تا به امروز یکی از بهترین فیلم‌هایی است که درباره رسانه ساخته شده است.

باشگاه مشت‌زنی (Fight Club):

3- باشگاه مشت‌زنی (Fight Club): جنجالی‌ترین فیلم کارنامه هنری دیوید فینچر تا به امروز قطعاً «باشگاه مشت‌زنی» است. فیلمی که در زمان اکران باتوجه‌به ترافیک فیلم‌های خوب آن سال، مجال چندانی برای خودنمایی در فصل جوایز پیدا نکرد اما بعدها با انتشار نسخه‌های DVD تبدیل به محبوب دل تماشاگران سینما شد.

«باشگاه مشت‌زنی» که ازروی رمانی نوشته چاپ پالانیاک ساخته شده، یکی از سیاه‌ترین آثار این فیلمساز به شمار می‌رود. داستان درباره فردی است که مجذوب سخنان فردی دیگر می‌شود و در ادامه راه باشگاهی زیرزمینی تأسیس می‌شود که در آن زدوخورد معنایی فلسفی به خودی می‌گیرد. بسیاری از منتقدان کماکان از مخالفان سرسخت «باشگاه مشت‌زنی» هستند اما در مقابل، تماشاگران سینما از فیلم به گرمی استقبال می‌کنند.

زودیاک

2- زودیاک (Zodiac): «زودیاک» در حالی ساخته شد که دیوید فینچر نسبت به سال‌های دهه نود فیلمساز بالغ‌تری شده بود. «زودیاک» بر اساس یک رویداد واقعی ساخته شده بود و داستان قاتلی را روایت می‌کرد که پس از هر قتل، نشانی از خود به‌جای می‌گذاشت تا پلیس‌ها آن را کدگشایی کنند.

فینچر در ساخت «زودیاک» نه بر روی قاتل، بلکه بر روی شواهد و فرایند به نتیجه رسیدن پرونده تمرکز کرده است. به طور شگفت‌انگیزی، در تمام دقایق فیلم تعلیق وجود دارد و این تعلیق در اواخر فیلم می‌تواند قلب تماشاگر را از جای خود درآورد!

«زودیاک» البته فارغ از ستایش منتقدان، نتوانست در گیشه موفقیتی کسب کند و شکست خورد.

شبکه اجتماعی (The Social Network):

1- شبکه اجتماعی (The Social Network): تحسین‌شده‌ترین فیلم کارنامه هنری دیوید فینچر تا امروز، «شبکه اجتماعی» بوده است. فیلمی که نبوغ و کارگردانی فینچر در کنار فیلمنامه دقیقی که آرون سورکین نگارش آن را برعهده داشت، باعث شد تا «شبکه اجتماعی» اثری دلپذیر درباره یکی از جنجالی‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا یعنی فیس‌بوک و مالک آن، مارک زاکربرگ باشد.

«شبکه اجتماعی» دیوید فینچر را نامزد اسکار بهترین کارگردان کرد. در بخش بهترین فیلم نیز این عنوان در لیست حضور داشت که در آن سال جایزه را به فیلم «سخنرانی پادشاه» باخت.

 

 

مائده اکبریان

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mitia Karamazov
Misha
1 سال قبل

چه می‌کنه دیوید فینچر