صفحه اصلی > پنج برتر : بهترین فیلم های جان فورد که باید ببینید!

بهترین فیلم های جان فورد که باید ببینید!

دلیجان (Stagecoach):

 جان فورد یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما به شمار می‌رود که مخصوصاً ژانر وسترن بخش زیادی از هویت خود را مدیون اوست.

این بار در 5 برتر سینمایی تصمیم گرفته‌ایم به «5 فیلم برتر جان فورد که باید دید!» بپردازیم. شما هم می‌توانید اثر محبوب خودتان را از این کارگردان در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5- دلیجان (Stagecoach): بسیاری از کارشناسان سینما و چهره‌های برجسته از «دلیجان» به‌عنوان بهترین وسترن تاریخ سینما یاد می‌کنند. فیلمی که در آن یک دلیجان به‌راحتی تبدیل به نماد آمریکا می‌شود و موضوعات پیرامونش در نهایت رستگاری به سبک آمریکایی موردنظر فورد را رقم می‌زند.

«دلیجان» اولین همکاری جان وین جوان با جان فورد است. جان وینی که در زمان بازی در این فیلم چهره شناخته شده‌ای نبود اما به‌واسطه جان فورد توانست قهرمان آرمان‌گرای مردم آمریکا شود و همکاری طولانی‌مدتی را با جان فورد ادامه دهد.

فیلم‌برداری چشم‌نواز و سکانس‌های اکشن (از جمله حمله سرخ‌پوست‌ها) از جمله ویژگی‌هایی است که پس از تماشای «دلیجان» از یاد نخواهید برد.

کلمانتین محبوب من (My darling Clementine):

4- کلمانتین محبوب من (My darling Clementine): شاید پیداکردن وسترنی که عاشقانه باشد کار سختی باشد اما جان فورد در «کلمنتاین محبوب من» این کار را به بهترین شکل انجام داده است. البته مانند مضمون اصلی اغلب آثار وسترن، در اینجا هم بحث بر سر انتقام است اما نحوه پرداخت فورد به ماجرا متفاوت از دیگر آثارش است.

«کلمانتین محبوب من» سکانس‌های ماندگار کم ندارد. از آن دست سکانس‌هایی که می‌تواند بدون دیالوگ حرف بزند و تماشاگر را مسحور کند. شاید به این فیلم در میان آثار جان فورد کمتر توجه شده باشد اما از لحاظ هنری قطعاً در رده بهترین کارهای جان فورد قرار می‌گیرد.

مردی که لیبرتی والاس را کشت (The Man Who Shot Liberty Valance):

3- مردی که لیبرتی والاس را کشت (The Man Who Shot Liberty Valance): مسیر پر پیچ‌وخم و حماسی که جان فورد با ساخت آثار وسترن آغاز کرده بود، در «مردی که لیبرتی والاس را کشت» به پایان خط می‌رسد. قهرمان بیابان‌های آمریکا که یک‌تنه قانون را با روش خودش اجرا می‌کرد، در «مردی که لیبرتی والاس را کشت» جایش را به قانون و حساب و کتاب داده و دورانش به سرآمده است.

در این جا از همه چیز بیشتر، خط پایان به چشم می‌آید. مواجه مردی سنتی با شخصیتی که حتی نمی‌خواهد اسلحه به دست بگیرد چراکه به حکمرانی قانون و کاغذبازی اعتقاد دارد! این تقابل جذاب ودرعین‌حال غمگین «مردی که لیبرتی والاس را کشت» را به مرثیه‌ای تأثیرگذار برای عاشقانه سینمای وسترن تبدیل کرده که درخشان و ماندگار است.

خوشه‌های خشم (The Grapes of Wrath):

2- خوشه‌های خشم (The Grapes of Wrath): جان فورد فارغ از این که در ترسیم سینمای وسترن یک استاد بلامنازع بود، در ساخت قصه‌های انسانی نیز تبحر بالایی داشت. «خوشه‌های خشم» اگرچه اقتباسی است از یکی از بهترین کتاب‌های تاریخ ادبیات، اما اقتباس سینمایی نیز کاملاً ستایش برانگیز است.

نگاه جان فورد به انسان در دوران مدرن در فیلم «خوشه‌های خشم» نگاه دقیقی است. او کاری به ابزار مدرن بشریت ندارد و حرفش باروح انسان‌های سخت‌کوشی است که می‌خواهند روی آب بمانند. «خوشه‌های خشم» مخصوصاً با بازی هنری فوندا یکی از برترین آثار تاریخ سینما و البته یکی از بهترین‌های لیست جان فورد به شمار می‌رود.

جویندگان (The Searchers):

1- جویندگان (The Searchers): «جویندگان» بهترین اثر کارنامه هنری جان فورد به شمار می‌رود. اثری که می‌توان ردپای تکامل این فیلمساز در دوران فیلمسازی‌اش را در آن جستجو کرد. از نماهای فوق‌العاده که هم اکنون در کلاس‌های فیلمسازی تدریس می‌شود گرفته تا شخصیت‌پردازی نمادین قهرمان داستان، از «جویندگان» اثر بی‌نظیری ساخته که در اغلب نظرسنجی‌ها در لیست ده فیلم برتر تاریخ سینما قرار می‌گیرد.

ایتن، قهرمان قصه، دقیقاً همان شخصیت موردعلاقه جان فورد. بدون خانواده و بی‌هویت و سرگردان در بیابان‌های آمریکا که این بار می‌خواهد از توحش بگریزد اما دست روزگار او را به یک ماجراجویی جدید باز می‌گرداند.

بازی جان وین، کارگردان عالی جان فورد و نماهای فوق‌العاده باعث شده تا «جویندگان» منبع الهام بسیاری از فیلمسازان جهان باشد.

 

مائده اکبریان

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها