صفحه اصلی > اخبار سینمای جهان : مراسم اسکار پس از 50 سال از ساچین لیتلفدر عذرخواهی کرد

مراسم اسکار پس از 50 سال از ساچین لیتلفدر عذرخواهی کرد

sacheen littlefeather osc3333

در سال ۱۹۷۳، «ساچین لیتلفدر» از طرف «مارلون براندو» در مراسم اسکار حاضر شد تا جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول او برای «پدرخوانده» (The Godfather) را رد کند. نیم قرن بعد، لیتلفدر که یک فعال حقوق بومیان آمریکاست، به یکی از معدود افرادی تبدیل شده که آکادمی از او عذرخواهی می‌کند.

«دیوید روبین» رئیس سابق آکادمی در نامه‌ای به تاریخ ۱۸ ژوئن به لیتلفدر می‌گوید: «وقتی در سال ۱۹۷۳ روی صحنه اسکار ایستادید تا اسکار را از جانب مارلون براندو در اعتراض به بدرفتاری با بومیان آمریکا و نمایش نادرست آن‌ها در سینما نپذیرید، بیانیه تأثیرگذاری ارائه دادید که همچنان به ما لزوم احترام و اهمیت مقام انسان را یادآوری می‌کند.»

لیتلفدر یکی از مهمانان رویدادی است که ۱۷ سپتامبر در موزه آکادمی در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، در بخش دیگری از نامه می‌آید: «بدرفتاری‌هایی که با شما به سبب آن بیانیه شد غیرقابل‌توجیه و بی‌جا بود. بار احساسی که شما با آن زندگی کردید و هزینه‌ای که در صنعت ما پرداختید جبران‌ناپذیر است. برای مدتی طولانی شهامتی که نشان دادید قدر دانسته نشد. به همین علت، صمیمانه‌ترین عذرخواهی‌ها و صادقانه‌ترین تحسین‌ها را نثار شما می‌کنیم.»

لیتلفدر که در آن زمان ۲۶ ساله بود، روی صحنه تمسخر شد و حضار با الفاظ نژادستیزانه از او استقبال کردند. «هاوارد کوک» تهیه‌کننده مراسم آن سال تهدید کرده بود که سخنرانی‌اش را بیش از ۶۰ ثانیه ادامه ندهد. لیتلفدر اظهارات هشت صفحه‌ای براندو را خلاصه کرد: «[براندو] در کمال تأسف نمی‌تواند این جایزه سخاوتمندانه را بپذیرد. و دلایلش رفتار صنعت فیلمسازی و تلویزیون با بومیان آمریکا و نیز اتفاقات در حال وقوع «ووندد نی» است.»

لیتلفدر در واکنش به عذرخواهی آکادمی‌ می‌گوید: «در رابطه با عذرخواهی آکادمی، باید بگویم که ما بومیان قوم بسیار صبوری هستیم – فقط ۵۰ سال گذشته! باید حس شوخ‌طبعی را در همه مواقع حفظ کنیم. روش ما برای بقا این است.»

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها