صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد فیلم یک روز زیبا در محله ( A Beautiful Day in the Neighborhood )

نقد فیلم یک روز زیبا در محله ( A Beautiful Day in the Neighborhood )

یک روز زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood)

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

تام هنکس را که قطعاً می شناسید. اگر سریال « The Americans » را دنبال کرده باشید، متیو ریس هم خواهید شناخت. کریس کوپر هم که با « Adaptation » برنده اسکار شده بود و یکی از بهترین بازیگران کمتر دیده شده هالیوود محسوب می شود نیز در فیلم حضور دارد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

یک روزنامه نگار به نام لوید ( متیو ریس ) که در زندگی با مشکلات عاطفی بسیاری دست و پنجه نرم می کند و به همه چیز بدبین است، برای مصاحبه به سراغ فرد راجرز ( تام هنکس ) می رود که این مصاحبه زندگی او را برای همیشه تغییر می دهد.

کارگردان کیست ؟        

ماریل هلر که بیشتر او را به عنوان بازیگر می شناسند اما چند سالی است که تصمیم گرفته کارگردانی را دنبال کند و به نظر هم می رسد که در این عرصه بتواند موفقیت های مهمتری در مقایسه با دوران بازیگری کسب کند. از خانم هلر سال گذشته فیلم ارزشمند « Can You Ever Forgive Me » را دیده بودیم.

یک روز زیبا در محله  (A Beautiful Day in the Neighborhood)

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

فرد راجرز فقید احتمالاً مثبت ترین انسانی است که می توانید در تاریخ معاصر ایالات متحده پیدا کنید! از این جهت بدون هیچ نگرانی به تماشای « یک روز زیبا در محله » بنشینید و با خانواده هم آن را تماشا کنید!

نکات مثبت فیلم ؟                                                                          

فیلم به راحتی می تواند حس مثبت زندگی به شما ببخشد. امکان ندارد که بتوانید فیلم را تماشا کنید و تحت تاثیر صداقت های راجرز و پندهای اخلاقی او قرار نگیرید تا حداقل برای چند ساعت انسان بهتری نسبت به گذشته باشید!

تام هنکس بهترین انتخاب برای بازی در نقش فرد راجرز بوده است. راجرز دوست داشتنی و دلنشین بود و تام هنکس نزد تماشاگران چنین ویژگی دارد. سبک زندگی و منش و رفتار تام هنکس در کنار توانایی های بازیگری، او را به بهترین انتخاب برای بازی در نقش راجرز تبدیل کرد و نتیجه هم در اینجا درخشان است.

یکی از تصمیمات ارزشمند ماریل هلر این بوده که حتی قاب بندی های فیلم را به فرمت کارهای تلویزیونی نزدیک کرده تا حال و هوای دوران فعالیت راجرز برای مخاطب زنده شود. در واقع ارجاعات به راجرز تنها منوط به شخصیت نبوده و تمام اجزای فیلم از موسیقی و تصحیح رنگ گرفته تا قاب بندی تصویر، برای تماشاگر یادآور دوران شیرین تماشای برنامه های راجرز است.

یک روز زیبا در محله  (A Beautiful Day in the Neighborhood)

نکات منفی فیلم ؟

فیلم چیزی بیشتر از مستند معروف « Won’t You Be My Neighbor » درباره زندگی راجرز در اختیار بیننده قرار نمی دهد. در واقع تماشاگر با تماشای این مستند می تواند اطلاعات مفیدتری بدست بیاورد با این توضیح که این مستند سال 2018 به نمایش درآمد.

این نکته قطعاً برای تماشاگران جهانی یک  امتیاز منفی محسوب نمی شود اما برای تماشاگران ایرانی که احتمالا آشنایی با این شخصیت نخواهند داشت، درک تمام ویژگی های فیلم کمی سخت خواهد بود چراکه ما با فرد راجرز بزرگ نشده ایم و آن حس نوستالژیک را در زمان تماشای فیلم تجربه نخواهیم کرد. برای اینکه از اثر لذت بی نظیری ببرید، نیاز هست که از قبل عاشق راجرز بوده باشید و بخش بزرگی از دوران زندگی تان با تماشای آثار او گذرانده باشید.

حرف آخر :

یک روز زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood) می تواند به راحتی حال و روز ابری تان را عوض کرده و از شما انسان بهتری بسازد. اثری که در آن تمامی عناصر فنی از طراحی صحنه تا رنگ بندی ها، قرار است شما را به آرامش رسانده و به این باور برساند که خشم تان می تواند در نهایت مهار شود و انسان بهتری باشید. در روزگاری که احساسات منفی بخش بزرگی از زندگی مان را تشکیل می دهد، تماشای « یک روز زیبا در محله » بهترین اتفاق محسوب می شود!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

یک روز زیبا در محله  (A Beautiful Day in the Neighborhood)A Beautiful Day In The Neighborhood

کارگردان : Marielle Heller

فیلمنامه : Micah Fitzerman-Blue, Noah Harpster

بازیگران :

Tom Hanks…Fred Rogers

Matthew Rhys…Lloyd Vogel

Chris Cooper…Jerry Vogel

Susan Kelechi Watson…  Andrea Vogel

ژانر : بیوگرافی

رده سنی : PG ( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

زمان : 109 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها