صفحه اصلی > نقد و بررسی سریال : نقد و بررسی فصل ششم سریال «Black Mirror»

نقد و بررسی فصل ششم سریال «Black Mirror»

Black Mirror season 6

بررسی اپیزود اول فصل ششم «Black Mirror» با نام Joan Is Awful:

این اپیزود، تکنولوژیک ترین اپیزود فصل ششم سریال « Black Mirror» است. در این اپیزود بحران حریم خصوصی و قدرت گرفتن سرویس های استریم در عصر تکنولوژی مورد نقد قرار گرفته و تماشاگر وارد روایتی ترسناک و در عین حال، کمدی از موقعیت انسان مدرن در عصر تکنولوژی می شود. این اپیزود نگاهی سیاه به بحث هوش مصنوعی و تکنولوژی دیپ فیک دارد به طوری که که حتی قوانین را در مقابل این هیولا ناکارآمد می بیند. این اپیزود ایده های جذابی را مطرح می کند اما در نهایت با یک پایان بندی بد و کلیشه ای کار را به پایان می رساند که بیش از حد ساده لوحانه است.

بررسی اپیزود اول فصل ششم «Black Mirror» با نام Joan Is Awful:

بررسی اپیزود دوم فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Loch Henry:

نویسندگان « Black Mirror» در اپیزود دوم از فصل ششم، صنعت سینما را مورد تهاجم خود قرار داده اند و ساز و کار فیلمسازی در عصر کنونی را بحرانی متصور شده اند. در این اپیزود، فیلمساز جوان با ایده اولیه فیلمسازی خود که ساز و کار مرتبط با طبیعت دارد، راه به جایی نمی برد و در عوض، با زنده کردن یک سوژه جنجالی موفق می شود نظر کمپانی های فیلمسازی را به خود جلب کند.

این اپیزود جزئیات قابل توجهی ندارد و تعلیقی نصفه و نیمه دارد که بیشتر به دلیل این که شخصیت پردازی اصولی صورت نمی گیرد، ساز و کار جنایی آن هم راه به جایی نمی برد و در نهایت با یک پایان شعاری کار خود را به پایان می رساند که چکیده آن، هشدار به دست اندرکاران سینما و جشنواره های سینمایی بابت سیاست هایشان است.

بررسی اپیزود دوم فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Loch Henry:

بررسی اپیزود سوم از فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Beyond the Sea:

می توان گفت درخشان ترین ایده فصل ششم « Black Mirror» متعلق به اپیزود سوم این سریال است. جایی که ما با دو فضانورد آشنا می شویم که بعد از انجام کار در سفینه، توسط دستگاهی به خواب می روند و ذهنشان در کالبد یک نسخه مکانیکی از خودشان دمیده می شود تا در کنار خانواده هایشان باشند.

این ایده جذابیت های زیادی دارد اما نویسندگان سریال در نهایت از جنبه های روانشناسی و محیط زیستی به این مقوله پرداخته اند و معضلی قدیمی یعنی حسادت را به قصه اضافه کرده اند. شاید نکته آزار دهنده در خصوص این اپیزود این باشد که فضانوردان در این داستان، شباهتی به فضانوردان واقعی ندارند و حتی روحیاتشان چندان سازگار با موقعیتی که در آن قرار گرفته اند نیست. دغدغه های ذهنی آن ها و در نهایت تنشی که بین شان ایجاد می شود، ایده اولیه را به حاشیه می راند و با یک پایان بندی بد، کار را حسابی خراب می کند.

بررسی اپیزود سوم از فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Beyond the Sea:

بررسی اپیزود چهارم از فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Mazey Day:

بدترین اپیزود فصل ششم « Black Mirror» قطعاً اپیزود چهارم است. در این اپیزود ما با پاپاراتزی هایی مواجه هستیم که همواره از منفورترین چهره های فعال در صنعت رسانه و مطبوعات بوده اند و با توسل به روش های غیراخلاقی، سعی در گرفتن عکس های مختلف از ستارگان سینما در خصوصی ترین محافل و انتشار آن دارند. در این اپیزود تماشاگر با همان مفاهیم تکراری دنیای پاپاراتزی ها آشنا می شود اما ضعف اصلی داستان مربوط به سوژه ای است که در این اپیزود، پاپاراتزی ها به سراغ آن می روند. سوژه ای که سریال در یک پیچش ناگهانی، آن را به تبدیل به حیوانی درنده می کند تا احتمالاً نمادی از خشم و در عین حال بی رحمی باشد. نمادپردازی هایی که در این اپیزود به اصطلاح، در نمی آید.

بررسی اپیزود چهارم از فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Mazey Day:

بررسی اپیزود پنجم از فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Demon 79:

در اپیزود پنجم از فصل ششم سریال « Black Mirror»، نویسندگان به سراغ عناصر ماورایی رفته اند و داستان اهریمنی را روایت کرده اند که به ذهن یک زن مهاجر هندی رسوخ می کند تا او را وادار با قربانی کردن دیگران برای جلوگیری از نابودی دنیا نماید.

این اپیزود از لحاظ مضمون، احتمالاً یکی از بی ربط ترین اپیزودهای این سریال است که کاری با تکنولوژی و آثار مخرب آن ندارد و بیشتر حول محور شعارهای نژاد پرستانه و در واقع، سیاست های کثیفی است که کشورهای توسعه یافته در قبال مهاجرین پیش می گیرد. تلفیق این عناصر سیاسی و ماورایی در این اپیزود چندان قابل توجه نیست و بیشتر باعث شده تا این قسمت یک مینی اسلشر با درونمایه کمدی باشد.

بررسی اپیزود پنجم از فصل ششم «Black Mirror» با عنوان Demon 79:

پویا اقبالی

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Nima
Nima
10 ماه قبل

همونطور که خیلی افراد دیگه هم این روزا گفتن این سریال دچار بحران هویت شده! قسمت ۱ و ۳ این فصل کاملا اون حس و حال بلک میروری رو داشت ولی قسمت های دیگه (مخصوصا ۴ و ۵) فقط لیبل بلک میرور خورده بود روشون وگرنه نه خودشون و نه توئیست های رواییشون ربطی به تکنولوژی آینده نداشتن. یه دونه رفرنس یه ثانیه ای فقط تو قسمت ۵ درباره آینده اون سیاستمداره بود. این که میخوام بگم یجورایی اسپویل حساب میشه ولی از کی تا حالا تو دنیای بلک میرور، گرگ نما و شیاطین وجود دارن؟! این مجموعه سال‌هاست داره پخش میشه و ایده هاشون ته کشیده. تمومش کنن بره بهتره بنظرم!

Mbb
Mbb
10 ماه قبل

قسمت ششم یه یونیورس جدا از بلک میروره. بهش red mirror میگن. تو فضای سای-فای اپیزودای رد میرور نیستن.