صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم ماموریت غیرممکن 7 (Mission: Impossible 7)

نقد و بررسی فیلم ماموریت غیرممکن 7 (Mission: Impossible 7)

ماموریت غیرممکن 7 (Mission: Impossible 7)

تولید فیلم ماموریت غیرممکن 7 (Mission: Impossible 7) با بازی تام کروز یکی از عجیب ترین مراحل تولید فیلم در هالیوود طی سال های اخیر را رقم زده است. فیلمی که فیلمبرداری آن به دلیل شیوع کرونا و پروتکل های محافظتی سختگیرانه، چندین بار به تعویق افتاد و حتی کار به جایی کشید که برای حل مشکل، یک کشتی کرایه شد تا عوامل فیلم در آن حضور داشته باشند و از گزند کرونا در امان بمانند! انتشار یک فایل صوتی از عصبانیت تام کروز در همین دوران، یکی از جنجال های دوران کرونا در هالیوود بود که در نهایت هم با حمایت همکارانش مواجه شد.

داستان فیلم «Mission: Impossible 7» درباره هوش مصنوعی است که سعی در چیره شدن به تمام اطلاعات دنیا و هدایت آن ها در راستای اهداف خودش دارد. هوش مصنوعی که مشخص نیست چه کسی در حال اداره آن است و از این جهت، هانت (تام کروز) به همراه تیمش به یک ماموریت جدید می روند اما…

ماموریت غیرممکن 7 (Mission: Impossible 7)

نکته ای که در خصوص فیلم «Mission: Impossible 7» حائز اهمیت است، دو قسمت شدن آن است که به تبعیت از بسیاری از آثار هالیوود در سال های اخیر انجام شده است. در سال گذشته فیلم «سریع و خشمگین» نیز با چنین حال و هوایی روانه سینما شد و در میانه قصه ناگهان به پایان رسید و عنوان شد که برای دیدن قسمت بعدی باید صبر کنید؛ چیزی شبیه به تعویض سی دی فیلم در سال های نه چندان دور!

به همین جهت، انتظار می رفت که «ماموریت غیرممکن 7» فرصت بیشتری برای پرداختن به سوژه خود داشته باشد اما در کمال تعجب این اتفاق رخ نداده و ما با داستانی تکراری درباره هوش مصنوعی مواجهه هستیم که هیچ ایده جدیدی درباره این فناوری در اختیار تماشاگر قرار نمی دهد. در واقع، فیلم با مدت زمان بیش از دو ساعت و سی دقیقه، نتوانسته هوش مصنوعی را در قالب یک فیلم اکشن به یک موتور محرک تبدیل کند و حتی بالعکس، باعث گنگ شدن هرچه بیشتر فیلمنامه و تبدیل شدن آن به یک مانع بر سر راه فیلم شده است.

نقد و بررسی ویدئویی فیلم «Mission: Impossible 7» توسط میثم کریمی را در ادامه ببینید:

در سال های گذشته، همواره شخصیت های منفی فیلم «ماموریت غیرممکن» از جذاب ترین شخصیت های خبیث در فیلم های اکشن محسوب می شدند. شخصیت هایی که هوش و عملکرد فوق العاده شان باعث می شد که از سمت تماشاگران جدی گرفته شوند و به عنوان یک رقیب تراز با قهرمانشان، پذیرفته شوند. اما در قسمت جدید، شخصیت منفی داستان نه تنها جدید نیست و از دل قسمت های قدیمی این مجموعه زنده شده، بلکه هیچ عملکرد قابل توجهی ندارد و به نوعی، یک شخصیت منفعل محسوب می شود که حتی به نظر می رسد خودش هم نمی داند که قرار است حرکت بعدی اش چه باشد!

به این معضل باید مشکلات فیلمنامه را هم اضافه کرد که به شکل عجیب و غیرقابل انتظاری، کِش دار شده و نمی تواند در تمامی دقایق مخاطبش را سرگرم کند. «Mission: Impossible 7» حتی در زمینه اکشن هم در مقایسه با قسمت های گذشته حرف چندانی برای گفتن ندارد و جز نیم ساعت آخر و یک تعقیب و گریز نصفه و نیمه در ایتالیا، لحظات تماشایی ندارد که تماشاگر از تماشای آن ها لذت ببرد. این در حالی است که همواره از سری فیلم های «Mission: Impossible 7» به عنوان یک مثال درست از فیلم اکشن خوب نام برده می شد.

ماموریت غیرممکن 7 (Mission: Impossible 7)

با این حال، کماکان حضور تام کروز در مقابل دوربین توانسته بخش زیادی از ضعف های فیلم را از بین ببرد. تام کروز ستاره بی چون و چرای فیلم به شمار می رود و در این فیلم نیز تلاش زیادی انجام داده تا بتواند رضایت تماشاگر را کسب کند و تعهد این بازیگر به ارائه یک بازی و بدلکاری خوب، واقعاً ستایش برانگیز است. همچنین باید به فیلمبرداری خوب هم اشاره کرد که عملکرد بسیار خوبی از خود به جای گذاشته و علی رغم ضعف فیلمنامه، به خوبی توانسته از لحاظ بصری فیلم را در حد و اندازه یک بلاک باستر بزرگ حفظ نماید.

ماموریت غیرممکن 7 (Mission: Impossible 7) فیلم معمولی است، البته در مقایسه با قسمت های قبلی این مجموعه «Mission: Impossible 7» در مقایسه با فیلم های اکشنی که این روزها از طریق سرویس های استریم منتشر می شوند کماکان یک سر و گردن بالاتر است اما در مقایسه با خودش و انتظاراتی که قبلاً در تماشاگر به وجود آورده، نمی تواند عملکردی مطابق خواسته تماشاگر داشته باشد و از این حیث، شاید بسیاری از طرفداران این مجموعه از فیلم ها را ناامید کند. اما به نظرم، کماکان تماشای این فیلم در قحطی فیلم های اکشن جذاب می تواند یک نعمت بزرگ باشد.

 

نمره: 5/5

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hoseinn96
hoseinn96
6 ماه قبل

بهترین قسمتش 3و4 هست

Never
Never
6 ماه قبل

واقعا شاهکاره این مجموعه فیلم در ژانر خودش
هر ۷ قسمت تماشایین با بازی عالی کروز

محمد
محمد
6 ماه قبل

یک سری مشکلات فیلمنامه ای داره ولی در مجموع به نظر من باز هم دیدنی و قابل قبول بود تایمشم خیلی منو اذیت نکرد و قطعا یک سر و گردن از اکشن های فعلی سینما بالاتر بود حتی میتونست تو امریکا فروش بهتری هم داشته باشه که بخاطر تایم اکران بد به اوپنهایمر و باربی خورد

امین
امین
6 ماه قبل

ویلن بسیار مزخرف و کلیشه ای داشت، گروه حواریون سه قسمت قبل بسیار ملموس تر و بهتر بودن از طرفی بازیگرهای بهتری هم داشت و حتی اکشن خیلی بهتری.

خوب بود ولی بعد از قسمت 2 ضعیف ترین فیلم مجموعه بود.

نیما
نیما
6 ماه قبل

نمیدونم چرا سایت بیشتر اوقات واسه من باز نمیشه بیشتر از 10 بار گفتم ولی کسی توجه نمیکنه انگار این مشکل فقط واسه منه

FFFF
FFFF
6 ماه قبل

فقط سکانس دویدن تام کروز تو اواسط فیلم ۱۰ از ۱۰ بود! یه نکته عجیب دیگه هم اینکه در نقد اشاره نکردید که فیلم چقدر وام دار قسمت اول مجموعه هست و چقدر رفرنس زدن به اون فیلم.
بنظرمن کریستوفر مک کواری تسلطش رو زبان این مجموعه به بلوغ کامل رسیده و سه فیلمی که کارگردانی کرده بهترین فیلم های سری در کنار قسمت ۱ هستن. قسمت ۴ با وجود شاهکار بودن سکانس برج خلیفه در مقایسه با اونها اورریتد هست چون یک سوم پایانی ضعیفی داره (بخش هند همون سطح از کرینج قسمت دو هست) و بر خلاف فیلم های مک کواری، خدمتی به کاراکتر ایتن هانت بعنوان یه قهرمان آیکونیک نمیشه و ایتن خیلی پرفکت و غیرآسیب پذیر و مغرور هست تو اون فیلم، برخلاف نشون دادن آسیب پذیر بودنش و اهمیتی که برای جون انسان ها، بخصوص دوستاش قائل هست در فیلم های ملت سرکش و فال اوت و همین فیلم. کلا هروقت قضیه شخصی هست برای ایتن، من بیشتر میپسندم.
درکل این راند از جدال پیرمرد های جوان تمام نشدنی (کیانو ریوز و تام کروز) رو بنظر من هم کیانو و تیم جان ویک بردن با جان ویک ۴ ولی به هیچ وجه به معنای بد بودن این فیلم نیست و در انتظار قسمت پایانی میمونم. ماموریت غیرممکن جز قسمت ۲، همه قسمت هاش خوب و جزو بهترین های ژانر اکشن جاسوسی بوده و هستند.

Amir
Amir
6 ماه قبل

از این فیلم اصلا خوشم نیمد
اون حس معمایی که تو قسمت های قبلی این مجموعه بود از بین رفته بود و داستان هم زیادی سر راست شده بود