صفحه اصلی > پنج برتر : 5 فیلم مشهوری که در اکران با محدودیت مواجه شدند

5 فیلم مشهوری که در اکران با محدودیت مواجه شدند

Outlaw-3

فیلمهای بسیاری در تاریخ سینما بوده اند که در زمان اکران با محدودیت مواجه شدند. در این مقاله سعی کرده ایم به 5 فیلم مهمی که در سینماهای جهان با محدودیت اکران مواجه شدند بپردازیم. امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما واقع گردد.


5- یاغی : این فیلم در سال 1943 به کارگردانی هاوارد هیوز ساخته شده اما تا سال 1946 فرصت اکران پیدا نکرد. اصلی ترین دلیل اکران نشدن این فیلم ، لباس های تحریک کننده و تمرکز دوربین روی بازیگر خانم این فیلم ( جین راسل ) بود که در آن سالها جنجال زیادی به پا کرده بود. در نهایت حدود 20 دقیقه از سکانس های مشترک جین راسل و جک بیوتل از فیلم حذف شد و « یاغی » بصورت سراسری در سال 1946 اکران عمومی شد و فروش قابل توجهی هم بدست آورد.

exc

4- جن گیر : این فیلم در زمان اکران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد. اولین جرقه جنجال اکران زمانی زده شد که منتقدان فیلم را به عنوان یک اثر ترسناک ارزشمند پذیرفتند و یکی دوتایی از انها هم عنوان کردند که :« دیدن این فیلم دل و جرئت می خواهد! ». در ادامه « جن گیر » در آمریکا اکران شد اما در اروپا با مشکلات زیادی مواجه شد. بیشتر این مشکلات مربوط به بریتانیا بود که برای مشخص کردن درجه بندی سنی فیلم به جان هم افتاده بودند! اوضاع اکران فیلم در کشورهای آسیایی که به مراتب مذهبی تر از غربی ها بودند ، وخیم تر بود. گفته می شود بسیاری از تماشاگران در جریان تماشای این فیلم از هوش رفتند!

« جن گیر » یکی از شاخص ترین آثار ترسناک تاریخ سینماست اما اکران موفقی را پشت سر نگذاشت و همواره حاشیه در پیرامونش موج می زد.

orange

3- پرتقال کوکی : یکی از بهترین ساخته های استنلی کوبریک که در آن به وضوح می توان آینده نگری کوبریک را مشاهده کرد. « پرتقال کوکی » داستان بی بند و باری و آشوبگری افرادی بود که فیلم آنها را قهرمان قلمداد می کرد. کوبریک در این فیلم قصد داشت تا به مخاطبش اینگونه القا کند که بزودی داستان فیلمش در واقعیت نیز سراغ مردم خواهد آمد اما چیزی که نصیبش شد این بود که فیلمش اجازه اکران در چند کشور را پیدا نکرد و همچنین خودِ وی از اکران فیلمش در انگلستان به دلیل تهدیدها علیه خانواده اش ممانعت به عمل آورد! از « پرتقال کوکی » به عنوان یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینما که با محدودیت اکران مواجه شد، نام می برند.

evil

2- شیطان مرده : « شیطان مرده » اولین فیلمی بود که به دلیل جبهه گیری سفت و سخت مذهبیون که آن را برخواسته از ذهنیت شیطانی نویسنده خطاب کردند(!) مجوز اکران دریافت نکرد؛ انگلستان ، آلمان غربی ، سوئد و مالزی از جمله کشورهای مهمی بودند که اجازه اکران این فیلم را صادر نکردند.

holo

1- هولوکاست آدمخواری : فکر می کنم خودتان از نام عجیب و غریب این فیلم متوجه شده اید که در مورد چه موضوعی هست! این فیلم محصول سال 1980 به کارگردانی روگر دئوداتو بود که در بیش از 50 کشور سرتاسر جهان از اکرانش ممانعت به عمل آوردند. عمده دلیل ایجاد محدودیت های برای این فیلم را می توان به صحنه های فوق العاده خشن و رفتاری جنسی بی پروا خلاصه کرد که در سال 1980 یک مورد کاملا ناشناخته برای جامعه به حساب می آمد. نکته جالب اینکه این فیلم هنوز هم در بعضی از کشورها اجازه انتشار ندارد!

لازم به ذکر هست که این فیلم در ایران با نام « جزیره آدمخواران » شناخته می شود.

  میثم کریمی 

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها