صفحه اصلی > رپرتاژ : علت خرابی ماکروفر بلک اند دکر

علت خرابی ماکروفر بلک اند دکر

911a110e 9560 4ef2 a668 b14c37287e96

علت خرابی ماکروفر بلک اند دکر

سهولت استفاده از ماکروفر بلک اند دکر برای گرم کردن یا پختن برخی از غذاها باعث شده است که اکثر خانواده ها از این دستگاه به عنوان عضو ضروری آشپزخانه یاد کنند. وابستگی زندگی های مدرن به این دستگاه باعث شده است تا در صورت خرابی آن دچار سردرگمی و نگرانی شوند.

اگر از ماکروفر استفاده می کنید، اما به تازگی متوجه کارکرد نادرست یا خرابی آن شده اید؛ بد نیست به دنبال عیب یابی ماکروفر باشید. در صورتی که قصد دارید تا علت خرابی ماکروفر بلک اند دکر را در منزل شناسایی کنید، اما آگاهی چندانی در این زمینه ندارید؛ می توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید.

لامپ مگنترون خراب شده و ماکروفر غذا را گرم نمیکند

یکی از خرابی های شایع ماکروفر بلک اند دکر، مربوط به سوختن یا معیوب شدن لامپ مگنترون است. این لامپ با تبدیل انرژی الکتریکی به امواج رادیویی و گرما باعث می شود تا غذا درون ماکروفر گرم شود. در بسیاری از مواقع اصلی ترین دلیل گرم نشدن غذا در ماکروفر بعد از روشن شدن، خرابی این لامپ اشعه است.

خرابی لامپ مگنتران ماکروفر بلک اند دکر

معمولاً لامپ مگنترون به دلیل استفاده نادرست از ماکروفر، قدیمی شدن، ضربه خوردن، خرابی فن ها و خرابی ترانس روی برد می سوزد. سوختگی این قطعه موضوع نگران کننده ای نیست؛ چراکه با تعویض آن، ماکروفر بلک اند دکر دوباره مانند روز اول کار می کند.

برای درک بهتر این مقاله هم بخوانید: علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

میکروسوئیچ درب خراب شده و ماکروفر کار نمیکند

علت خراب شدن ماکروفر بلک اند در مواردی با معیوب شدن میکروسوئیچ درب ارتباط دارد. میکروسوئیچ قطعه ای کوچک درون درب ماکروفر است؛ که وظیفه اصلی آن، تشخیص باز یا بسته بودن درب این دستگاه است. در واقع به دلیل خطر بالای برخورد اشعه های رادیویی تولید شده توسط لامپ مگنترون به انسان، سازندگان این دستگاه میکروسوئیچ هایی را درون درب دستگاه تعبیه کرده اند؛ تا اگر درب ماکروفر باز است، دستور روشن شدن و کار کردن این دستگاه توسط برد صادر نشود. این قطعه اگر خراب شود، برای حفظ امنیت مصرف کننده، ماکروفر کار نمی کند. میکروسوئیچ ها در صورت خرابی باید تعویض شوند تا مشکل کار نکردن ماکروفر بلک اند دکر رفع شود.

فیوز سوخته است و ماکروفر بلک اند دکر روشن نمی شود

یکی از علت های خرابی ماکروفر بلک اند دکر، سوختن فیوزهای آن است. دستگاه ماکروفر دارای 2 نوع فیوز سرامیکی و حرارتی است. فیوز سرامیکی مانع از آن می شود که ماکروفر به دلیل نوسانات جریان برق صدمه ببیند. فیوز حرارتی نیز مانند فیوز سرامیکی یک قطعه محافظتی است و از ماکروفر در برابر گرمای بیش از حد حفاظت می کند.

زمانی که این دو قطعه بسوزند، ماکروفر بلک اند دکر کار نمی کند. زیرا ممکن است به دلیل خرابی فیوزها، خطرات ناشی از حرارت بالا و نوسانات برق به او آسیب بزند. اگر دستگاه شما به دلیل خرابی فیوزها کار نمی کند، باید از تکنیسن نمایندگی تعمیر ماکروفر بلک اند دکر برای تعویض این دو قطعه کمک گرفته شود.

به علت سوختگی دیود، ماکروفر به طور ناگهانی خاموش شده است

دیود یکی از قطعات اصلی فیوز است. این قطعه موظف به تبدیل برق اصلی به برق موردنیاز ماکروفر است. با خراب شدن دیود، فیوز از کار می افتد و دستگاه ماکروفر به طور ناگهانی خاموش می شود. اگر علت خرابی ماکروفر بلک اند دکر، سوختگی دیود باشد، باید آن را از فیوز جدا کرده و با نمونه جدید تعویض کرد.

خرابی دیود ماکروفر بلک اند دکر

اصلی ترین بخش ماکروفر، یعنی برد الکترونیکی سوخته است

ماکروفر مانند سایر دستگاه های لوازم خانگی دارای قطعه مهمی به نام برد الکترونیکی است. برد که وظیفه هماهنگی و فرمان دادن به اجزای مختلف ماکروفر را برعهده دارد، در صورت سوختگی باعث از کار افتادن این دستگاه می شود. روشن نشدن ماکروفر، اولین نشانه سوختگی برد است. اگر علت خرابی ماکروفر بلک اند دکر ناشی از خرابی برد آن است، ممکن است برای تعویض آن نیاز به پرداخت هزینه زیادی باشد. این هزینه گاهی به قدری است که مصرف کننده از درست کردن دستگاه منصرف شده و اقدام به خرید دستگاه ماکروفر جدید می کند.

کلیدهای پنل ماکروفر بلک اند دکر کار نمی کنند

علت خراب شدن ماکروفر بلک اند دکر در برخی از موارد به دلیل کار نکردن کلیدهای پنل است. دکمه های پنل ممکن است از نوع لمسی یا معمولی باشند؛ که معمولاً به دلیل فشار دادن زیاد، ضربه شدید، آب خوردگی، سوختگی فیوز، خرابی مین برد و…از کار می افتند.

با کار نکردن کلیدهای روی پنل، هیچ تنظیماتی روی دستگاه اعمال نمی شود. در واقع شما به عنوان یک مصرف کننده برای روشن کردن، خاموش کردن، گرم کردن، تنظیم دما و تعیین برنامه با مشکل مواجه می شود. اگر متوجه خرابی دکمه های پنل ماکروفر شده اید؛ از یک تعمیرکار با سابقه در این زمینه بخواهید تا کلیدهای آسیب دیده را برایتان تعویض کند.

راه های جلوگیری از خرابی ماکروفر بلک اند دکر

خوشبختانه بسیاری از مشکلاتی که باعث خرابی ماکروفر بلک اند دکر می شوند، توسط تکنسین لوازم خانگی قابل حل هستند. اما باید در نظر داشته باشید که تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده این دستگاه با هزینه بالایی همراه است. بر این اساس اگر قصد دارید تا هزینه های هنگفتی را برای رفع خرابی ماکروفر بلک اند دکر نپردازید، بهتر است در نگهداری از آن دقت بیشتری داشته باشید. با رعایت موارد زیر می توانید احتمال خراب شدن دستگاه ماکروفر را کاهش دهید:

  1. دستگاه خود را بعد از استفاده از پریز برق جدا کنید.
  2. درب ماکروفر را به آرامی ببندید.
  3. دکمه های روی پنل ماکروفر را به آرامی فشار دهید.
  4. در زمان نوسانات جریان برق، ماکروفر را روشن نکنید.
  5. به صورت بی وقفه از ماکروفر بلک اند دکر استفاده نکنید.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها