سکانسهای اکشن جذاب و تا حدی احمقانه، به فیلم Fight or Flight شباهتهایی شایسته با John Wick و Bullet Train بخشیدهاند، در حالی که جاش هارتنت ثابت میکند که یک قهرمان اکشن شایسته است، حتی در طول این مسیر پر از دستانداز.
جیمز مدیگان که پیش از این به عنوان دستیار کارگردان در فیلمهایی مانند «تبدیلشوندگان: ظهور جانوران» (Transformers: Rise of the Beasts) و «مگ» (The Meg) فعالیت داشته، مهارت اکشن خود را به این فیلم درباره یک مزدور که که طغیان کرده میآورد. جاش هارتنت در نقش لوکاس ریس، نقش یک مامور ویژه سابق که چند سال گذشته را در تایلند پنهان شده بود، ایفا میکند. وقتی یک جنایتکار مرموز به نام «شبح» (The Ghost) فعالیتش را آغاز می کند، رئیس سابقش کاترین برانت (با بازی کیتی سکهاف از سریال «مندلورین») او را دوباره به سر کار باز می گرداند.
لوکاس مأمور میشود که سوار یک پرواز به مقصد سانفرانسیسکو شود و شبح را پیدا و دستگیر کند. اما مدت زیادی نمیگذرد که او متوجه میشود بهتنهایی در این مأموریت نیست؛ در حقیقت، این پرواز پر از قاتلانی است که همه امیدوارند این وظیفه را به سرانجام برسانند. آنچه در ادامه اتفاق میافتد یک فیلم اکشن است که مانند یک جت مافوق صوت از میان سکانسهای فوقالعاده خشن عبور میکند؛ و این یک سفر هیجانانگیز است که باید تجربهاش کرد.
هارتنت، که برای اولین بار پس از ۲۰ سال بدلکاریهای خودش را انجام میدهد، ثابت میکند مردی پیشرو و توانمند است. در طی چند سال اخیر، او با بازی در فیلم برنده اسکار Oppenheimer و تریلر کنسرتی Trap از ام. نایت شیامالان، شاهد تجدید حیات حرفهای خود بوده است. Fight or Flight نیز جایگاه او را بهعنوان یکی از جالبترین و متنوعترین نقشآفرینهای هالیوود بیشتر محکم میکند.
کاراکتر لوکاس با موهای بلوند و لباس خواب خطوط هوایی، از همان لحظه اول روی پرده جذاب است؛ شوخطبعی او و سکانسهای رزمی بسیار چشمگیرش – از جمله یک صحنه خاص و بسیار عجیب با همان اره برقی ذکرشده – از نکات برجسته فیلم هستند. دیگر نکات بارز فیلم شامل یک سکانس برداشت بلند با استفاده از یک ترولی نوشیدنیها و یک مبارزه عجیب در سرویس بهداشتی بخش فرستکلاس است که لحن خشونتآمیز فیلم را به نمایش میگذارد.
با این حال، تلاش فیلم برای اضافه کردن عمق و معنا به کشتار کمی نابجا به نظر می رسد. به همین ترتیب، خرده روایت های خارج از هواپیما نیز رضایتبخش نیست همچنین، داستان فرعی خارج از هواپیما چندان رضایتبخش نیست. در حالی که سکف در نقش کاترین تلاش میکند نوعی فضای مأموریتهای جدی را به داستان بخشیده و مرکز اصلی کنترل باشد، صحنههایی که در اتاق ناوبری رخ میدهند، چیزی جز حالت تقلیدی نیستند.
توسعه کاراکترها در این بخش کافی نیست، از جمله «آرون هانتر» با بازی جولیان کوستوف که تنها به یک مأمور خشمگین و پر سروصدا تبدیل میشود. پیچشها و تغییرات این بخش نیز بیشتر نامتناسب به نظر میرسند تا اینکه بخواهند سیر داستان را جذابتر کنند. با اینکه این موارد تأثیر کلی فیلم را بهشدت خراب نمیکنند، اما باعث ایجاد چند وقفه غیرضروری در ریتم آن میشوند.
در نهایت باید گفت که با اینکه شباهتهای این فیلم با اکشن خوشساخت دیوید لیچ غیرقابل انکار است، جیمز مدیگان توانسته با Fight or Flight حس تازگی ایجاد کند. این بیشتر به لطف سکانسهای رزمی خیرهکنندهای است که از کار تیم عوامل در فیلمهایی همچون John Wick و The Raid الهام گرفتهاند و فیلم را از یک تقلید ساده به اثری جذاب و خشن تبدیل کردهاند.
نمره: 6/10
منتقد: فی واتسون