صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم توطئه آمیز : قسمت دوم ( Insidious: Chapter 2 )

نقد و بررسی فیلم توطئه آمیز : قسمت دوم ( Insidious: Chapter 2 )

1
مسلماً اگر به سراغ طرفداران ژانر ترسناک بروید و از آنها بخواهید نام فیلمساز محبوبشان در ژانر ترسناک را اعلام کنند، همگی آنها به جیمز وان اشاره خواهند کرد. وان در سالهای اخیر به واسطه استعداد خاصی که در ساخت آثار دلهره آور و ترسناک داشته، مبدل به یکی از بهترین کارگردانان هالیوود در ژانر ” ترسناک ” شده که در سبک و سیاق فیلمسازی خود ( البته در هالیوود ) ، رقبای بسیار کمی دارد.

اولین قسمت از « توطئه آمیز » در سال 2010 ، قرار نبود یک فیلم مطرح باشد و بودجه اندک فیلم و عدم تبلیغ مناسب نیز این مسئله را تائید می کرد. اما برخلاف انتظارات ، « توطئه آمیز » به دلیل بازخوردهای مثتبی که در میان رسانه ها کسب کرد، به سرعت مشهور شد و توانست در نهایت به فروشی چند ده برابر بودجه اصلی اش دست پیدا کند. پس اکران موفق قسمت اول « توطئه آمیز » جیمز وان تصمیم به ساخت دنباله ای برای این اثر گرفت اما بطور همزمان مشغول ساخت یک اثر جدید اما با حال و هوای ” روح سرگردان! ” شد که آن اثر با نام « احضار روح » به روی پرده رفت و مورد استقبال شدید طرفداران و رسانه ها قرار گرفت.

حال پس از2 گذشت چند ماه از اکران « احضار روح » و فروش بسیار خوب آن، جیمز وان قسمت دوم « توطئه آمیز » را روانه سینما کرده و امیدوار هست تا قسمت دوم این فیلم هم بتواند بازخوردهای مثبت قسمت اول را بدست بیاورد.

« توطئه آمیز : قسمت دوم » دقیقاً از جایی آغاز می شود که قسمت اول به پایان رسیده بود. خانواده لامبرت که لحظات بسیار سختی را تجربه کرده اند، تصمیم می گیرند محل زندگی خود را تغییر داده تا بتوانند آرامش لازمه را بدست بیاورند. آنها تصمیم می گیرند موقتاً به منزل مادر جاش ( باربارا هارشی ) نقل مکان کنند تا پس از مدت کوتاهی بتوانند زندگی طبیعی خودشان را بازیابند. اما در خانه جدید ، به نظر می رسد که شرایط عادی حاکم نیست چرا که باز هم جاش ( پاتریک ویلسون ) دچار فشارهای عصبی شده و رینی ( رُز بیرن ) هم به تازگی در همه جای خانه روحی را مشاهده می کند که…

« توطئه آمیز : قسمت دوم » براساس فرمول های موفق قسمت اول ساخته شده و جیمز وان سعی کرده تمامی عناصر موفقی که در قسمت اول توانسته بودند مخاطب3 را دچار وحشت کنند ، حفظ کند که باید گفت در این راه نیز کاملاً موفق بوده است. وان در قسمت دوم « توطئه آمیز » با بهره گیری از تمامی عوامل اجرایی ( از بازیگر گرفته تا پشت صحنه ) قسمت قبل، موفق شده تا فضایی کاملاً مشابه اما با موقعیت های جدید و بکر را ایجاد نماید که این می تواند یک اتفاق خوب برای طرفداران قسمت اول باشد.

فرمول فیلمسازی معروف وان ملقب به « وووو / Wooo » ( ترس لحظه ای را به عنوان تعریف این واژه مطرح می کنند! ) ، در قسمت دوم « توطئه آمیز » به درستی به کار گرفته شده و اگرچه برخی از این لحظات قابل پیش بینی هستند اما چندتایی هم ایده ناب در آنها پیدا می شود که به راحتی قادر به ترساندن مخاطب هستند. در مجموع باید گفته که هسته لحظات ترسناک در قسمت دوم « توطئه آمیز » تغییر چندانی به خود ندیده بلکه در چارچوب مشخص فرمول های قسمت اول، لحظات ترسناکی ایجاد شده که از طرفی می تواند اتفاقی خوشایند برای طرفداران قسمت اول باشد و از طرف دیگر اتفاقی ناامید کننده برای طرفدارانی که انتظار نوآوری های احتمالی داشتند. در اینجا باز هم افکت های دلهره آور و بسته شدن ناگهانی درب و روحی سرگردانی که در همه جای خانه رفت و آمد می کند، یافت می شود و از این بابت ، نوآوری در خلق صحنه های ترسناک مشاهده نمی شود اما نکته جالب اینجاست که جیمز وان به خوبی توانسته با تسلط بر علم فیلمسا4زی خودش، هربار مخاطبش را دچار مشکل کرده و از نبوغ خود برای بازی با ذهن تماشاگر بهره بگیرد که نتیجه اش واقعاً ترسناک است!

با اینحال نمی توان از اشکال های « توطئه آمیز : قسمت دوم » چشم پوشی کرد. قسمت دوم « توطئه آمیز » تقریباً با همان مشکلی مواجه است که قسمت اول این فیلم در سال 2010 مواجه بود و آن ، فیلمنامه نه چندان منطقی فیلم است. در قسمت اول « توطئه آمیز » علی رغم اینکه جیمز وان به خوبی توانسته بود دلهره را به مخاطبش انتقال دهد، اما در عین حال مخاطب حرفه ای سینما ، ضعیف بودن پرداخت شخصیت ها ، دیالوگ ها و حتی موقعیت های درامی که بین آنها شکل گرفته بود را درک می کرد.

حال پس از گذشت دو سال از ساخت قسمت اول ، مشاهده می کنیم که در قسمت دوم نیز « توطئه آمیز » شروع هیجان انگیزی دارد ، میانه بسیار بدی دارد5 و انتهای مناسبی را انتخاب کرده است. مشکل اصلی « توطئه آمیز : قسمت دوم » میانه فیلم و ورود شخصیت های اضافه به داستان است که نه تنها هیچ کمکی به پیشبرد فیلمنامه نکرده اند بلکه باعث کند شدن روند فیلم شده اند . ورود شخصیت های اسپکس ( با بازی لی وانل که به همراه جیمز وان ، نویسنده این فیلم و اغلب آثار وان نیز می باشد) و تاکر به داستان و حرف های تکراری و حماقت آمیزی که مدام در فیلم تکرار می کنند، به نوعی تنها باعث اتلاف وقت تماشاگر شده و هیچ کمکی به جریان فیلم نمی کنند.

خوشبختانه ضعف های فیلم به واسطه حضور بازیگران خوب این مجموعه که در قسمت اول هم به خوبی از عهده نقشهایشان برآمدند، تا حدودی جبران شده. پاتریک ویلسون در نقش جاش ، مانند قسمت اول ، ترس را به خوبی به مخاطب انتقال می دهد. ویلسون رفته رفته در حال تبدیل شدن به بازیگر محبوب وان است چراکه در ساخته قبلی این کارگردان یعنی « احضار روح» نیز حضور داشت و در آن فیلم هم حضور موفقی را تجربه کرده بود. رُز بیرن در نقش رینی ، در اغلب لحظ6ات ترسناک فیلم حضور دارد و تماشای ترس در چهره وی ، واقعی و دلهره آور است.

« توطئه آمیز : قسمت دوم » اثر قابل احترامی در ژانر ترسناک به شمار می رود. فیلم کماکان مخاطبش را می ترساند و برای ترساندن هم متوسل به ابزار کلیشه ای نمی شود. اما بهتر می بود تا جیمز وان تاریخ اکران « توطئه آمیز : قسمت دوم » و « احضار روح » را تعویض می کرد تا نتایج بسیار بهتری حاصل می شد. « احضار روح » در مقایسه با « توطئه آمیز : قسمت دوم » اثر بهتری به شمار می رود که تازگی و ناب بودنش باعث شده هواداران بسیاری زیادی برای خود دست و پا کند. اما حالا که قسمت دوم « توطئه آمیز » پس از « احضار روح » اکران شده باید گفت که جیمز وان آشکارا نسبت به « احضار روح » پسرفت را تجربه کرده ولی با اینحال ، « توطئه آمیز : قسمت دوم » کماکان این قدرت را دارد که بتواند شما را وارد یک درگیری فیزیکی با صندلی تان کند!


6                                     Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید123123

 
توطئه آمیز : قسمت دوم

Insidious: Chapter 2

کارگردان : James Wan

نویسنده : James Wan ، Leigh Whannell

بازیگران :

Patrick Wilson…Josh Lambert

Rose Byrne…Renai Lambert

Ty Simpkins…Dalton Lambert

Barbara Hershey…Lorraine Lambert

و…

ژانر : ترسناک

رده سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 105 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها