صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده ( X-Men: Days of Future Past )

نقد و بررسی فیلم مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده ( X-Men: Days of Future Past )

x-men23i2

ساخت دنباله ای جدید بر فیلم « مردان ایکس » که بطور رسمی 8 سال پس از آخرین عنوان این مجموعه به نام « مردان ایکس : آخرین مقاومت » که همه قهرمانان در آن حضور داشتند، اتفاق خوشایندی به محسوب می شود که با توجه به حضور تعداد زیادی از ستاره های هالیوود در این اثر مطمئناً بیش از پیش بر جذابیت های این مجموعه بیفزاید. پس از ساخت « آخرین مقاوت » ، کمپانی سازنده سری فیلمهای « مردان ایکس » تصمیم به ارائه آثاری محدود به شخصیت « ولوورین » گرفت و در این میان نیز فیلمی با نام « مردان ایکس : درجه یک » منتشر نمود که به زندگی گذشته و نحوه شکل گیری ” افراد ایکس ” می پرداخت که به شدت مورد استقبال مخاطبین سینما قرار گرفت. حال پس از گذشت سالها، دنباله ای رسمی برای فیلم « آخرین مقاومت » که در سال 2006 اکران شده بود، به نمایش در آمده که تا پیش از اکران رسمی حواشی بسیاری را به خود دیده است.

مهمترین این حواشی ها مربوط به کارگردان این فیلم یعنی برایان سینگر می شد که با شکایت فردی مواجه بود که ادعا می کرد سینگر با توسل به زور ، به وی تجاوز کرده است! این اتهام بعدها با http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/05/phoca_thumb_l_12-bd3.jpgصحبت های جنجالی اِلن پیج که به نحوی تایید کرده بود سینگر چنین کاری کرده، وارد مرحله تازه ای شد و رسانه ها نیز با جنجالی کردن این موضوع، بر روند پیش بینی شده اکران « مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده » تاثیر گذاشتند و حال باید دید که آیا این قسمت قادر خواهد بود از لحاظ فروش رضایت تهیه کنندگانش را برآورده کند یا خیر.

داستان قسمت جدید این مجموعه در سال 2023 می گذرد. در این دوران موجوداتی به نام ” نگهبانان ” به منظور مبارزه با افراد جهش یافته یعنی « مردان ایکس » ساخته شده اند. این موجودات بسیار خطرناک و نابودگر تنها هدفشان از بین بردن گروه افراد ایکس می باشد و قدرت آنان چنان زیاد است که جهش یافتگان امید خود را بطور کامل از دست داده اند و شکست را در نزدیکی خود می بینند. گروه ایکس پس از بررسی گزینه های مقابله با نگهبانان، به این نتیجه می رسند که یکی از آنان می بایست به گذشته و سال 1973 باز گردد تا ژاویر ( جیمز مک آووی ) و مگنتو ( مایکل فاسبندر ) را به منظور نابود نشدن نسل جهش یافته ها با یکدیگر متحد کند و همچنین خالق نگهبانان به نام بولیور ( پیتر دینکلاگ ) را پیدا کرده و از بین ببرد. فردی که برای این ماموریت انتخاب می شود ولوورین ( هیو جکمن ) اما حضور او در گذشته مشکلاتی را به همراه می آورد که…http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/05/phoca_thumb_l_3-a22.jpg

« مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده » نسخه ای کاملاً متفاوت با آنچه است که تابحال از این سری سراغ داشته ایم. برایان سینگر در این قسمت حال و هوای داستان را بیش از آنکه معمولاً مخاطبین انتظارش را داشتند، دراماتیک و بعضاً تبدیل به ملودرام نموده و این اتفاق خوشایندی بوده که به شدت به درک فضای سری فیلمهای « مردان ایکس » کمک کرده و ارزش و اعتباری دو چندان به شخصیت های داستان داده است. خوشبختانه شخصیت های داستان در این قسمت دیگر بامزگی بی محابای گذشته را ندارند و واقعی تر رفتار می کنند. شاید در نگاه اول این تغییر رفتار برای مخاطبین سری فیلمهای « مردان ایکس » کمی عجیب و حتی ناخوشایند به نظر برسد، اما برایان سینگر بهتر از هرکس دیگری می دانست که برای روایت داستان انقراض نسل جهش یافته ها نمی توانست روند اَبَرقهرمانانه « آخرین مقاومت » را پیش بگیرد و به همین جهت با اضافه کردن فضایی نسبتاً سیاه و تاریک به داستان، به مقدار قابل توجهی مسیر همیشگی « مردان ایکس » را تغییر داد که روی هم رفته تصمیمی پُر ریسک تلقی می شد که البته جواب داده است.

در آخرین قسمت از سری فیلمهای « مردان ایکس » تعدد شخصیت ها در فیلم بیش از هر زمان دیگری است و خرده داستانها نیز به همان نسبت افزایش یافته اند. این داستانها از دردسرهای ولوورhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/05/phoca_thumb_l_9-e89.jpgین برای متحد کردن ژاویر و مگنتو گرفته تا عطش میستیک ( جنیفر لارنس ) برای یافتن و کشتن تراسک ( پیتر دینکلیج ) و همچنین روابط آدمهایی که در زمان سفر کرده اند با نسخه های قدیمی خودشان و… در فیلم روایت می شود و نکته تحسین برانگیز در مورد این اثر اَبَرقهرمانی این است که برای اولین بار در تاریخ این مجموعه فیلمها، داستان ها به درستی و خوبی روایت می شوند و هیچکدام از این خرده داستانها به حال خودشان رها نمی شوند. البته می شود که درباره کیفیت داستانهای فرعی فیلم ابراز تردید کرد و شاید برخی از آنها از لحاظ منطق روایی در سطح چندان قابل قبولی نباشند اما خوشبختانه همگی آنها سرانجام دارند و بصورت معلق باقی نمی مانند تا با ” چراهای ” متعدد مخاطبین مواجه شود.

همچنین سوژه سفر به گذشته نیز که می توانست به پاشنه آشیل « مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده » مبدل شود، با پرداخت و در نظر گرفتن مباحث علمی روز در اینباره، تبدیل به یکی از هیجان انگیزترین بخش های فیلم شده که مطمئناً تفکر بسیاری از مخاطبین « مردان ایکس » را دربر خواهد گرفت. سفر در زمان همواره یکی از محبوب ترین سوژه های هالیوود بوده و جدیدترین قسمت از فیلم « مردان ایکس » نیز به خوبی این سوژه جذاب را در « روزهای گذشته در آینده » به کار گرفته است و البته این سوژه جذاب را درگیر کلیشه ها نکرده است.http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/05/phoca_thumb_l_8-d5f.jpg

اکشن و جلوه های ویژه کامپیوتری نیز یکی از نقاط قوت « روزهای گذشته در آینده » محسوب می شوند. لحظات اکشن در این قسمت به میزان کافی و با مدیریت هوشمندانه برایان سینگر بکار گرفته شده تا در عین باشکوه بودن، هرگز از حد و مرز تعادل خارج نشود و « روزهای گذشته در آینده » را به اثری شلوغ و پر ازدحام همانند آنچه که در سری « ترنسفورمرز » شاهد هستیم، تبدیل نکند. « روزهای گذشته در آینده » علاوه بر به تصویر کشیدن قدرت هرکدام از شخصیت های داستان و بکارگیری درست آنها در مقابل یا کنار یکدیگر، غافل گیری های جذابی نیز دارد که تماشای آنها هیجان بسیاری به همراه خواهد داشت.

تعدد بازیگران « روزهای گذشته در آینده » بسیاری از مخاطبین این فیلم را دچار نگرانی کرده بود اما خوشبختانه سینگر به خوبی موفق به هدایت هرکدام از آنها شده است. هیو جکمن در نقش ولوورین بطور مشخص به عنوان شخصیت اصلی داستان ، دقایق بیشتری از فیلم را به خود اختصاص داده است و در کنار او دیگر بازیگران مشهور فیلم نظیر جنیفر لارنس ، جیمز مک آووی مایکل فاسبندر نیز به خوبی در دقایقی از فیلم در نقشهای خود ظاهر شده اند. شاید دیدنی ترین تقابل بازیگران فیلم میان جیمز مک آووی و مایکل فاسبندر باشد که بهرحال می تواند جذابیت بیشتری برای مخاطبین این فیلم به همراه داشته باشد. دیگر بازیگران مشهور فیلم که لیست بلند بالایی هم دارند ( هالی بری، ایان مک کلین ، نیکلاس هولت ، اِلن پیج و بسیاری دیگر ) ، به خوبی در نقشهای خود ظاهر شده اند و خوشبختانه « روزهای گذشته در آینده » علی رغم اینکه ترافیک بازیگر دارد و فقط 132 دقیقه فرصت داشته تا همگی آنها را به مقابل دوربین بیاورد و به سرانجامی برساند، اما کمتر ضعفی در این بخش مشاهده می شود.

شاید تنها ایرhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/05/phoca_thumb_l_6-6ac.jpgاد فیلم جابجایی بیش از اندازه لوکشین های فیلم باشد که تنها دلیل آن بدون شک بازاریابی بین المللی فیلم بوده است. « روزهای آینده در گذشته » در بسیاری از شهرهای جهان از جمله مسکو، پکن ، پاریس و واشینگتن قدم می گذارد بی آنکه واقعا نیازی به این تغییرات مکرر لوکشین داشته باشد. متاسفانه این سکانس های سفارشی بعضاً توی ذوق تماشاگران می زند و البته فشار کمپانی به سازندگان در یک اثر بلاک باستری را نیز به خوبی معنا می کند. با اینحال سینگر با ترفند بکارگیری جلوه های ویژه با زیرکی توانسته حواس مخاطب را از این موضوع پرت کند و کاملاً هم به نظر می رسد که موفق بوده.

« مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده » اولین اثر اَبَرقهرمانی با موضوع ” مردان ایکس ” به شمار می رود که مخاطبش را به تفکر وا می دارد. سری پیشین این مجموعه تنها آثار اکشن جذابی بودند که می توانستند در تابستان گیشه های سینما را به تسخیر خود در آورند و نه بیشتر، اما « روزهای گذشته در آینده » از این قاعده پیروی نکرده و بیشتر مناسب تماشاگرانی است که علاقه مند به تفکر هستند و بدشان نمی آید که سازندگان شعور آنها را جدی بگیرند! « مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده » بدون شک بهترین قسمت از مجموعه فیلمهای « مردان ایکس » به شمار می رود.

8                                    Photo Gallery2                                            trailer icon2

منتقد : میثم کریمی                                                                 

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!       

 

x-men23i2420X-Men: Days of Future Past

مردان ایکس : روزهای گذشته در آینده

کارگردان :Bryan Singer 

نویسنده : Simon Kinberg ، Jane Goldman

بازیگران :         

Hugh Jackman…Logan / Wolverine

James McAvoy…Charles Xavier

Michael Fassbender…Erik Lehnsherr

Jennifer Lawrence…Raven / Mystique

Halle Berry…Storm

Nicholas Hoult…Hank / Beast

Anna Paquin…Rogue

Ellen Page…Kitty Pryde

Peter Dinklage…Dr. Bolivar Trask

و…                     

ژانر : اکشن

رده سنی : PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 131 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها