صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم دوران عاشقی

نقد و بررسی فیلم دوران عاشقی

pd3pdpd33

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

لیلا حاتمی و شهاب حسینی بازیگران اصلی فیلم هستند. فرهاد اصلانی هم در فیلم حضور دارد و در کنار این بازیگران مطرح سینمای ایران می توانید پرویز پورحسینی و بیتا فرهی را هم پیدا کنید.

داستان فیلم درباره چیست ؟

خانمی به دفتر وکالت بیتا مراجعه می کند و بیتا متوجه می شود که این خانم همسر دوم همسرش حمید است و …

کارگردان کیست ؟

علیرضا رئیسیان : متولد سال 1344 در تهران می باشد و دارای نشان درجه یک هنری از دانشکده صدا و سیماست. از جمله ساخته های وی می توان به « ریحانه » ، « پرونده هاوانا » و « چهل سالگی » اشاره کرد. « دوران عاشقی » از لحاظ فضای داستانی، به ساخته قبلی رئیسیان یعنی « چهل سالگی » نزدیک است.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/08/phoca_thumb_l_2-a80.jpg

حواشی فیلم؟

فیلم به اکران درآمده 6 دقیقه کوتاه تر از نسخه ای است که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده بود.

نکات مثبت فیلم ؟

« دوران عاشقی » در بخش فیلمبرداری و طراحی صحنه قابل ستایش است و همچنین موسیقی ساخته شده برای فیلم نیز شنیدنیمی باشد. این موسیقی توسط ستار اورکی ساخته شده است.

بازی فرهاد اصلا تنها نقش آفرینی قابل توجه فیلم می باشد.

نکات منفی فیلم ؟

فیلم شخصیت هایی تک بعدی متعددی دارد. شخصیت بیتا که لیلا حاتمی نقش آن را ایفا می کند به طرز شگفت انگیزی بی حال و رمق است! بیتا ابدا به یک وکیل شباهت ندارد و جنس بازی لیلا حاتمی نیز مشابه نقش آفرینی های این بازیگر در یک دهه ی اخیر می باشد که به نظر می رسد باید در نقطه ای به پایان برسد.پدرِ بیتا ( با بازی پرویر پورحسینی ) دیگر شخصیت عجیب و غریب فیلم است که با حذف وی از فیلم نیز اتفاق مهمی رخ نمی دهد.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/08/phoca_thumb_l_3-956.jpg

اشارات فیلم به معضلات مختلف اجتماعی نیز بدون پرداختی ظریف شکل گرفته است. برای مثال ، کافی هست نگاهی به موکل های بیتا در جریان فیلم بیندازیم : یکی از آنان قصد تغییر جنسیت دارد، دیگری با رئیسش ارتباط برقرار کرده و آن یکی از همسرش مکررا در حال کتک خوردن است و… مسلما چنین معضلاتی را می توان در اجتماع به وفور یافت اما نحوه پرداخت این مسائل در « دوران عاشقی » به شدت شعاری و خام است و شبیه به یک بیانیه سفارشی در داستان آمده که البته هیچ ارتباطی هم به داستان اصلی پیدا نمی کند.

« دوران عاشقی » یک بازی بسیار بد هم دارد که متعلق به خانم مینا وحید می باشد. بیان نامناسب، صدای بد و عدم کنترل مناسب بدن در بازی، یک حضور بد را رقم زده است.

فیلمنامه « دوران عاشقی » خیلی زود هرآنچه که دارد را رو می کند و سپس از نیمه به بعد، ما تنها شاهد رفت و آمد شخصیت های ضعیف فیلم و دیالوگ های عجیب و غریب بینشان هستیم که با یک پایان بندی بد، به انتها می رسد. فیلمی که هرگز نمی تواند از به لکنت افتادنش در روایت داستان جلوگیری کند.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2015/08/phoca_thumb_l_5-1a2.jpg

حرف آخر :

« دوران عاشقی » اثری انتقادی است که قصد مطرح کردن معضلات اجتماعی و بخصوص جامعه زنان را دارد اما در این راه ضعیف و منفعل عمل کرده است. فیلم دارای مجموعه ای از خرده داستان های بی اهمیت می باشد که ارتباطی با هسته اصلی داستان ندارند و صرفا بصورت صورت مسئله با صدایی بلند در فیلم مطرح می شوند تا به گوش شونده رسیده باشد اما هرگز از مرحله شعار عبور نمی کنند. داستان اصلی هم که 20 دقیقه قدرت کشش دارد تکلیفش مشخص است. زنی که آسیب دیده و مدارا می کند، مردی که می گوید اشتباه کرده و زن سومی که همه به او شک دارند! تماشای دور هم چرخیدن همه این شخصیت های سرگردان حول محور یکدیگر بی آنکه اتفاق ویژه ای در داستانهایشان رخ دهد، نمی تواند تجربه راضی کننده ای به همراه داشته باشد.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!          Do3ne333

 

نام فیلم : دوران عاشقی

کارگردان: علیرضا رئیسیان

نویسنده : رویا محقق، مهسا محب علی

تهیه کننده : علیرضا رئیسیان

مدیر فیلمبرداری:علیرضا برازنده

موسیقی: ستار اورکی

بازیگران :لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، مینا وحید،بیتا فرهی، پرویز پورحسینی

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها