صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم به شدت بلند و بسیار نزدیک ( Extremely Loud and Incredibly Close )

نقد و بررسی فیلم به شدت بلند و بسیار نزدیک ( Extremely Loud and Incredibly Close )

1

1- کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟!

در فیلم 2 بازیگر مشهور حضور دارند که می توانند بهانه شما برای تماشای فیلم باشند؛ اولی « تام هنکس » و دومی خانم « ساندرا بولاک ».

2- داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان این فیلم درباره خانواده ی شِل است. این خانواده متشکل از پدر ( تام هنکس ) مادر ( ساندرا بولاک ) و فرزندشان به نام اسکار ( توماس هورن ) می باشد که همه به خوبی و خوشی در کنار یکدیگر در حال زندگی هستند. اما زمانی که توماس ( پدر خانواده ) در روز یازدهم سپتامبر 2001 برای یک جلسه کاری به طبقه 105 یکی از برجهای دوقولو می رود،  با حادثه ایی تروریستی مواجه می شود و پیش از آنکه بتواند فرار کند، از بین می رود. یک سال پس از این اتفاق، اسکار با پیدا کردن کلیدی در کمد پدرش ،به این فکر می افتد که شاید این کلید بتواند درهای جدیدی از زندگی را بر وی بگشاید، به همین دلیل در به در به دنبال قفل آن می گردد و…

3- بازیگران فیلم چه کسانی هستند؟

Tom Hanks ، Thomas Horn ، Sandra Bullock ، Zoe Caldwell

4-کارگردان کیست ؟2

«استفن دالدری» که تا به امروز تنها 4 فیلم بلند کارگردانی کرده و 3 بار هم کاندید اسکار بهترین کارگردانی شده است! « استفان دلدری » در نوع خودش یک پدیده به حساب می آید چراکه اولین کارگردانی است که هرچه فیلم بلند ساخته، بخاطرش کاندید دریافت اسکار بهترین کارگردانی شده! البته این را مد نظر داشته باشید که « به شدت بلند و بسیار نزدیک » به احتمال فراوان چهارمین کاندیداتوری اسکار را برای وی به ارمغان خواهد آورد ، یعنی 4 فیلم و 4 بار کاندید اسکار شدن!

5- خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

در فیلم خبری از صحنه های جنسی نیست اما فضای فیلم به شدت شما را غمگین می کند! این محیط ناراحت کننده شاید افراد کم سن و سال را دچار نوعی افسردگی زودگذر کند!

6- نکات مثبت فیلم ؟

فیلم اگرچه در پس زمینه خود ماجرای یازده سپتامبر را به تصویر می کشد اما هرگز به صورت مستقیم به آن اشاره ایی نمی کند. احتمال اینکه در هالیوود فیلمی ساخته شود که به نوعی به حادثه یازدهم سپتامبر اشاره داشته باشد و در آن خبری از جبهه گیری سیاسی نباشد، بسیار کم است؛ « به شدت بلند و بسیار نزدیک » یکی از همین فیلمهاست.

فیلم 2 نام بزرگِ « تام هنکس » و « ساندرا بولاک » را یدک می کشد اما کارِ چندانی با آنها ندارد! « هنکس » که در اول فیلم جان به جان آفرین تسلیم می کند و در ادامه هرچه که می بینیم فلاشبک های نصیحتی اوست، و « بولاک »که فقط3یک مادر وظیفه شناس است. این رویه باعث شده تا تماشاگر حواسش را معطوف شخصیت اسکار و ماجراجویی هایش کند.

فیلم میانه رو است، نه خیلی شما را احساساتی می کند و نه یکدفعه ایی فضا را ول می کند. در « به شدت بلند و بسیار نزدیک » همه اتفاقات کنترل شده به جلو هدایت می شوند و هرگز هم این تعادل بهم نمی ریزد.

« به شدت بلند و بسیار نزدیک » اولین فیلمِ « توماس هورن » به حساب می آید، آخرهای سال میلادی که شده کلی چهره جدید و با استعداد به سینما معرفی شده اند!

در فیلم ، اسکار شِل پسری است که با جامعه خودش مشکل دارد و یکجورایی مثل همیشه کسی او را نمی فهمد. اما شخصیت پردازی خوب باعث شده تا اسکار برای تماشاگر سوهان اعصاب نباشد. تصمیمات او عجیب و غریب است اما هرگز به مرحله ایی نمی رسد که در دلمان کلی بد و بیراه به او بگوئیم!

« به شدت بلند و بسیار نزدیک » خیلی راحت باعث می شود شما عاشق رابطه بین اسکار و توماس شوید. در فیلم خبری از اتفاقات سلسله وار که در جریان آن پدرِ خانواده تبدیل به یک فرشته می شود نیست، بلکه ما شاهد پدری وظیفه شناس هستیم که همسرش را خیلی دوست دارد و سعی می کند ارتباط پدرانه ایی هم با فرزندش داشته باشد. این صمیمیت به راحتی به تماشاگر هم منتقل شده است.

در پایان فیلم کلی درس زندگی یاد می گیریم! خب تابحال فیلمی ” یازدهم سپتامبری” دیده اید که نکات آموزنده ایی داشته باشد!؟

7- نکات منفی فیلم ؟

« به شدت بلند و بسیار نزدیک » در کل فیلم ناراحت کننده ایی است و می تواند حسابی به تعطیلات کریسمس شما گند بزند! اگر مسیحی هستید و قصد دارید تا جشن کریسمی برپا کنید، از خیر تماشای فیلم بگذرید!

هر بار که می نشینم و شانس های اسکار را پیش خودم حساب می کنم، ناگهان فیلمی اکران می شود که تمام معادلاتم را بهم می ریزد! « به شدت بلند و بسیار نزدیک » یکی از همین فیلمهاست.

 

منتقد: میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها