صفحه اصلی > پنج برتر : 5 اتفاق ناامید کننده افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

5 اتفاق ناامید کننده افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

rez56aneft23

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر مطابق هر سال، شاهد حواشی مختلفی بود. به نظر می رسد که پس از گذشت سالها از آزمون و خطا بر سر نحوه اجرای درست مراسم افتتاحیه بزرگترین جشنواره سینمایی کشور، هنوز برگزار کنندگان به تسلط کامل برای اجرای این مراسم دست پیدا نکرده اند. به همین منظور در این پنج برتر به معرفی « 5 اتفاق ناامید کننده در افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر » پرداخته ایم که تقریبا هرساله در حال تکرار شدن می باشد.

5- پخش موسیقی از فرانک سیناترا بدون اشاره به موسیقی اصلی! : شاید این اتفاق در مقایسه با دیگر موارد رخ داده چندان به چشم نیاید اما بهرحال وقوع آن در مهمترین رویداد سینمایی کشور نمی تواند بازخورد بین المللی مناسبی داشته باشد. موسیقی که به منظور بزرگداشت رضا کیانیان اجرا شد و اشکان خطیبی در آن آوازخوانی کرده بود، یک کپی کامل از موسیقی معروف « راه من » از فرانک سیناترا بود که در کمال تعجب مجری مراسم هیچگونه اشاره ای به نسخه اصلی آن نکرد. شاید بهرحال عادت شده تا آثار خارجی در ایران شامل حقوق کپی رایت نگردد و اشاره ای هم به صاحب اثر نشود!

456hiyet501

4- بی برنامه گی در اجرای مراسم : عدم هماهنگی میان مجری و عوامل پشت صحنه در اجرای آیتم های مختلف نیز از آن دسته اتفاقاتی است که در هر جشنواره سینمایی می بایست به حداقل ممکن برسد. اینکه در یک مراسم سینمایی مدام از عوامل پشت صحنه خواسته شود برخلاف برنامه ای که در اختیارشان قرار گرفته عمل کنند تا مجری برنامه نکته ای را عرض کند، معمولا اتفاقی نیست که در مراسم های سینمایی مشاهده شود.

 

768754 41311

3- حضور 3 مجری با حداقل کارایی! : یکی از مهمترین بخش های مربوط به هر جشنواره سینمایی، اجرای مراسم است که می بایست مجری برنامه با تسلط برنامه را هدایت کرده و تماشاگران و سینماگرانی که در سالن حضور دارند و بسیار هم سخت گیر هستند را راضی کند. اما امسال در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در کمال تعجب از 3 مجری ( احسان کرمی، بهرام ردان و مهناز افشار ) برای اجرای مراسم استفاده شد. البته بهرام رادان و مهناز افشار تقریبا هیچ نقشی به جز گفتن چند جمله در مراسم افتتاحیه نداشتند و خودِ احسان کرمی هم با عدم تسلط و تپق زدن های متوالی، سر و شکلی آماتورگونه به مراسم داده بود. به یاد داشته باشیم اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره های سینمایی معمولا سخت ترین وظیفه یک مجری در طول دوران فعالیتش می باشد و میزان توانایی ها در این عرصه ها خود را به رخ می کشد.

33880056 505

2- اختصاص دادن فضای محدود برای عکاسان : ثبت تصاویر مراسم افتتاحیه هر جشنواره سینمایی در نقاط مختلف دنیا، یکی از مهمترین بخش های آن جشنواره محسوب می گردد و هرساله برگزار کنندگان جشنواره های سینمایی از خبرنگاران و عکاسان حرفه ای دعوت بعمل می آورند تا بتوانند از رویداد سینمایی که قصد برگزاری آن را دارند عکس و فیلم تهیه کرده و به دیده شدن آن کمک نمایند. اما در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در کمال تعجب، جایگاهی عجیب و محدود برای عکاسان در نظر گرفته شده بود تا علنا برگزار کنندگان با دستان خود، فرصت را برای ثبت تصاویر ناب از مهمترین رویداد سینمایی کشور سلب نمایند؛ اتفاقی که توضیحی برای آن وجود ندارد و می توان از آن به عنوان اتفاقی ناامید کننده نام برد.

1394111123245

1 – پوشش تلویزیونی : اینکه بزرگترین رویداد سینمایی کشور در رسانه ملی پوشش تصویری داده نمی شود و در نهایت برنامه ضبط شده این مراسم هم با انواع و اقسام سانسور از طریق شبکه نمایش به روی آنتن می رود، نمی تواند اتفاق مثبتی برای سینمای ایران باشد. کافی هست به کشورهای مختلف و جشنواره های مختلف سینمایی سری بزنید تا حجم پوشش گسترده شبکه ها از رویدادهای سینمایی را مشاهده کنید تا متوجه شوید چطور عدم استفاده از پتانسیل رسانه ملی که تریبون اصلی برای تماشاگران ایرانی به شمار می رود، می تواند اتفاقی ناامید کننده به شمار برود.

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

بهکانال رسمی مووی مگ در تلگرامبپیوندید!          

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها