صفحه اصلی > رپرتاژ : اکران آنلاین فیلم سینمایی، نوش دارویی برای سینما

اکران آنلاین فیلم سینمایی، نوش دارویی برای سینما

فیلم زیر نظر

اکران آنلاین فیلم سینمایی، نوش دارویی برای سینما

 معمولا بهار فصل جذابی برای اکران فیلم‌های سینما بود اما امسال مهمان ناخوانده‌ای به اسم کرونا تمام معادلات را به هم ریخت اما با اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ سینمای ایران که خواه نخواه، غیر قابل فرار بود مسیر سینما تغییر کرد. اکران آنلاین فیلم های سینمایی در VODها؛ اکران فیلم‌هایی که فرصت حضور در گیشه‌های سینما را هیچ وقت پیدا نکردند.

انعطاف پذیری سینما در برابر کرونا

 با شیوع ویروس کرونا، پیکر یکی از بزرگترین صنعت‌های پولساز جهان به این ویروس آلوده شده و سینماهای سراسر دنیا تعطیل شد. این اتفاق همچون کاتالیزوری فرایند مهاجرت بخشی از محتوای سینما به پخش آنلاین را سرعت بخشید. با بسته شدن سینماهای ایران و جهان و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی آینده بسیاری از فیلمسازان و کلیت این بیزینس با خطر مواجه شدند. حالا سرویس های پخش آنلاین همچون دامان مادری مهربان تبدیل به خانه امن این آثار شده.

 شیوع ویروس کرونا و بروز بزرگترین بحران اجتماعی از زمان جنگ جهانی دوم، به این مسیر سرعتی بی سابقه بخشید. سال ۲۰۲۰ به یک نقطه‌ عطف در تاریخ صنعت غول پیکر نمایش تبدیل خواهد شد. نه به این معنا که پایان فیلم و سالن‌های سینما فرا رسیده و انتخابی به‌جز فیلم دیدن در خانه نخواهیم داشت؛ به این معنی که با ایجاد فواصل اجتماعی و سلامتی و قرنطینه اجباری که توسط دولت ها افراد زیاد دیگری که تا به امروز حتی به تماشای فیلم و سریال به عنوان یک فعالیت گذری نگاه نمی‌کردند بعد از این دیگر انسان های سابق نیستند.

استفاده از ظرفیت محدود سینما برای فیلم‌های خاص

در دنیای سینما بین‌المللی با تمایل بیشتر مردم به استفاده از پلتفرم‌های آنلاین، به‌مرور شاهد تولیدات بیشتر آثار متناسب با مدیوم نمایش خانگی و اختصاص سالن‌های سینما به آثار بزرگ متناسب به پرده‌ عریض و فرمت‌هایی همچون 3D و IMAX خواهیم بود. حالا سینمای ایران در چه مسیری حرکت خواهد کرد؟

فیلم زیر نظر 

 در سینمای ایران سالیانه بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی بلند به تولید می‌رسد، در حالی که ظرفیت سینما با وجود افزایش چشمگیر سالن‌های نمایش، بیش از ۷۰ فیلم در طول سال نیست؛ اگر به این تعداد باورنکردنی تعداد فیلم‌های خارجی که پتانسیل اکران در ایران را دارند، اضافه کنیم دیگر چه شود. با این چرخه و ظرفیت محدود، تعداد زیادی از فیلم‌ها سالانه یا در چرخه‌ اکران قربانی می‌شوند یا اصلا فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند.

 از حق نگذریم که تعداد بسیار زیادی از فیلم‌های سینمایی اصلا شایستگی حضور روی پرده سینما را ندارند. اما در موارد بسیار، همین آثار ناموفق در اکران و حضور در گیشه سینما، در شبکه نمایش خانگی با اقبال بیشتری از سوی مخاطب مواجه شده‌اند.

 با مقایسه هزینه ساخت و فروش فیلم ها در سینمای ایران و افزایش تورم سالیانه، فقط باید منتظر محدود و محدودتر شدن فیلم‌ها، گران‌تر شدن قیمت بلیت، کاهش تعداد تماشاگر و از بین رفتن فرصت برای تجربه‌های تازه و متفاوت در سینمای ایران باشیم.

سینمای ایران بعد از کرونا

 مسلما ظرفیت محدود اکران و سینماهای ایران، کار را برای تولیدات بعدی و فیلم‌های جدید ایرانی در نوبت اکران سخت‌تر هم خواهد کرد. طوری که ده‌ها فیلم آماده‌ اکران و ده‌ها فیلم در مرحله‌ تولید و پیش‌تولید، باید رقابتی مرگبار برای زمان نمایش را از سر بگذرانند.

 این را هم در نظر داشته باشید که تاخیر چندماهه‌ اکران، شرایط بازگشت سرمایه‌ تولید را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. اما با حضور سرویس های پخش آنلاین مثل نماوا؛ (تماشای آنلاین فیلم و سریال) دیگر در بستر اینترنت محدودیت برای حضور تمامی این فیلم‌ها در مقابل نگاه بیننده بی‌معنی شده.

 دیگر تماشای فیلم های سینمایی و حضور در سینما تبدیل به فاصله چند کلیکی شده است و شما می‌توانید در یک لباس راحت، روی یک کاناپه یا تخت و با هر خوراکی عجیب غریبی فیلم سینمایی مورد نظر خود را تماشا کنید. فعالیت و سرگرمی که حتی بعد از بازگشایی دوباره سینما می‌تواند طرفداران خودش را داشته باشد.

فیلم زیر نظر

تفاوت پردیس نماوا با بخش های دیگر این پلتفرم آنلاین

 سینمای آنلاین که کار خود را با فیلم خروج حاتمی کیا آغاز کرد و بعد از آن طلا ساخته پرویز شهبازی این مسیر را در پیش گرفت با استقبال خوبی هم مواجه شد. حال سوالی که برای کاربران این سرویس ‌آنلاین پیش آمده این است که چرا با وجود خرید اشتراک باید برای دیدن این فیلم‌ها پولی پرداخت کنیم؟

 تمامی فیلم‌های موجود در بخش اشتراکی نماوا فیلم‌هایی هستند که قبلا فرصت حضور در گیشه های سینما را داشته‌اند و بعد از پایان اکران، در سایت‌های دانلود حلال یا شبکه‌های صدا و سیما قرار گرفته‌ و پخش شده‌اند.

 با اینکه بابت فروش حق پخش این فیلم ها در صدا و سیما یا سایت های دانلود مثل پخش در بخش اشتراکی نماوا هم مبلغی به سازنده پرداخت می‌شود، اما درآمد اصلی تمام این فیلم‌ها و ادامه چرخه ساخت و پخش فیلم‌های سینمایی متکی به حضور فیلم‌ها در گیشه‌های سینماست.

پردیس نماوا نیز صرفا بستری آنلاین برای پخش این فیلمهای سینمایی است تا نبود گیشه های سینما تبدیل به حکم مرگ سینما نشود. هنوز اگر بیننده بخواهد می‌تواند صبر کند بعد از مدتی، زمانی که این فیلم ها به شبکه نمایش خانگی بیایند میتواند تحت اشتراک نماوا این فیلم‌ها را در کنار هزاران فیلم و سریال دیگر تماشا کند. شرایطی که برای تمامی فیلم های سینمایی دیگر تا به امروز یکسان بوده.

 جدیدترین فیلم سینمایی پردیس نماوا فیلم زیر نظر با بازی رضا عطاران و امیر جعفری خواهد بود که با دلیل تداخل زمان اکرانش با شیوع ویروس کرونا و ایجاد فواصل اجتماعی و بسته شدن سینماها دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در پردیس نماوا اکران خواهد شد.

{jcomments off}

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها