صفحه اصلی > پنج برتر : 5 دلیل که باید جشنواره فیلم فجر 39 را شکست خورده بدانیم!

5 دلیل که باید جشنواره فیلم فجر 39 را شکست خورده بدانیم!

جشنواره فیلم فجر 39

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی اش به نقطه پایان رسید. آن هم در شرایطی که بسیاری برگزاری این دوره از جشنواره را در شرایط همه گیری ویروس کرونا اشتباه قلمداد می کردند.

این بار در 5 برتر سینمایی به « 5 دلیل که باید سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را شکست خورده بدانیم! » پرداخته ایم.

 

5- فیلم های ارگانی: در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر 16 فیلم به رقابت با یکدیگر پرداختند که اغلب این فیلم ها توسط ارگان های دولتی از جمله فارابی و اوج ساخته شده بودند. در این میان آثاری مانند « قاتل وحشی » که می توانست تنور جشنواره را داغ کند، از رقابت کنار گذاشته شدند تا در نهایت 16 فیلم کاملاً معمولی و بی مسئله در جشنواره حضور داشته باشند که مورد خوشایند مدیران دولتی باشد. جشنواره ای که بعید است حتی یک فیلم مهم را در سال پیش روی اکران کند!

 جشنواره فیلم فجر 39

4- منتقدان: فیلم های معمولی حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حتی داد اهالی سینمای ایران را درآورد که این دوره از جشنواره را به بی خاصیتی متهم کرده بودند. با این حال، در زمان برگزاری جشنواره گاهی نقدهای عجیب و سورئال از آثار جشنواره توسط نویسندگان سینمایی منتشر می شد که باعث تعجب بسیاری از مخاطبین شد. گاهی برخی از این نقدها به اندازه ای اغراق شده بودند که خوانندگان نمی دانستند این این نقد برای آثار جشنواره نوشته شده یا شاهکارهای تاریخ سینما!

 جشنواره فیلم فجر 39

3- اهالی رسانه: بخش عجیب امسال جشنواره فیلم فجر، نشست های پرسش و پاسخ بود که در سال های اخیر همواره حواشی زیادی به همراه داشت. امسال اهالی رسانه در نشست های خبری سوالات عجیب و بعضاً توهین آمیزی مطرح کردند که با هیچ متر و معیار رسانه ای قابل پذیرش نبود. سوالاتی از جمله اینکه « آقای پژمان جمشیدی شما در فوتبال که هیچی نشدید، الان به سینما آمدید که دیده بشید؟ » هدفی جز کسب شهرت به واسطه خلق حواشی نداشت؛ اتفاقی که حال و روز ناامید کننده رسانه های سینمایی در ایران را عیان می کند.

جشنواره فیلم فجر 39

2- آراء مردمی: مسئله آراء مردمی و بلیت های فروخته شده همواره از غیر شفاف ترین بخش های جشنواره فیلم فجر بوده است. امسال نیز این وضعیت غیر شفاف تر از هر زمان دیگر بود به حدی که حتی صدای کسانی مانند سازندگان « شیشلیک » را درآورد. طبق گفته سینماگرانی که در این رویداد حضور داشتند، رای ها به یکباره بالا رفته و تغییراتی در آراء مردمی ایجاد می شد که برای اصلی ترین جشنواره سینمایی کشور اصلاً نکته مثبتی به شمار نمی رود.

 جشنواره فیلم فجر 39

1- بیماری کرونا: در حالی که تمام جشنواره های مهم سینمایی در جهان به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده اند، اصرار بر برگزاری جشنواره فیلم فجر تصمیمی عجیب و غیر مسئولانه بود. انتشار تصاویری از ازدحام خبرنگاران و عوامل سینمایی در محل برگزاری جشنواره، بخش ناامید کننده ماجرا بود که البته پاسخ مسئولین در مواجه با انتقادات این بود:« برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر به صلاح نیست! »

 

میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها