صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم زیر نور کم

نقد و بررسی فیلم زیر نور کم

زیر نور کم

 

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

لیلا زارع که اغلب او را با سریال « ارمغان تاریکی » می شناسند، بازیگر نقش اصلی فیلم است. صابر اَبَر که در هفته های اخیر با سریال « قورباغه » تیتر رسانه ها بوده، دیگر بازیگر فیلم است. حمیدرضا آذرنگ و بهناز جعفری نیز از دیگر بازیگران فیلم محسوب می شوند.

داستان فیلم درباره چیست ؟

رویا ( لیلا زارع ) دچار مشکلاتی در زندگی است و ذهن ناآرامی دارد. در این شرایط همسرش ( صابر اَبَر ) سعی می کند او را آرام کند اما وضعیت تغییر نمی کند تا اینکه..

کارگردان کیست ؟

محمد پرویزی که « زیر نور کم » ( با نام سابق سمفونی تولد ) نخستین تجربه نویسندگی و کارگردانی او محسوب می شود. پرویزی یک سال بعد در سال 1395 فیلم پر ستاره « لابی » را کارگردانی کرد و پس از آن کسی از او خبر ندارد.

نقد فیلم زیر نور کم

نکات مثبت فیلم ؟

برای تماشاگران که هیچ. اما در میانه فیلم ناگهان بیش از ده بازیگر در مقابل دوربین قرار می گیرند و با یکدیگر بگو و مگو می کنند. اینکه این فرصت در اختیار این بازیگران که امکان دارد هنرجو، دوست و آشنا یا هر فرد دیگری باشند قرار گرفته که بتوانند در یک سکانس کاملاً بی ربط به فیلم بازی کنند، احتمالا نکته مثبتی برای آن ها محسوب می شود.

نکات منفی فیلم ؟

خط زمانی فیلم دائم در حال تغییر است و قرار است در طی این تغییرات، ما به ذهن رویا وارد شویم و دلیل آشفتگی زندگی او را بدانیم. اما فیلم که به پایان می رسد، تماشاگر هیچ چیز جز دیالوگ های بی سر و ته نشنیده است!

بخش زیادی از فیلم نیز با این دیالوگ در جریان است:« کار تو بود؟ تو کجا بودی؟! »

در مجموع گنگ ترین شخصیت فیلم امید است. نه چیزی درباره او می فهمیم، نه از عشقش چیزی می دانیم و نه هیچ اطلاعات مفید دیگری که بتوانیم برای او اهمیت قائل شویم!

زمان فیلم کمتر از 80 دقیقه است که بیش از دو سوم همین زمان هم اضافه است و اتفاق مهمی در آن رخ نمی دهد!

فیلمبرداری « زیر نور کم » ناامید کننده است. گاهی دوربین چنان گیج است که نمی داند باید در چه نقطه ای قرار بگیرد.

هنوز فیلمسازان سینمای ایران به این باور نرسیده اند که اصولاً زندگی طبقه متوسط به معنای نواختن پیانو،چاپ کتاب ممنوعه یا زدن عینک نیست!

نقد فیلم زیر نور کم

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

احتمالاً صابر اَبَر که طرفداران او بی توجه به ارزش آثارش، به تماشای فیلم های او می نشینند.

حرف آخر :

خلاصه پیام فیلم « زیر نور کم » این است:« در گذشته نمانید و رو به جلو حرکت کنید».  اینکه این پیام در فیلمنامه ای که 15 دقیقه زمان مفید دارد اما در حدود هفتاد و چند دقیقه روایت می شود، نمی تواند چیزی بیشتر از سوهان اعصاب باشد!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : زیر نور کم نقد فیلم زیر نور کم

کارگردان : محمد پرویزی

نویسنده : محمد پرویزی

تهیه کننده : احسان رسول اف

بازیگران :

لیلا زارع

صابر اَبَر

بهناز جعفری

حمیدرضا آذرنگ

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amirali
Amirali
7 ماه قبل

بعد از فيلم خورشيد نيمه شب بدترين فيلم ايراني هست كه ساخته شده مزخرفه واقعا يعني با دوربين گوشي فيلمبرداري كنم قطعا نتيجه حرفه اي تر از اين دو تا فيلمه وقتتون رو براي اين دو بنجل و زي مووي هدر نديد