صفحه اصلی > رپرتاژ : با این راهکارها برای همیشه از شر میگرن راحت شو! (سریع و گیاهی)

با این راهکارها برای همیشه از شر میگرن راحت شو! (سریع و گیاهی)

درمان میگرن

میگرن چیست؟

سردردهای مکرری که اغلب یک طرف سر را درگیر می‌کند و با بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ همراه است. دردهای میگرنی نبض‌دار و به حدی شدید است که عملکرد فرد را مختل می‌کند. سردردها می‌تواند از لحاظ شدت، فرکانس (دفعات حمله در روز) و استمرار در بین بیماران مختلف بسیار متفاوت باشد. حساسیت به نور و صدا نیز از دیگر علائم این بیماری است. همچنین خدمات پرستاری متنوعی در دسترس شما است تا علاوه بر کسب انواع مشاوره میگرن از پزشکان، از خدمات پرستاری در منزل مانند تزریقات در منزل، تزریق آمپول رمدسیویر در منزل، و تزریق سرم استفاده کنید.

سردرد میگرنی ممکن است در دوران کودکی شروع شود یا ممکن است تا اوایل بزرگسالی رخ ندهد. زنان بیشتر از مردان آسیب می‌بینند. سابقه خانوادگی یکی از رایج‌ترین علل این بیماری است. سردرد میگرنی می‌تواند موجب درد شدید در عرض چند ساعت تا چند روز شود و می‌تواند بسیار شدید باشد.

طبقه‌بندی میگرن

این بیماری می‌تواند به سه شکل بروز کند:

میگرن کلاسیک: همراه با مقدمه (aura)

میگرن متداول: بدون مقدمه

میگرن پیچیده: علاوه بر این بیماری نوع دیگری از سردرد (مثل سردرد خوشه‌ای یا کششی) نیز همزمان بروز می‌کند.

منظور از مقدمه یا aura حالتی است که قبل از سردرد در برخی افراد بروز می‌کند و به عنوان یک هشدار و زنگ خطر می‌تواند از شروع سردرد در ساعات آتی خبر دهد. دیدن جرقه یا لکه‌های سیاه، حساسیت به نور و صدا، تهوع و علائمی از این قبیل از جمله حالت aura هستند. همان طور که ذکر شد اغلب بیماران این مقدمه را تجربه نمی‌کنند.

عواملی که می‌توانند موجب آغاز سردرد میگرنی شوند:

برخی غذاها مثل ادویه‌جات

به هم خوردن الگوی خواب

تغییرات هورمونی (مثل دوره ماهانه در زنان)

داروها

فعالیت فیزیکی

محرک بینایی، شنوایی و حتی چشایی

تغییرات دما

گرسنگی

عوامل روانی

انواع میگرن را بشناسید

انواع میگرن مبتنی بر هاله

میگرن با هاله

به عنوان هشدار برای بسیاری از بیماران عمل می‌کند و نشانه میگرن است. هاله با اختلالات حسی

مختلفی مشخص می‌شود که شامل موارد زیر است:

افکار گیج کننده

لکه‌های دیداری درخشان

خطوط زیگزاگ

لکه‌های کور یا حتی از دست دادن موقتی بینایی

میگرن بدون هاله

همانطور که از نامش پیداست‌، در این گروه، بیمار هیچگونه اختلال در هاله یا احساس تجربه نمی‌کند. تقریبا بیشتر افراد میگرن را بدون هیچگونه اختلال حسی یا هاله‌ای تجربه می‌کنند.

با این وجود، حتی در میگرن‌های بدون هاله، فرد دچار حمله یا شروع حمله میگرن می‌شود و یکی دو روز قبل علائم آن را تجربه می‌کند.

میگرن مزمن

هنگامی که حملات میگرنی بیش از ۱۵ روز در ماه رخ می‌دهد.

میگرن قاعدگی

وقتی حمله میگرنی به نوعی با الگوی چرخه قاعدگی مرتبط باشد.

میگرن همی پلژی

وقتی میگرن به طور موقت یک طرف بدن را ضعیف می‌کند.

میگرن شکمی

حمله میگرنی را به اختلال عملکرد روده و شکم مرتبط می‌کند.

عوامل مؤثر بر ایجاد سردرد میگرنی

سردرد میگرنی را نمی‌توان به عنوان نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر تلقی کرد؛ چراکه خود به عنوان یک بیماری شناخته می‌شود. پزشکان تا به امروز علت دقیق بروز آن را نیافته‌اند. بر اساس مطالعاتی که در این خصوص انجام شده، وجود این سردرد به دلیل تغییراتی‌ست که در مغز به وجود می‌آید. همچنین این نوع سردرد به‌صورت ارثی نیز ایجاد می‌شود.

علاوه بر این موارد، بسیاری از عوامل دیگر مانند:

نور

خستگی

تغییرات آب‌وهوایی

می تواند در بروز سردرد میگرنی بسیار مؤثر واقع شود. اگر بخواهیم به‌صورت علمی دلیل ایجاد میگرن را برای شما بیان کنیم، باید بگوییم که سلول‌های عصبی پیش‌فعال، سیگنال‌هایی را ارسال کرده که این امر سبب فعال شدن عصب سه قلو خواهد شد.

این عصب احساس‌هایی را در صورت و سر ایجاد خواهد کرد. فعال شدن این عصب باعث آزاد شدن برخی از مواد شیمیایی از قبیل سروتونین و ژن کلسیتونین (CGRP) می‌شود. به همین ترتیب CGRP سبب تورم رگ‌های خونی در مغز شده و در نهایت این امر موجب احساس سردرد در فرد می‌شود.

درمان میگرن

علائم و نشانه‌های معمول سر دردهای میگرنی

سر درد ضربان دار و مبهم

درد پیش رونده

ممکن است یک طرفه، وسط، اطراف، جلوی سر، دو طرفه یا حتی کل سر باشد

حساسیت به نور،صدا و بو

تهوع، استفراغ و دل درد

از دست دادن اشتها

رنگ پریدگی

خستگی

سرگیجه

تاری دید

اسهال

احساس سرما یا گرمای زیاد و به ندرت تب

مراقبت‌هایی جهت درمان و پیشگیری از سردرد میگرنی

اگر شما به‌صورت مکرر دچار سردردهای میگرنی می‌شوید، بهتر است قبل از احساس درد، پیشگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهید.

در ادامه داروهای مؤثر در این زمینه را برای شما ذکر خواهیم کرد:

مصرف داروهای ضد افسردگی

کوآنزیم Q10

استفاده برخی از داروهای گیاهی مانند گل سرخ

استفاده از مکمل‌هایی مانند ویتامین B12

و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند در زمینه پیشگیری و درمان سردردهای میگرنی مؤثر واقع شود. اما این نکته را به یاد داشته باشید که داروهای ذکر شده نباید خودسرانه مصرف شود. در واقع باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنید که عارضه و خطری نداشته باشد.

درمان میگرن

مواد غذایی مفید برای درمان میگرن

مرغ، خروس و بوقلمون از دسته غذاهاي كم چرب و غني از پروتئين هستند که در درمان میگرن موثر هستند. گمان مي رود كه كمبود ميزان قندخون از جمله عوامل میگرن اسـت و از آنجاییکه مصرف غـذاهاي پروتئينـي منجر به نوسان ميزان قند خون نمي شود. لذا غذاهاي پروتئين دار نظير تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات بايـد در هـر وعـده غذايي گنجانده شوند. مصرف ميان وعده هاي حاوي پروتئين نيز مفيد است. سيب، گلابي، گيلاس، زردآلو و انگور و موز ميوه هـايي هستند كه موجب درمان میگرن مي شوند. مصرف گندم به دليل گلوتـاميني كـه دارد، توصـيه نشده و به جاي آن مصرف برنج و سيب زمينـي بـعنـوان دو مـاده غذايي انرژي زا مي توانند بسيار كمك كننده باشند. مصرف آب را افزایش دهید و در فصول گرم سال حتما یک شیشه آب همراه خود داشته باشید. مصرف برخی از مکمل ها از جمله مکمل های منیزیم و کوآنزیم کیوتن نیز می تواند برای درمان میگرن مفید باشد.

{jcomments off}

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها