صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد فیلم پولاریس (Polaris)

نقد فیلم پولاریس (Polaris)

نقد فیلم پولاریس (Polaris)

کسی در فیلم حضور دارد من بشناسم؟

بهرام رادان، بازیگر پرکار چند دهه اخیر سینمای ایران، تنها بازیگر مشهور فیلم است. رویا تیموریان هم چند دقیقه ای در فیلم حضور داشته است.

داستان فیلم درباره چیست؟

باران، عکاس جنگی است که دچار مشکلات روحی ناشی از حادثه شده است. او و همسرش پوریا، هنگام بازگشت به منزل متوجه می شوند که فردی ساختمان آن ها را تهدید به بمب گذاری کرده و به همین دلیل آن ها به خانه همسایه می روند که…

کارگردان کیست؟

سودابه مرادیان که یکی از مستندسازان با سابقه در ایران محسوب می شود. اغلب آثار مرادیان در خصوص زنان و تبعات جنگ است و در این حوزه مستندهای زیادی ساخته است. ایشان در حال حاضر در دانشگاه سیراکیوزِ نیویورک، فیلمسازی تدریس می کنند.

نقد فیلم پولاریس (Polaris)

نکات مثبت فیلم؟

«پولاریس» می تواند سوژه یک جلسه از  کلاس های فیلمسازی برای دانشجویان با عنوان «چطور می توانیم یکم فیلم بد به زبان انگلیسی و کمی هم فارسی بسازیم؟» باشد.

نکات منفی فیلم؟

فیلمنامه چندپاره است و اگر بخواهیم از تعارف های رایج حوزه نقد فاصله بگیریم و با اثر صادق باشیم باید با آن را «پرت و پلا» نامید!

بخش زیادی از فیلم به موضوعات بی ربط اختصاص یافته است. مشخص نیست ارتباط تهدید به بمب گذاری منزل تا ماجرای پسرک جنگ زده چه ربطی به کلیت داستان دارد! حتی اگر داستان پسرک پس زمینه قصه در نظر گرفته شود، باز هم هیچ محرکی برای رقم خوردن اتفاقات فیلم نیست و کارکردی ندارد.

بازی بهرام رادان چیزی نزدیک به فاجعه است به حدی که در برخی از سکانس ها حتی مخاطب می تواند به اَکت های او بخندد!

بازی دو بازیگر دیگر هم بهتر از بهرام رادان نیست. بازیگر زن فیلم از ابتدا تا انتهای فیلم دستش را در مقابل پیشانی قرار داده تا عصبی و داشتن اختلال را به مخاطب انتقال دهد و در تمام مدت هیچ تغییری در وضعیت بازی او رقم نمی خورد!

(این پاراگراف بخشی از داستان را لو می دهد) ماجرای عاشقانه بین باران و دنیل نه منطق مشخصی دارد و نه اصلاً قرار است به نتیجه مشخصی در فیلم برسد! در واقع کارگردان عاشقانه ای را بدون دلیل و صرفاً برای پُر کردن دقایق در قصه گنجانده و یک دوجین سکانس های اضافه از جمله فلشبک های مینی مال هم به فیلم اضافه کرده تا از تبدیل شدن اثرش به فیلم کوتاه جلوگیری کند!

 نقد فیلم پولاریس (Polaris)

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

احتمالاً حضور بهرام رادان در فیلم

حرف آخر:

«پولاریس» در تمامی بخش ها اثری ناامید کننده است که حتی کیفیت مناسبی برای انتشار مستقیم در پلتفرم های استریم را هم ندارد. فیلمی با فیلمنامه عجیب و غریب و اجرای ناامید کننده که به سختی می توان آن را تا انتها نگاه کرد.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهنوش
بهنوش
11 ماه قبل

واقعا بد بود.تو سطح مونده بود.یعنی کلیتش و با توجه به لایه هایی‌که واسه فیلم نامه در نظر‌گرفته بود میتونست عالی باشه اما نشده.نمیدونم چرا.گیج‌کننده بود و دنبال چی میکشت.