صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم در سکوت

نقد و بررسی فیلم در سکوت

در سکوت

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

فاطمه معتمدآریا که یکی از شناخته شده ترین بازیگران زن سینمای پس از انقلاب است، بازیگر نقش اصلی فیلم است. سعید پورصمیمی که در چند سال اخیر پرکار بوده و در آثاری نظیر « نرگس مست » و « کلمبوس » حضور داشته، دیگر بازیگر فیلم است. ویشکا آسایش که او را با « نهنگ عنبر » به یاد می آوریم نیز در فیلم حضور دارد. سوگل خلیق، بازیگر سریال « هم گناه » هم بازیگر فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

سودابه ( فاطمه معتمدآریا ) پس از 23 سال به کشور بازگشته است. او حالا علاوه بر مدیریت یک پروژه، قصد دارد دخترش را هم ببیند اما…

کارگردان کیست ؟

ژرژ هاشم زاده که سالها به عنوان دستیار کارگردان به فعالیت در سینما پرداخته و « در سکوت » نخستین تجربه کارگردانی او به شمار می رود. « در سکوت » محصول سال 1394 است و هنوز خبری از فیلم جدید هاشم زاده نیست.

نکات مثبت فیلم ؟

ندارد!

در سکوت

نکات منفی فیلم ؟

فیلمنامه « در سکوت » ضعیف و کلیشه ای است. از آن دست فیلمنامه هایی که در سه خط می توان آن را شرح داد اما آن را 90 دقیقه کش می دهند!

اشاره به اینکه سودابه فرد فرهیخته ای است و در رشته ای تحصیل کرده که نمونه آن در ایران بسیار کمیاب است، هیچ کارکردی در فیلم ندارد! اگر سودبه بی سواد مطلق هم بود کوچکترین تاثیری در داستان نداشت.

شخصیتی در فیلم حضور دارد که به همراه همسرش قصد دارند از دانش سودابه برای پروژه ای استفاده نمایند. سودابه هم در یک سکانس در حال سخنرانی درباره پروژه است اما از جایی به بعد دفتر و شرکت و آدم های مربوطه غیب می شوند!

شخصیت راننده با بازی پانته آ پناهی ها با اختلاف زیاد بی  سر و ته ترین انتخاب تمام دوران حرفه ای این بازیگر است!

اینکه سودابه خود به عنوان راوی در فیلم حضور دارد، هیچ توجیه منطقی ندارد. او زمانی هم که راوی است اطلاعات پرتی به تماشاگر می دهد که ارزش چندانی ندارد!

در بخشی از فیلم سودابه به خانه خالی خودش باز می گردد. خانه ای که تنها بهانه ورود او به آن، تماشای یک نوار ویدئو قدیمی بی معنی خاطرات است. نوار ویدئویی که متعلق به بیست و چند سال پیش است اما لباس و ظاهر افراد در آن به آدمهای امروزی شباهت دارد!

بازی فاطمه معتمدآریا در فیلم بد و غیرقابل قبول است. او هیچ شباهتی به یک انسان فرهیخته ندارد و حتی در نقش یک زن تحصیلکرده خارج نشین نیز مانند زنی روستایی بازی می کند!

پایان بندی فیلم فاجعه است. بزرگترین مسئله و بحران فیلم که از آن به عنوان ” راز و درد 23 ساله ” یاد می شود، به راحتی در نصف روز حل می شود! در واقع بحران 23 ساله فیلم را می توان ساعت 8 صبح الی 9 صبح یک روز اداری برطرف کرد اما شخصیت فرهیخته فیلم 23 سال از شنیدن پاسخ درست و واقعی خودداری کرده است!

در سکوت

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

بازیگران مشهور فیلم

حرف آخر :

قبل از اینکه 23 سال یک راز را در دل نگه دارید مطمئن شوید که قبلش حتما به یک کلینیک پزشکی مراجعه می کنید تا خودتان و دیگران را علاف نکنید!

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : در سکوتدر سکوت

کارگردان : ژرژ هاشم زاده

نویسنده : ژرژ هاشم زاده، مهدی شیرزاد

تهیه کننده : سعید ملکان

بازیگران :

فاطمه معتمدآریا

ویشکا آسایش

سعید پورصمیمی

احترام برومند

سوگل خلیق

و…

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها