صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم شیطان مرده ( کلبه وحشت ) ( Evil Dead )

نقد و بررسی فیلم شیطان مرده ( کلبه وحشت ) ( Evil Dead )

1

 

اولین قسمت از سری فیلمهای « شیطان مرده » ( این فیلم در ایران با نام « کلبه وحشت » شناخته می شود ) در سال 1983 ، یک تعریف جدید از ژانر ترس به سینما ارائه داد. فیلمی که با بودجه بسیار اندک 375 هزار دلاری ساخته شد اما ایده ی جدید و پرداخت تازه و ناب آن، سبب شد که مخاطبین بسیاری در همان اولین مرتبه مشاهده فیلم، به آن علاقه مند شدند. سم ریمی که همه کاره « شیطان مرده » بود، در ساخت این فیلم از خون و مواردی که امروزه آن را در ژانری به نام « اسلشر » دسته بندی می کنند، به حد زیاد استفاده کرد و همچنین با قرار دادن طنزی ترسناک، محیط داستان را کاملاً متمایز از آثار ترسناک آن روزهای هالیوود به تصویر کشید.

« شیطان مرده » دو دنباله موفق دیگر هم داشت که در سالهای 1987 و 1988 وارد سینما شدند و اتفاقا آنها نیز ، تمام المان هایی که سم ریمی موفق به خلق آن در قسمت اول شده بود را به همراه داشتند و طرفداران هم استقبال بسیار خوبی از این دو اثر به جای آوردند. اما پرونده این سری در همینجا بسته شد و بعدهاً چندین اثر ویدئویی بی ارزش و همچنین یکی دو بازی کامپیوتری با الهام گیری از این فیلم ساخته شد که چندان موفق از آب در نیامدند. اما حالا پس از نزدیک به 15 سال ، تصمیم بر این گرفته شد تا یک بازسازی از این اثر موفق کلاسیک صورت بگیرد تا در این وضعیت آشفته سوژه های جدید در هالیوود، این سری تکراری هم صاحب دنباله ای جدید شوند و کلی پول به جیب کمپانی ها سرازیر کنند.

اما یکی از مواردی که در ابتدای انتشار خبر ساخت یک بازسازی از « شیطان مرده » همه را شگفت زده کرد، این بود که اعلام شد سم ریمی و بروس کمپبل هیچ نقشی در قسمت جدید ایفا نخواهند کرد و فقط در مقام حمایت کننده مالی در این پروژه مشارکت خواهند داشت. متعاقباً اعلام شد که کارگردانی تازه کار به نام فید آلوارز که هیچ فیلم بلندی را تا به امروز نساخته ، کارگردانی این پروژه مهم را در دست گرفته و قرار است بازسازی این اثر مهم ژانر ترس، به او سپرده شود. انتشار این سلسله خبرها، موجی از نگرانی و انتقاد طرفداران قدیمی این سری از فیلمها را به همراه داشت تا حدی که برای عدم حمایت از شرایط ذکر شده، کمپین و انجمن های مختلف در اینترنت به راه افتادند و واکنش سازندگان هم تنها یک جمله بود :« صبر داشته باشید تا نتیجه کار را ببینید! ». در نهایت هم « شیطان مرده » به اکران رسید و حالا می بینیم که همیشه هم سپردن صندلی کارگردانی یک فیلم مشهور به دست کارگردانی ناشناخته ، بد نیست!

داستان2 « شیطان مرده » از این قرار است که 5 جوان ، تصمیم میگیرند به کلبه ای متروکه و بی نهایت عجیب و غریب در دل جنگل بروند. البته دلایل رفتن این افراد به این کلبه متفاوت است. میا ( جین لوی ) یکی از این افراد است که به مواد مخدر اعتیاد دارد و حالا با آمدن به کلبه ، سعی دارد از موقعیت تازه ایجاد شده برای زنده کردن زندگی طبیعی اش استفاده کند. دیگر فرد همراه، برادرِ وی به نام دیوید ( شیلو فرناندز ) و دوست دخترش ناتالی ( الیزابت بلکمور ) و یک پرستار به نام اولیوا ( جسیکا لوکاس ) و در آخر هم مردی به نام اریک ( لو تیلور پوچی ) می باشند. این افراد هنگام ورود به کلبه ، با اتفاقات و صحنه های ترسناکی مواجه می شوند که حکایت از فعالیت های غیرعادی در کلبه دارد. آنها کتابی را می یابند که در آن به صراحتاً عنوان شده که دنبال ماجراجویی و یا درک این کتاب نباشند و همین حالا از خانه بروند، اما دقیقا برعکس این اتفاق رخ می دهد و با ماجراجویی این 5 نفر ، اتفاقات وحشتناکی در کلبه رخ می دهد و…

« شیطان مرده » ، رویه ای متفاوت به نسبت سری کلاسیک این مجموعه در پیش گرفته که کاملاً قابل پیش بینی بود. مشخصاً هیچکس در سال 2013 قادر به تحمل شوخی های عجیب و غریبی نیست که فقط می شد آنها را در سری کلاسیک « کلبه وحشت » ، که توسط سم ریمی ساخته شده بود و در کمال تعجب مورد قبول هم واقع شد، مشاهده کرد. شوخی هایی که در اوج خشونت و خونریزی صورت میگرفت و فضای فیلم را تبدیل به چیزی ماورای فانتزی کرده بود!

در این بازسازی پر سر و صدا ، ما با چند جوان مواجه هستیم که مطابق سلیقه این روزهای مخاطبین جوان سینما ، دور یکدیگر جمع شده اند و به یک کلبه در میان جنگل می روند. شاید که رفتن به کلبه و وقوع اتفاقات عجیب و غریب در آن ، این روزها به شدت در هالیوود تبدیل به کلیشه شده باشد اما در نهایت باید گفت که بهترین دلیل ممکن در وضعیت کنونی سینمای وحشت برای قلع و قمع کردن یک عده جوان، همین اقامت در یک کلبه در میان جنگل به شمار می رود! انتظار داشتن از فیلم برای حرکت در مسیری که بروس کمپبل در سه قسمت کلاسیک ، آن را طی کرد، اتفاقی است که به جز طرفداران دو آتشه و غیرمنطقی « شیطان مرده » ، کسی انتظارش را نمی کشید.
3
ورود این 5 جوان به کلبه، آغازگر اتفاقات اصلی فیلم است. جایی که نفرین ها از سر و کول شخصیت ها بالا می روند و لحظات ترسناکی را رقم می زنند. شاید بهتر باشد که شیوه ترساندن مخاطب در این فیلم را با سری کلاسیک مقایسه نکنیم چراکه همانطور که گفتم، نسخه کلاسیک یکی از معدود آثار سینماست که در بطن موقعیت های کمدی، حالت های فانتزی و اسلشری بوجود می آورد! « شیطان مرده » هرچند که هنوز هم به نوعی به المان های کلاسیک وفادار مانده و اجزای اصلی و خاطره انگیز این مجموعه را بکار گرفته است، اما در ایجاد ترس و وحشت در تماشاگر، بسیار موفق عمل می کند.

بروس کمپبل در دهه ی 80 با آن اره برقی معروف و آن دست پریشان و گمشده ای که بعدها الهام بخش بسیاری از فیلمها شد ( در سینمای ایران هم کم نبودند )، حسابی تماشاگران را هیجان زده کرد و عده بسیاری را هم برای همیشه از اره برقی ترساند! اما نسخه جدید « شیطان مرده » وابستگی کمتری به این المان های کلاسیک دارد و در حد یک اشاره یا استفاده جزئی از این ابزار، آنها را بکار می گیرد. فید فرناندز خوشبختانه در اولین ساخته سینمایی اش ، هوشیاری بسیاری در درک مخاطب فیلمش به خرج داده و داستان را مطابق نیاز امروز مخاطب به تصویر کشیده که در لابلای آن ، اشارات و استفاده از ابزارهای کلیشه ای این سری از فیلمها نیز به چشم می خورد.

اینبار در « شیطان مرده » خبری از حمام خون و افراط در بکارگیری آن نیست ( هرچند که خشونت فیلم بهرحال بسیار بالاست و مقایسه من با نسخه اولیه از این جهت می باشد که در آن زمان ظاهراً هر بار یک گالن خون بسیار رقیق را بر سر شخصیت ها خالی میکردند! ) ، اینبار خشونت بکار گرفته شده در فیلم، در حالت کنترل شده و با برنامهریزی منسجم تری به مخاطب ارائه می شود. این خشونت ها اگرچه بسیار زیاد است و برای طرفداران این ژانر هم هیجان انگیز، اما با اینحال میتوان ردپای کارگردانی و استفاده هوشمندانه از ابزار ایجاد ترس را هم در آن مشاهده کرد. در « شیطان مرده » ، تمامی لحظات ایجاد ترس ، با مقدمه و پرداخت مناسب به تصویر کشیده می شوند، به همین جهت اغلب این لحظات برای مخاطب غافل گیر کننده و به شدت تر4سناک می باشند.

سال 2011 فیلم « کلبه ای میان جنگل/ The Cabin in the Woods » با الهام گیری از « شیطان مرده » وارد سینما شد و توانست یکی از موفق ترین آثار ترسناک سال را رقم بزند. احتمالاً سازندگان هم با دیدن این موفقیت، تصمیم به ساخت دنباله « شیطان مرده » گرفتند که خوشبختانه برای طرفداران ژانر ترس و وحشت، اثر بسیار مطلوبی محسوب می شود. تنها نکته ای که می توانم در آخر به آن اشاره کنم این هست که اهمیتی به اتفاقات و خرده داستانهای فیلم نداشته باشید. کسی قرار نیست در « شیطان مرده » دنبال داستان باشد، فیلمنامه و روایت در آخرین مرتبه این داستان قرار میگیرد. « شیطان مرده » را تنها باید به جهت صحنه ترسناک و خشونت بالایش دید ( البته افرادی که تمایل چندانی به این ژانر و خشونت ندارند، احتمالاً با دیدن « شیطان مرده » دچار مشکل خواهند شد ) و این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اینبار بر خلاف گذشته، خبری از موقعیت های کمدی که باعث خنده شما بشود ، وجود ندارد ( البته کماکان می توان رگه های طنز را مشاهده کرد اما مانند گذشته شما را میان پل خندیدن یا ترسیدن قرار نمی دهد ). اینبار ژانرِ فیلم وحشت است و هدف ، ترساندن مخاطب که باید گفت سازندگان به خوبی از پس آن برآمده اند.

3 and half                                     Photo Gallery                                            trailer icon

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

5

شیطان مرده ( کلبه وحشت ) : Evil Dead

کارگردان : Fede Alvarez 

نویسنده : Fede Alvarez ، Rodo Sayagues

بازیگران :

Jane Levy…Mia

Shiloh Fernandez…David

Lou Taylor Pucci…Eric

Jessica Lucas…Olivia

Elizabeth Blackmore …Natalie

و…

ژانر : ترسناک

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 91 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها