نقد و بررسی فیلم پل خواب

 357d8d931f72b968d992c3b3d041cbd8 C4353 768x10242

خلاصه داستان:

شهاب پسر جوانی است که قصد ازدواج با نامزدش را دارد. اما پس از اینکه پول هایش از طریق کلاهبرداری از دست می رود، او برای جبران بدهی اش به هر دری می زند تا اینکه...

کارگردان :

اکتای براهنی : وی پسرِ نویسنده مشهور ایرانی، رضا براهنی می باشد. او در کانادا بزرگ شده و به تحصیل پرداخته است و « پل خواب » نخستین ساخته سینمایی براهنی محسوب می شود.

درباره فیلم « پل خواب » :

« پل خواب » که نخستین تجربه سینمایی اکتای براهنی به شمار می رود، اقتباس آزادی است از داستان « جنایت و مکافات » نوشته یکی از مشهورترین نویسندگان تاریخ ادبیات یعنی فئودور داستایوسکی. در « جنایات و مکافات » خواننده به راحتی توان این را می یابد که به ذهن شخصیت اصلی داستان نفوذ کرده و از دریچه ذهن او به اتفاقات بنگرد. داستایوفسکی توانسته با تسلطی بی نظیر دنیایی قابل لمس و واقعی را برای خواننده بسازد. اما « پل خواب » در این خصوص تنها به نام اثر بسنده کرده.

فیلمساز برای روایت داستان زندگی شهاب ، دنیایی کاملاً ویران را به تصویر می کشد که از هر نقطه آن مشکلات بر سر افراد خراب می شود. شراکتی که به کلاهبرداری و دزدی منجر می شود و از آن سو موانع برای آغاز زندگی مشترک افزایش می باید تا فیلم در این دنیای بی رحم، شهاب را به سوی جنایتی سوق دهد که پس از آن قرار است مکافات را تجربه نماید. اما هرچه بیشتر در داستان پیش می رویم، متاسفانه فیلم درمانده تر از مقدمه اش می گردد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/Pole_Khab/thumbs/phoca_thumb_l_8.jpg

براهنی برای رسیدن به نقطه اوج داستان ساده ترین راه ممکن را سپری می کند و شخصیت محوری داستان را در تقابل با معضلاتی که با آن گریبانگیر شده، درگیر مواد مخدر و شیشه می کند تا بتواند از این طریق هر تصمیم نابخردانه ای را به آن متصل نماید. تصمیمی که به تبعیت از شرایط جامعه ایرانی در این اقتباس آزاد گنجانده شده تا شاید در این مکافات روزگار تلنگری به مخاطب خود بزند. اما چنین تصمیمی در فیلم منجر به خلق موقعیت نمی شود و به نظر می رسد براهنی پس از آنکه جنایت در داستان رخ می دهد، توان قصه گویی اش را از دست می دهد و فیلم به سراشیبی سقوط می افتد.

فیلم آشکارا پس از قتل، نمی داند که قصد دارد چه مسیری را برای روایت داستان برگزیند. شهاب تحت تاثیر مواد مخدر چنین اقدامی انجام داده یا مشکلات اجتماعی که با آن گریبانگیر هست و یا حتی از فرط عصبانیت؟ پاسخ به این سه پرسش می تواند " همه گزینه ها " باشد اما همین گنگ بودن باعث شده داستان دچار چندپارگی شود و حتی در انتهای فیلم نیز نتواند آنچه را که شرح داده ، سرانجامی ببخشد.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/Pole_Khab/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

شخصیت های منفعل در « پل خواب » بسیار هستند. از پدرِ ساده و فرهنگی شهاب که تنها قادر به ایجاد یک تیپ شعاری در قصه است تا نامزد شهاب که کوچکترین تاثیری در پیشبرد داستان و گسترش دنیای شهاب ندارد، نمی توانند بصورت مستقل تعریف شخصیت در فیلم را معنا ببخشند. به همین جهت فیلم خیلی زود ضرباهنگ اش را از دست می دهد و تماشاگر هم برای تماشای داستان از رمق می افتد.

در میان بازیگران فیلم ساعد سهیلی در نقش شهاب، انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد. خشونت و کشمکش درونی شهاب نیازمند حضور بازیگری بود که بتواند از پس ارائه آن در تصویر برآید اما ساعد سهیلی در ارائه چنین تصویری موفق نبوده است و تنها به بازگویی دیالوگ های نوشته شده مبادرت می ورزد. هومن سیدی هم که به نظر می رسد بطور مستقیم از سریال محبوب « عاشقانه » به این اثر منتقل شده، بازی تکراری را از خود به نمایش گذاشته و آناهیتا افشار نیز فرصتی برای درخشیدن نداشته.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/Pole_Khab/thumbs/phoca_thumb_l_11.jpg

هنوز سینمای جهان موفق نشده اقتباس معقولی از داستان « جنایت و مکافات » را بر پرده عریض سینما تجربه نماید. اما براهنی در نخستین تجربه کارگردانی اش قصد داشته این قاعده را بشکند و اقتباسی آزاد که محصول تفکر و کلیت جامعه ایرانی باشد را به سینما بیاورد تا ادای دینی به دنیای ادبیات داشته باشد اما به نظر می رسد که تصمیم چندان معقولی نبوده است.

 

 3                                                                     Photo Gallery2

 

 

منتقد : بابک مهرورز

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

نام فیلم : پل خواب24555213886

کارگردان : : اکتای براهنی

فیلمنامه : اكتای براهنی

تهیه کننده : جهانگیر کوثری

مدیر فیلمبرداری: پيمان شادمان فر

بازیگران :

ساعد سهیلی

هومن سیدی

آناهیتا افشار

و...

مطالب مرتبط 

دیدگاه‌ها

ستاره

نمیدونم چرا همیشه یاد گرفتیم تخریب کنیم و اسم خودمونو بزاریم منتقد و حتی روشنفکر و واقع بین!
به نظر من برای یک کارگردان فیلم اولی، شروع خوبی بود. فیلم رو از لحاظ دغدغه مندی قبول داشتم، هرچند برداشت آزادی بود از اثر داستایوفسکی.
موسیقی فیلم هم جای کار بیشتری داشت.
پدر شهاب هم میتونست آدم موثرتری باشه. اما واقعیت اینه که این شکل از زندگی کم نیست.
ساعد سهیلی انتخاب خوبی بود، چون از پسِ درموندگی و بی تجربگیِ کاراکتری که اون رو ایفا می‌کرد، بر اومد‌.
تو نگاه اول، با دیدن ترکیب بازیگرا، فکر کردم چقدر به هم نامربوطن، اما انتخابِ هر کاراکتر به نظرم بجا بودن
فیلمی بود که پشیمون نیستم از دیدنش. آرزوی موفقیت دارم برای کارگردانش و امیدوارم فیلم های آیندش رو با کیفیت بالاتر و هدفمندی بیشتری بسازه.
-1

طه مهرنیا

تباه تباه تباه و بازهم تباه
شخصیت های رها شده ، موضوع دستمالی شده ، اتفاق های بی منطق ، قصه ی فاقد منطق روایی ، پایان بازی که نشان دهنده ی ضعف فیلنامه است ، ارجاع خنده دار و کمیک به داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل ، کاراکترهای اضافی ، موسیقی غیرهمسان و هزار و یک ضعف دیگه عملا این فیلم رو به یه فاجعه تمام و عیار تبدیل کرده .
چرا یه چنین فیلمی باید اکران بشن واقعا ؟
-7

رضا نوری

پدرش اولین کسی بود که شعر مبتذل و حاوی فحاشی را وارد ادبیات کرد! خیلی ها همین چند ماه پیش بزرگانی چون شمس لنگرودی و حتی استاد کدکنی اثارش را نقد کرده و حتی انرا ادبیات ننامیدند!
اینکه در تحریک تجزیه طلبان هم نقش داشته ایشان و با دمکرات اذربایجان همکاری و... را جلال ال احمد هم می گوید! حتما میگید از پدرش به این چه؟! شاید ولی قطعا بدون تاثیر نخواهد بود
+7

وحید

واقعا گفتنش جای تاسف داره که سینمای ما رفته به رفته به سینمای مصیبت و تلخی گزنده نه آگاهانه تبدیل شده که واقعا قابل تحمل نیست این سینما اجتماعی نیست .

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی

جستجو