صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم طلاخون

نقد و بررسی فیلم طلاخون

طلاخون

کسی در فیلم حضور دارد من بشناسم؟

شهاب حسینی، بازیگر مشهور ایرانی، شاخص ترین بازیگر فیلم «طلاخون» است.

داستان فیلم درباره چیست؟

یک زن برای تامین مخارج دو دخترش به سختی کار می کند و از هیچ اقدامی برای تامین رضایت آن ها دریغ نمی کند اما…

کارگردان کیست؟

ابراهیم شیبانی که آخرین ساخته سینمایی اش فیلم «هیچ‌کجا هیچ‌کس» در سال 1391 بود. شیبانی در سال های اخیر بیشتر مشغول سریال سازی بوده و با «طلاخون» دوباره تجربه کار سینمایی را به دست آورده است.

نکات مثبت فیلم؟

واقعاً مشخص نیست!

طلاخون

نکات منفی فیلم؟

نیمه اول فیلم هیچ ارتباطی با نیمه دوم ندارد! به طوری که احساس می کنید در حال تماشای دو فیلم جدا هستید!

در یک اثر جنایی معمولاً سرنخ ها و نشانه گذاری هاست که تعلیق ایجاد می کند و متعاقباً، جذابیت هایی را برای تماشای اثر خلق می کند. در حالی که «طلاخون» اعتقادی به این قواعد نداشته است!

فیلمبرداری اثر باعث شده اثر کاملاً حال و هوای تلویزیونی به خود بگیرد

(خطر لو رفتن داستان) نکته ای که چند سالی است در سینمای ایران دیده می شود، اهمیت پلیس به کودکان و خرید غذا و پیتزا برای آن هاست که مشخص نیست اولین بار چه کسی درباره آن صحبت کرد که حالا در چند فیلم از جمله «متری شیش و نیم» و حالا «طلاخون» در حال تکرار شدن است!

در نیمه دوم داستان می بایست اطلاعاتی به مخاطب داده شود تا تماشاگر نسبت به آنچه که در نیمه اول دیده شک کند. اما در نیمه دوم «طلاخون» اطلاعاتی بیان می شود که اصلاً در نیمه اول تماشاگر با آن مواجه نشده! در واقع این اطلاعات جدید است و اصلاً عنصر غافلگیر کننده ای مطرح نشده که ذهنیت قبلی مخاطب را از بین ببرد!

(خطر لو رفتن داستان) زن در یک سوم پایانی، بسیار سفت و سخت، قوانین پلیس را به چالش می کشد و اعلام می کند که تا زمانی اعتراف نکند، آن ها نمی توانند او را محکوم کنند. با این حال، چند دقیقه بعد بدون این که اتفاق خاصی رخ دهد، او به یکباره در حال اعتراف  بر سر صحنه جرم است!

برانگیختن زورکی ترحم توسط فیلم بدجوری توی ذوق می زند!

معضل “بیش از حد فهمیدن کودک” در سینمای ایران در این فیلم هم قابل مشاهده است.

طلاخون

عامل تأثیرگذار برای تماشای فیلم؟

احتمالا ملاقات دوباره با شهاب حسینی در نقش پلیس پس از سریال «پوست شیر»

حرف آخر:

«طلاخون» براساس یک روایت واقعی ساخته شده اما چنان بی جزئیات و ضعیف و فراموش شدنی است که به محض پایان فیلم فراموش می کنید در مدت زمان 2 ساعت چه دیده اید! شاید بهتر می بود این فیلم سر از تلویزیون در می آورد و نه این که از آن به عنوان فیلم سینمایی یاد شود.

 

منتقد: میثم کریمی

اشتراک در
اطلاع از
guest
19 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یادگاری فر
یادگاری فر
2 ماه قبل

در دو دهه اخیر اسم چند فیلم خوب و محتوادار که دارای شاخص های فرهنگ ایرانی باشد دیده ایم ؟ فیلم های بزک شده و سطحی که به جای محتوا به ظواهر و لباس و …. صحنه خلق می کنند نه با حرف تازه یا یاداوری حرفهای خوب

م نژاد
م نژاد
10 ماه قبل

اتفاقا فیلم تأثیرگذاری بود.من نمی‌دونم چرا فکر میکنید اگر فیلم رو تخریب کنید نقد موفقی کردید؟انچنان با خصومت از فیلم صحبت میکنید که آدم تعجب می‌کنه….بازی خوب بازیگران و فیلمنامه خوب فیلمبرداری خوب آدمو جذب فیلم میکرد و اصلا خسته کننده نبود.🌷

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

حیف وقتی که بزاری برای فیلم طلا خون😒😒😠

Sareh
Sareh
1 سال قبل

از اولش مشخص بود دختره قاتل هست،،اونجایی که دخترش بهش میگه طلاهای مامان بزرگه رو دزدیدند میگه آخه آدم با یه خروار النگو می‌ره تو خیابون؟!یا تو امامزاده تا النگو دست خانمه رو میبینه می‌ره سمتش،،ولی بازی ها خیلی ضعیف،،شخصیت پردازی که صفر و اصلا معلوم نیست چرا از مامانش بدش میاد اونوقت مامانش دم به دقیقه قربونش صدقه بچه ها می‌ره،چرا به این روز افتاده،،چرا یه دفعه اعتراف کرد،،آخه قاتل سریالی اصلا انسان نرمالی نیست مثل این دختر،،رفتاراش فرق داره با بقیه،،!!!

حسین
حسین
1 سال قبل
پاسخ به  Sareh

بنظر من، مادرش ی مشکل اخلاقی داشت که ناهید بهیچوجه دوست نداشت بچه هاش زیر دست مادربزرگشون، بزرگ بشند.

مژگان
مژگان
1 سال قبل
پاسخ به  حسین

تو واقعیت مادرش ارث پدریش را بالا کشیده بود مستند مهین را ببینید داستان واقعی همین قتلهاست

پیام
پیام
1 سال قبل

خداییش افتضاح بود

ستاره
ستاره
1 سال قبل

سلام،بهترین نقدی بود که تا به حال درباره ی یک فیلم ایرانی از منتقدی ایرانی خوانده بودم.چقدر لذت بخش است دیدن نتیجه ای عالی و حرفه ای که نشان دهنده ی پشتکار،علاقه و زحمت است.تبریک به شما و متشکرم.

نیکی
نیکی
1 سال قبل

سلام.من دیشب نگاه کردم و از اونموقع همینطور هنگم چون نمیدونستم بر اساس داستان واقعی بوده وگرنه هیچوقت نگاش نمیکردم براساس داستان واقعی ها معمولا تلخ و غمگینن و حال ادمو تا چند روز بد میکنن. بنظر منم فیلم نسبتا خوبی بوده تا آخرای فیلم بیننده حس میکرد قاتل شوهر زنه هست و من همش از حضورش میترسیدم و نگران دوتا دخترش بودم ولی نهایتا مشخص میشه مادری مهربان و کسی که بسختی داره کار میکنه تا نونش در بیاره قاتله اونم قتل فجیع زنای مسن و بیگناه . اینکه ناهید بدلیل قتل اون صاحبخونه و سر به مهر موندنش باعث جنایتای بعدیش شد و از ظلما و بی مهریای مادرش بسمت قتل زنهای مسن رفت واقعا دردناکه و آدمو میترسونه که هرکسی با هر موقعیتی فقط بخاطر زخم های روحیش میتونه یه جانی به ظاهر معمولی و آروم و مهربون باشه .

بیننده حرفه ای سینمای ایران
بیننده حرفه ای سینمای ایران
1 سال قبل

اصلا با نظرات این جناب منتقد موافق نیستم ، فیلم خیلی خوب در اومد ، معمولا بکارگیری کودک در فیلمهای ایرانی موفق نیستند ولی در این فیلم خیلی موفق بود ،( بازی دختر بچه درخشان بود ) ، رابطه بین مادر و بچه دراومده بود ، کودک بیمار فیلم در خدمت فیلم بود و برخلاف خیلی از شخصیتهای مکمل در فیلم ایرانی که اگه حذف بشن اتفاقی نمیوفته ، خیلی فیلم خوبی بود ،

solventpi
solventpi
1 سال قبل

بازی دختر بچه افتضاح بود و این دیالوگ ها دیالوگ آدم چهل ساله بود شما اسم کاربریت رو عوض کن

شاپرک
شاپرک
1 سال قبل

سلام اتفاقا من این فیلم رو دیدم و خیلی هم تو بخش دوم سوپرایز شدم و اصلا به این خانم نمیخورد که چنین قاتل بیرحمی باشه و دلیل قانع شدنش به اعتراف دیدن دخترش و حرفهای دخترش بود و من شخصا درسی گرفتم که حتی راننده های مسافر کش خانم هم نقاب دارن و صرفا چون خانم هستند نباید بهشون اعتماد کرد اخه همه اطرافیان من سالها نقاب داشتن و یکی یکی هروقت به اعتمادم خیانت کردن متوجه شدم از خواهرم گرفته تا غیره ….

فریبا
فریبا
1 سال قبل
پاسخ به  شاپرک

سلام.درسته‌کاملا‌موافقم.منم‌خواهرم‌تا‌…

کیان تیام
کیان تیام
1 سال قبل

سلام به جرات میتونم بگم مستند واقعی این داستان از این به اصطلاح فیلم سینمای خیلی بهتر و تاثیر گذار تر بود من فقط به دو‌دلیل نشستم پای این یک‌ساعت و چهل و چهار دقیقه اولی بخاطر شهاب حسینی و دومی اینکه چون داستان و روایت اصلی و تو‌مستند دیده بودم برام جالب بود ببینم که نویسنده یا کارگردان چه برداشتی از این واقعه داشتن و چطوری میخوان به داستان پیچ و تاب بدن که متاسفانه بدجور خورد به دوقم

نگار
نگار
1 سال قبل
پاسخ به  کیان تیام

اره شهاب حسینی واقعا بازی عالی داره هنیشه که تو ذوق نمیزنه اینجا اکت اضافی نداشت و به اندازه بود تا حال شش بار نقش پلیس را متفاوت بازی کردن

کوثر
کوثر
1 سال قبل

خوب کع نع عالی بود

وفا
وفا
1 سال قبل

با اینکه فیلم باگ زیاد داشت و میتونست فیلمنامه ی بهتری نوشت، هز لحاظ روانشناختی زن و مادر بودن رو خیلی جالب نشون داده بود، انسانها ابعاد مختلفی دارند صرف اینکه مادر باشی یا بچه ی معلول داشته باشی یا زن فقیر زحمت کش باشی نهایتا بر میگرده به تربیت خانوادگی و اجتماعی که در اون زندگی میکنیم همونطور که زنه به پلیس گفت بچه هانو نبر پیش مادرم نمیخوام مثل من تربیت بشن، مشخص که بچگی درستی نداشته و محیط تربیتی خوبی نداشته، در ضمن دخترشو خیلی با اعتماد بنفس بار اورده و کلاس تکواندو میبره، تکواندو فلسفه ی زیبایی داره و مادر حنانه میخواست دخترش مثل خودش ضعیف بار نیاد، میتونیم بگیم یک وجه حنانه که بسبار قوی و با عزت نفس و احترام یک وجه مادر بوده و وجه دیگرش دختر معلول و آسیب دیده ش هست که برای انرار معاش دست به قتل میزنه

فریده پورسیا
فریده پورسیا
1 سال قبل

ولی من خیلی ذهنم درگیرش شد
شاید به دلیل شرایط مالی مشابهی که با ناهید دارم همزادپنداری کردم ولی از وقتی دیدمش به شدت غمگین شدم و مدام سردرد دارم
اتفاقا دو روی متفاوت یک زن رو خوب نشون داد
یک روی مادری مهربان و‌روی دیگر جنایتکار
چیزی که برام جالب بود اینه که اون زن حاضر بود قتل کنه ولی تن فروشی نه
مثلا صاحب اون فرش فروشی یا صابخونش که قصد تعرض بهش داشتن و‌ ناهید خیلی نجیبانه رفتار کرد ولی حاضر بود قتل کنه
و جالبه تو مملکت ما زنی که بدبخته بهتره که تن فروشی کنه چون گناه قابل گذشتی هست
خیلی تلخ بود….

بهنام
بهنام
1 سال قبل

فیلم خوبی تشکر از شهاب و آقای شیبانی