صفحه اصلی > اخبار سینمای ایران : لیلی افشار، نوازنده برجسته و دارای دکترای گیتار درگذشت

لیلی افشار، نوازنده برجسته و دارای دکترای گیتار درگذشت

لیلی افشار

لیلی افشار، نوازنده چیره‌دست و نخستین زن هنرمند در جهان که توانست مدرک دکترای نوازندگی گیتار کلاسیک را دریافت کند دیروز سه‌شنبه، ۲ آبان ۱۴۰۲، در سن ۶۳ سالگی درگذشت. به گفته خانه موسیقی ایران این هنرمند برجسته بعد از طی یک دوره بیماری طولانی درگذشته است. یکی از آثار این نوازنده به تازگی در ایران منتشر شده بود.

خانم افشار اولین زن نوازنده در جهان است که درجه دکترای گیتار کلاسیک گرفت و بیش از ۳۰ سال در دانشگاه ممفیس آمریکا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به تدریس گیتار پرداخت. او سال‌ها ساکن ممفیس در ایالت تنسی آمریکا بود که یکی از پایتخت‌های موسیقی معاصر جهان محسوب می‌شود.

این موسیقی‌دان از جمله برجسته‌ترین نوازندگان گیتار کلاسیک محسوب می‌شود و کنسرت‌های متعددی در سراسر جهان برگزار کرد؛ از انگلستان، فرانسه و ایتالیا تا استرالیا و آمریکای جنوبی و بسیاری کشورهای دیگر.

او که از نوجوانی و پس از اتمام دوره دبیرستان به آمریکا مهاجرت کرده بود در سال ۲۰۰۱ پس از ۲۰ سال به کشورش بازگشت و در اینجا کنسرت و کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد.

لیلی افشار یکی از ۱۲ نوازنده بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن در حضور آندرس سگوبیا، از بزرگ‌ترین گیتاریست‌های سبک کلاسیک، در کلاس‌های پیشرفته او در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزاد
فرزاد
6 ماه قبل

یک هنرمند دیگه رو از دست دادیم!
روحش شاد و یادش گرامی باد…

محمد جواد
محمد جواد
6 ماه قبل

خدا رحمتشون کنه.بانوانی مثل بانو لیلی افشار نشانه از آزادگی و عزت زن ایرانی هستند که در هم در کشور مثمر ثمر و هم در عرصه بین‌الملل باعث افتخار ایران و ایرانی هستند نه امثال مسیخ علی نژاد و سحر قریشی