صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم تپه خاموش : مکاشفات سه بعدی ( Silent Hill: Revelation 3D )

نقد و بررسی فیلم تپه خاموش : مکاشفات سه بعدی ( Silent Hill: Revelation 3D )

1

« تپه خاموش » عنوان یک بازی کامپیوتری ترسناک بسیار محبوب است که دارای تمی روانشناسانه است. داستانهایی که در بازی « تپه خاموش » روایت می شد، چنان دارای پرداخت قدرتمندی بودند که از همان ابتدا تمامی طرفدرانش منتظر عرضه یک فیلم سینمایی براساس آن بودند که این اتفاق نخستین بار در سال 2006 به وقوع پیوست. اولین قسمت از فیلم « تپه خاموش » در سال 2006 ساخته و اکران شد و علی رغم کم کاری های آشکاری که در آن به چشم می خورد، توانست رضایت نسبی سینمایی ها و البته طرفداران دنیای بازی را به همراه داشته باشد. حال پس از 6 سال، قسمت دوم « تپه خاموش » با عنوان « مکاشفات» به اکران عمومی درامده که وقایع قسمت سوم از بازی « تپه خاموش » را روایت می کند.

هدر میسن ( آدلاید کلمنس ) نوجوانی 17 ساله است که به همراه پدرش هری ( شان بین ) دائم در حال فرار از گذشته ترسناکی هستند که او خودِ هدر هیچ اطلاعی از آن ندارد. هری به این مسئله آگاه است که آن گروه مذهبی انحرافی در شهر « تپه خاموش » با تمام قوا به دنبال بازپس گیری فرزند خوانده خودشان ( یعنی هدر ) هستند تا او را بار دیگر وارد شهر سایلت هیل ( تپه خاموش ) کنند و یک کابوس وحشتناک را برای وی رقم بزنند، به همین جهت هری بی آنکه بخواد هدر را به درستی از جزییات این مسئله آگاه کند، دائما در حال فرار به مقاصد گوناگون است تا بتواند از « تپه خاموش » دور باشد اما در نهایت همانطور که انتظار می رفت، وی توسط اعضای گروه دزدیده می شود و هدر هم با مشاهده یک نوشته که در آن به او اعلام شده به « تپه خاموش » بازگردد، تصمیم میگیرد برای یافتن پدرش و همچنین آگاهی از حقایق زندگی خودش که پدر همواره از او مخفی می کرده، به شهر « تپه خاموش » برود. اما در این شهر چیزی به جز کابوس های شبانه و هیولاهای ترسناکی که مستقیماً به ترس های همیشگی هدر ارتباط دارند، به چشم نمی خورد و….

می توان شماره سوم از بازی « تپه خاموش » را بهترین قسمت از این سری از بازی ها دانست. در « تپه خاموش 3 » فضاسازی به شدت ترسناک تر و جزییات و کیفت داستان نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده بودند.2 ( طرفدران دنیای بازی به خوبی به یاد دارند که گرافیک این نسخه کماکان بهترین در میان سری « تپه خاموش » است ). سازندگان نیز با اشراف به این مسئله و البته فاصله زمانی زیادی که بین ارائه دو نسخه سینمایی رخ داد، تصمیم گرفتند تا برای ساخت دنباله قسمت اول به سراغ بهترین قسمت از بازیهای « تپه خاموش » بروند و از آن برای ساخت قسمت دوم الهام بگیرند.

« تپه خاموش : مکاشفات» احتمالاً طرفداران بازی و فیلم را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم خواهد کرد. دسته موافقان را احتمالاً طرفداران بازی تشکیل خواهند داد چراکه « مکاشفات» بیشتر از هر زمان دیگری الهام گرفته از بازی کامپیوتری مذکور است. تقریباً تمام شخصیت ها و اتفاقات قسمت سوم بازی « تپه خاموش » در « مکاشفات» به تصویر کشیده شده اند و این می تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که عاشقانه این قسمت را دوست داشتند و حالا با تماشای آن می توانند یک تجربه جذاب و خاطره نگیز را داشته باشند. البته تفاوت های جزئی هم میان نسخه سینمایی و بازی به چشم می خورد، یکی از این تغییرات مربوط به شخصیت هری می باشد که در نسخه سینمایی ربوده می شود و به دست فرقه مذهبی انحرافی می افتد اما در بازی به خاطر داریم که پس از یک کابوس ترسناک، هدر، پدرش را کشته شده می یابد و سپس برای کشف حقیقت به « تپه خاموش » قدم می گذارد. این موارد اختلافات جزیی ضربه آشکاری به فیلمنامه وارد نکرده اند و طرفداران بازی بابت آن رنجیده خاطر نخواهند شد.

اما برای کسانی که اطلاعی از بازی « تپه خاموش » و کلاً ماجرای این شهر مخوف ندارند، « مکاشفات» شاید یک تجربه بسیار بد و گنگ برایشان به حساب آید. اگر بخواهم خودم را جای افرادی قرار دهم که تنها به دلیل مشاهده یک فیلم ترسناک خوش ساخت به دیدن « مکاشفات» رفته اند، باید عرض کنم « مکاشفات» از لحاظ فیلمنامه به شدت آشفته و ویران است و بسیار مشکل هست که بتوان توازن نسبی در جزییات فیلمنامه و رفتار شخصیت ها یافت. « مکاشفات» با یک مقدمه چینی مناسب و حساب شده تماشاگر را کنجکاو می کند تا درباره شهر وحشتناک « تپه خاموش » بیشتر بداند و در واقع وی را مجاب کند تا داستان را تا به انتها دنبال کند. اما درست در زمانی که هدر پا به « تپه خاموش » 3می گذارد، آشفتگی فیلمنامه و دستپاچگی کارگردان خودش را نشان می دهد.

مایکل جی بست ( کارگردان این فیلم ) تلاش کرده با تمام قوا ،هر دو طرفداران فیلم و بازی را راضی نگه دارد که البته روش مورد استفاده او سبب گنگ شدن هرچه بیشتر داستان برای سینما دوستان شده است. وی با عدم بررسی برخی از موضوعات فیلم و ارجاع دادن آن به دنیای بازی، علناً تماشاگر سینما را به حدی گیج می کند که با توضیحات مختصر دقایق بعد هم نمی توان دردی از مخاطب دوا کرد. هدر در « مکاشفات» بدون اینکه از مسیر مستقیم منحرف شود، دائم در حال رفتن از نقطه A به نقطه B می باشد! شاید این روند برای گیمرها بسیار جذاب و آشنا باشد اما مشکل اینجاست که ما در حال تماشای فیلم « تپه خاموش » هستیم و قرار هست یک داستان قابل قبول با پیچیدگی های منطقی و روابط درست شخصیت ها را مشاهده کنیم، نه اینکه یک دموی واقعی از بازی « تپه خاموش 3 » را شاهد باشیم!

به تمامی اینها باید بعضی از شخصیت های اضافه داستان نظیر وینسنت ( دوست پسرِ هدر که معلوم نیست از کجا سر و کله اش در فیلم پیدا شده ! ) هم اضافه کنم که فلسفه وجودش در فیلم ظاهراً افزایش بارِ احساسی و شکل گیری رابطه رمانتیک میان او و هدر بوده است، اما متاسفانه این حضور ضعیف و بی روح است و فقط به سقوط هرچه بیشتر فیلمنامه کمک کرده. فکر می کنم بیشتری جایی که وینسنت در آن کاربرد خودش را نشان می دهد، لحظه ای است که میان کلی جلوه های ویژه ( CG ) غوطه ور می شود و ما را به هیجان وا می دارد! 

جلوه های ویژه در « تپه خاموش »4 عالی نیست اما قابل قبول است. در « مکاشفات» ما شاهد کلی CG ریز و درشت هستیم که متاسفانه کیفیت آنها در لحظاتی پایین و تاسف برانگیز است؛ البته باید اضافه کنم که جلوه های وِیژه « مکاشفه » تا زمانی که همه چی از دور در حال مشاهده هست مشکلی ندارد اما به محض اینکه کارگردان این CG ها را به نزدیکی شخصیت ها سوق می دهد، کیفیت پایین آنها کاملاً قابل لمس است. در عوض اما جلوه های صوتی بسیار عالی هستند و به خوبی حس ترس را در تماشاگر زنده می کنند. علاوه بر اینها باید به موسیقی گوش نواز آقای « آکیرا یامائوکا » هم اشاره کنم که از دنیای بازی به نسخه سینمایی آورده شده است و شنیدنش بسیار لذت بخش و خاطره انگیز می باشد.

در مورد بازیگران « مکاشفات» می توانم بگویم که آنها راضی کننده نیستند و به نظر می رسد که هیچکدام از آنها بر سر جای خودش قرار ندارد! سرکار خانم آدلاید کلمنس که شباهت بسیار زیاد و عجیب و غریبی هم به میشل ویلیامز مشهور دارد، در نقش هدر راضی کننده ظاهر نشده است. این خانم چهره مهربانی دارد اما وقتی که کسی در شهر « تپه خاموش » باشد و آن اتفاقات وحشتناک را تجربه کند، باید بتوان در صورتش تغییر حالت و ترس را مشاهده کرد که متاسفانه این موضوع در صورت خانم کلمنس به چشم نمی خورد. دیگر بازیگران شناخته شده تر فیلم که حضور کوتاه تری را در این قسمت تجربه کرده اند نیز مشکل عدم پرداخت مناسب ( همان ارجاع به بازی! ) به چشم می خورد. من واقعاً نمی دانم انتخاب چه کسی بوده که کری آن ماس را در نقش این فرد شیطان صفت ( با گرایش به نژاد اِلف ! ) قرار دهد !

در نهایت باید بگویم که « تپه خاموش : مکاشفات» فیلمی ضعیف از لحاظ سینمایی و فیلمی متوسط از نظر گیمرها خواهد بود که شاید حتی بتواند تعداد زیادی از آنها را راضی کند. « مکاشفات» فیلمنامه خوبی ندارد و اتفاقاتی که اینبار در « تپه خاموش » رخ می دهد به شدت گنگ و نا آشنا برای آن دسته از مخاطبین سینماست که هرگز در عمرشان بازی « تپه خاموش » را انجام نداده اند. « مکاشفات» لحظات هیجان انگیز بسیاری دارد ( نظیر نبرد نهایی با آن غول بی شاخ و دم و البته کاملاً آشنا برای گیمرهای عزیز! ) که می تواند دقایق شما را پر کند، ولی اگر می خواهید از این فیلم لذت ببرید به نظرم بهتر است که از طرح پرسش های فراوانی که مطمئناً در ذهن شما بوجود خواهند آمد، بپرهیزید و تنها نظاره گر تیره و تار شدن دنیا در جلوی چشمان هدر و پرستارهای بی چهره ایی باشید که شناسنامه این شهر به شدت مخوف هستند.

  22 and half                                   Photo Gallery                                            trailer icon

 

منتقد : میثم کریمی                                       

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

 

 تپه خاموش : مکاشفات سه بعدی : Silent Hill: Revelation 3D

 کارگردان : 5Michael J. Bassett

 نویسنده : Michael J. Bassett

 بازیگران :

 Adelaide Clemens…Heather / Alessa

 Kit Harington…Vincent

 Carrie-Anne Moss…Claudia Wolf

 Sean Bean …Harry

 Radha Mitchell…Rose Da Silva

و…

 ژانر : ترسناک

 رده سنی : R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

 زمان : 94 دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها