صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم دون جان ( Don Jon )

نقد و بررسی فیلم دون جان ( Don Jon )

1412332213

 

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

« دون جان » سه بازیگر معروف دارد. جوزف گوردن- لوویت که فیلمهای مشهوری از جمله « خیزش شوالیه تاریکی » و « لوپر » را در کارنامه هنری اش دارد. سرکار خانم اسکارلت جوهانسون که معرف حضور هست! و جولیان مور که حالا دیگر باید نام پیشکسوت را هم بعد از ذکر نامش بکار ببریم.

داستان فیلم درباره چیست ؟

جان (جوزف گوردن- لوویت) یک کارگر معمولی در بخش خدمات یک شرکت است که تفریحش رفتن به کلوپ های شبانه و ارتباط با دختران زیباست، اما ارتباط جان با خانمها هم به اندازه تفریح اصلی وی برایش لذت بخش نیست! علاقه اصلی جان مشاهده فیلمهای بزرگسالانه است و هیچ چیز در دنیا برایش لذت بخش تر از این موضوع نیست! با اینحال زمانی که جان با یک خانم به نام باربارا ( اسکارلت جوهانسون ) آشنا می شود، زندگی اش دستخوش تغییراتی می شود و…

کارگردان کیست ؟            

جوزف گوردن – لوویت : « دون جان » اولین فیلم بلند ساخته شده توسط گوردن- لوویت به شمار می رود که خودش هم در نقش اصلی آن حضور پیدا کرده است. گوردن- لوویت بطور جدی، از سال 2010 به کارگردانی علاقه مند شد و پس از ساخت چند فیلم کوتاه، حالا « دون جان » را روانه سینما کرده است و باید دید که در ادامه می تواند همانقدر که در بازیگری موفق شده، در کارگردانی هم موفق باشد یا خیر.
34143132123331212312412
خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه کنند؟

خانواده ها در مورد این فیلم باید کلاً حواسشان جمع باشد؛ خلاصه داستان « دون جان » گواه بر این ادعاست!

نکات مثبت ؟

جوزف گوردن- لوویت در مقام فیلمنامه نویس و کارگردان، به اندازه کافی به سوژه اش مسلط نشان داده و شلختگی کمی در پرورش آن مشاهده می شود. « دون جان » خیلی سریع به سراغ سوژه اصلی اش می رود و بسیار هم بی شیله و پیله آن را پرورش داده و به تماشاگر عرضه می کند.

جنس روابط در « دون جان » یکی از امتیازات مثبت فیلم به شمار می رود. خوشبختانه شخصیت ها در « دون جان » در حال دست و پا زدن برای واقعی نشان دادن خود نیستند و تماشاگر خیلی زود با آنها رابطه برقرار میکند.

فیلم به خوبی موضوع ” فیلمهای بزرگسالانه ” را به ورطه نقد کشیده و اینبار نتیجه گیری منطقی هم از آن به تماشاگر ارائه می دهد. با اینکه « دون جان » اثری کمدی به شمار می رود اما خوشبختانه اینباراستفاده از موضوع « فیلمهای بزرگسالانه » تنها جنبه طنز ندارد و موشکافانه به آن پرداخته می شود.

تمامی بازیگران « دون جان » بازیهای درخشانی از خودش به نمایش گذاشته اند. جوزف گوردن- لوویت و اسکارلت جوهانسون ، مشخصاً بهترین آنها هستند. اسکارلت جوهانسون دقیقاً در نقشی قرار گرفته که همه طرفداران سینما علاقه مند هستند باشد!

تدوین فیلم قابل ستایش هست. در « دون جان » خبری از نماهای اضافی و طولانی نیست. MV521312322

نکات منفی ؟

داستان فیلم زمانی که به سمت خانواده جان سوق پیدا می کند، ریتم مناسب خودش را از دست می دهد و کمی کسل کننده می شود.

جولیان مور برای حضور در نقش ” Esther ” بیش از حد معروف هست!

کلام آخر ؟

« دون جان » اثری قابل ستایش است که خوشبختانه ادعایی هم ندارد. « دون جان » فیلمی صمیمی و دوست داشتنی با فیلمنامه ای جذاب است که تماشاگران با مشاهده آن می توانند با یک تیر دو نشان بزنند؛ اول اینکه از تماشای یک فیلم کمدی به اندازه کافی شاد شوند و دوم اینکه بالاخره بصورت منطقی شاهد نقد آثار ” بزرگسالانه ” و سرانجامِ تماشای مکرر آن باشند!

منتقد : میثم کریمی           

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید
don jon

دون جان : Don Jon

کارگردان : Joseph Gordon-Levitt

نویسنده : Joseph Gordon-Levitt

بازیگران :

Joseph Gordon-Levitt…Jon

Scarlett Johansson…Barbara

Julianne Moore…Esther

Tony Danza…Jon Sr

و…

ژانر : کمدی

رده سنی : R( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 90 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها