صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم عطش مبارزه : زاغ مقلد – قسمت اول ( The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 )

نقد و بررسی فیلم عطش مبارزه : زاغ مقلد – قسمت اول ( The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 )

hun34h333l

 قسمت جدید فیلم « عطش مبارزه » با نام طولانی « عطش مبارزه : زاغ مقلد – قسمت اول » براساس آخرین کتاب مجموعه « عطش مبارزه » ساخته شده است اما برخلاف کتاب، عطش مبارزه قرار نیست به این سادگی ها در سینما به پایان برسد و تهیه کنندگان تصمیم گرفته اند تا قسمت آخر این کتاب را همانند آنچه که پیش از این در ساخت فیلمهای « هری پاتر » و « گرگ و میش » دیده بودیم، دو قسمتی به نمایش درآورند که البته این مورد در اینجا نه به دلیل محتوای پیچیده بلکه به دلیل سود سرشاری هست که به جیب سازندگان سرازیر می شود. لازم به ذکر هست که جلد سوم کتاب « عطش مبارزه » به نام « زاغ مقلد » در کشورمان به لطف ترجمه خانم شبنم سعادت منتشر شده و به راحتی قابل تهیه می باشد. داستان « زاغ مقلد » از این قرار است :

پس از درگیریی هایی که منجر به نابودی منطقه دوازده و فرار کتنیس ( جنیفر لارنس ) از مهلکه شد، هم اکنون کتنیس و دوستانش در منطقه سیزده حضور دارند که در زیرزمین واقع شده است. کتنیس در این محل با راهنمایی های رئیس جمهور آلما کوین ( جولیان مور ) و مردمی که در آن حوالی هستند، متوجه می شود که تنها سمبل بدست آوردن آزادی برای این جمعیت است و وظیفه سنگینی بر روی دوشش قرار داده شده است. از طرف دیگر کتینس می بایست برای یافتن پیتا ( جاش هاچرسون ) تلاش کند اما…

« زاغ مقلد » به دلیل تصمیم تهیه کنندگانش مبنی بر دو قسمتی کردن کتاب آخر، با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است. اولین تغییری که می توان به راحتی آن را احساس کرد ریتم کند فیلم است. برخلاف قسمت های قبلی، اینبار کارگردان وفاداری کاملی به منبع نداشته است و تغییرات ریزی در داستان بوجود آورده است که نمی تواند خبر چندان خوشایندی برای طرفداران دو آشته این مجموعهhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/11/phoca_thumb_l_7-aa6.jpg محسوب شود. ریتم کند قسمت سوم « عطش مبارزه » چنان محسوس است که علناً این قسمت از این مجموعه فیلمها را تنها تبدیل به بستری جهت پیشبرد درام داستان کرده است و نبرد باشکوه پایانی را فقط باید در قسمت بعد شاهد بود.

فرانسیس لارنس کارگردان « زاغ مقلد » که قسمت قبل را هم کارگردانی کرده بود، در ساخت « زاغ مقلد » با مشکل بزرگی به نام فیلمنامه مواجه بوده است که اگرچه به وضوح از مسیر اصلی اش خارج نمی شود اما چنان به کندی داستان پرکشش خودش را روایت می کند که حوصله تماشاگر فیلم که معمولاً عادت به این ریتم کند ندارد را بسر می آورد. مفاهیم انسانی و پیامها و کنایه های سیاسی فیلم که در قسمت های قبل هم می شد ردپایش را مشاهده کرد، اینبار در « زاغ مقلد » رنگ بیشتری به خود گرفته است. شاید این اولین بار باشد که در سری مجموعه « عطش مبارزه » می توان به راحتی به این پیامها فکر کرد و بدتر از آن، به ارتباطش با ما به ازای بیرونی آن در جریان تماشای فیلم نیز فکر کرد و بخش هایی از فیلم را از دست داد.

اما دو بخش کردن قسمت سوم « عطش مبارزه » ویژگی های مثبتی نیز به همراه داشته است که از جمله آنها وجود زمان مناسب جهت پرداخت شخصیت ها و مخصوصاً روابط میان آنها بوده است. « زاغ مقلد » اگرچه کند و کم رمق است اما از این فرصت برای پرداخت هرچه بیشتر شخصیت های داستان استفاده کرده است که باعhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/11/phoca_thumb_l_3-5fe.jpgث شده نتوان ایراد چندانی به بخش درام داستان وارد دانست. « زاغ مقلد » در بخش پیشبرد داستان و بررسی شخصیت ها بسیار قابل توجه است و ایراد مشخصی به آن وارد نیست. رابطه میان کتینس و گیل در این قسمت فرصت بیشتری برای ارائه یافته و می توان لذت بیشتری از تماشای آن برد.

با اینحال همانطور که ذکر شد، اکشن فیلم در قسمت سوم با ضعف عجیبی روبرو شده است و این مسئله می تواند برای بسیاری از مخاطبین این مجموعه ناامید کننده باشد. ضعف اکشن فیلم مشخصاً باعث کاهش هیجان داستان شده و تماشای حضور کتینس در میان مردمان ناامید که مدت زمان زیادی را هم شامل شده، قطعا نمی تواند جایگزین مناسبی برای اکشن جذاب فیلم باشد که یکی از نکات مثبت « عطش مبارزه » در قسمت های قبل بوده است.

جلوه های ویژه « زاغ مقلد » نیز چنگی به دل نمی زنند و نحوه استفاده از آن هم مخاطب را حتی در دقایقی از فیلم که احتیاج به هیجان دارد، از حرکت وا می دارد. البته باید گفت که یکی از دلایل ضعف « زاغ مقلد » در بخش جلوه های ویژه به اکشن کم رمق اش باز می گردد که تاثیر مستقیمی بر جلوه های ویژه فیلم هم داشته و بطور کل می توان گفت که سازندگان برنامه ای برای تمرکز بر روی جلوه های ویژه در بخش اول « زاغ مقلد » نداشته اند.

علی رغم تغییرات منفی و مثبتی که در « زاغ مقلد » بوجود آمده است، جنیفر لارنس همچنان ستاره فیلم باقی مانده است و شاید یکی از مهمترین دلایل موفقیت این مجموعه از داستانها بر روی پرده سینما نیز حضور لارنس در نقش اصلی آن باشد. لارنس با توجه به اینکه « زاغ مقلد » رویه آرام تری را برای روایت داستانش در پیش گرفته، فرصت مغتنمی بدست آورده تا وجه مثبت دیگری از مهارتhttp://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2014/11/phoca_thumb_l_2-628.jpg های بازیگری اش را به رخ مخاطب بکشد و در این راه نیز مثل همیشه موفق بوده است. در کنار او در قسمت سوم « عطش مبارزه » ، فیلیپ سیمور هافمن فقید و جولیان مور نیز حضور دارند که در نقشهای خودشان قابل قبول هستند. اضافه شدن جولیان مور به مجموعه بازیگران فیلم یکی از نکات مثبت « زاغ مقلد » می باشد و لیست بازیگران فیلم را پُر بار تر کرده است. لیام همسورث نیز حضور موفقی در « زاغ مقلد » داشته است.

« زاغ مقلد » در مجموع همچنان اثری تماشایی برای دوستداران مجموعه « عطش مبارزه » محسوب می شود. اگرچه در قسمت جدید ریتم فیلم تا حد زیادی کند شده و اکشن فیلم هم از رمق افتاده اما « زاغ مقلد » همچنان می تواند شما را همانند نامش، تشنه نگه دارد. فیلم درام قوی دارد و تعلیق در آن به خوبی انجام گرفته است. احتمالاً سازندگان در ساخت بخش دوم « زاغ مقلد » تمامی کاستی هایشان در بخش اکشن را جبران خواهند کرد و حسابی از خجالت طرفدارانشان در خواهند آمد اما تا آن موقع لازم هست از بخش اول فیلم فقط در بخش درام لذت ببریدو البته جنیفر لارنس که کماکان بر پرده نقره ای سینما می درخشد.

6                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

 

mojfj2i33

 

عطش مبارزه : زاغ مقلد – قسمت اول 

The Hunger Games: Mockingjay – Part 1

کارگردان : Francis Lawrence

نویسنده : Peter Craig ، Danny Strong

بازیگران :         

Jennifer Lawrence…Katniss Everdeen

Josh Hutcherson…Peeta Mellark

Liam Hemsworth…Gale Hawthorne

Woody Harrelson…Haymitch Abernathy

Donald Sutherland…President Snow

Philip Seymour Hoffman…Plutarch Heavensbee

Julianne Moore…President Alma Coin

و…              

ژانر : ماجراجویی           

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 123 دقیقه  

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها