صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : حقایقی درباره « دانلد داک » که تا به امروز نمی دانستید

حقایقی درباره « دانلد داک » که تا به امروز نمی دانستید

Donald515

معمولا هرگاه نام “والت دیزنی” به میان می آید، ناخودگاه واژه “میکی ماوس” که شهرت و افتخار را برای دیزنی به ارمغان اورد به ذهن متبادر می شود. اما اگر مایلید پس زمینه پیچیده ترو نیز اشراف بیشتری بر آغاز راه والت دیزنی بیابید، لازم است شناخت عمیق تری نسبت به شخصیت “دانلد داک “کسب کنید.

“دانلد اردکه ،یکی از معروف ترین شخصیت های کارتونی والت دیزنی است که از لحاظ میزان محبوبیت اجتماعی در مقامی بالاتر از میکی ماوس قرار دارد.

ظهور داند داک

پدید امدن شخصت “دانلد داک” در واقع مدیون یکی از صدا پیشگان دیزنی به نام کلارنس نش” است. دیزنی بعد از شنیدن صدای او که اوازی را با صدای اردک می خواند به صرافت خلق دانلد داک افتاد. در حقیقت “دانلد داک” برای صدای “کلارنس نش” خلق شد و نه بلعکس!

اولین ظهور دانلد اردکه در تاریخ 9 ژوئن سال 1934 و در یک فیلم کوتاه کارتونی به نام “جوجه کوچولوی عاقل”روی داد.شخصت محوری این فیلم شباهتی به اردک ویا دانلد داکی که امروز می شناسیم نیز نداشت. او موجودی بود با گردن و منقار دراز! از سال 1936 روند بازنگری در طراحی دانلد داک اغاز شد تا جزئیات این موجود، واضح تر گردد.برخی از صفات و خلقیات دانلد از همین زمان ابداع شد . صفاتی

همچون بد شانسی، عصبیت، شتاب زدگی و زود خشمیوسرانجام “کارل باکس” نویسنده و طراح داستان های اردک، تصویر نهایی دانلد داک را به جهان عرضه کرد. به ترتیب “دانلد فانتن روی داک” رسما با فیلم“The ThreeCaballeros” در تاریخ 13 مارس 1936 متولد شد! (این تاریخ را روز نحس سال می دانند.

(ظهور دانلد اردکه باعث کاهش محبوبیت میکی ماوس شد. اما والت دیزنی حاضر نبود از کاراکتری که در ضمیر کودکان به نیکی جای گرفته است دست بشوید.اگرچه میکی ماوس باعث شهرت و محبوبیت والت دیزنی بود اما محبوبین دانلد داک تا به امروز رو به افزایش بوده است.

معمای خانواده اردک

از سال 1938 سایر اعضائ خانواده دانلد داک به تدریج پای به عرصه وجود گذاشتند. از جمله کارکتر های (Daisy)، مادر بزرگ اردک (Elvira Duck)، خواهر اردک ( Della Duck ) ، (Scrooge McDuck)، خوش شانس (Gladstone Gander)، و سپس سه خواهر زاده دوقلو (Huey, Dewey and Louie) خانواده مشهور دانلد داک توسط دو نویسنده و طراح یعنی “دان رزا” و “کارل باکس شکل گرفت.این شجره نامه ، نسبت خویشاوندی بین اعضاء خانواده اردک را توضیح میدهد. خانواده ای که در “شهر اردک ها” واقع در سواحل تخیلی “کالیسوتا “در امریکا زندگی می کند.

جد مادری اردک ها،فرزند جد بزرگ “کورنیلوس کوت” محسوب می شود.او بنیان گذار شهر اردک ها است و در دهه 1950 با یکی از اردک ای خانواده ازدواج کرده است.این شجره نامه تا سه خواهر زاده سه قلوی دانلد داک ادامه می یابد.

این سه قلو ها فرزندان خواهر دانلد داک که Della Duck نام دارد هستند اما پدر انان هیچگاه شناخته نشد! همواره قیل و قال های فراوانی در مورد این پدر ناشناس بر سر زبان ها بوده است. برخی ادعا می کنند که وی پس از انکه فرزندانش زیر صندلی او اتشبازی به راه انداختند به همراه همسرش برای درمان خود رخت سفر بربست و سرپرستی از سه قلو ها را به دانلد داک سپرد.ظاهرا یک طراح در این خصوص از “دان رزا” شنیده است که گفته:”خیال کنید پدر سه قلو ها ، از دنیا رفته است” اما به هر حال ، هویت پدر سه قلو ها همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشته است. این در حالی است که برخی معتقدند این شایعات اندوه بار در مورد پدر ناشناس، با ساختار طنز الود ماجرا های دانلد داک همخوانی ندارد

1726152

اردک و هیتلر

با شروع جنگ دوم جهانی، دانلد داک نیز پای به عرصه سیاست نهاد تا در فیلم هایی که برای تاثیر گذاری بر کودکان و بزرگسالان فراهم امده بود ایفای نقش کند.این فیلم ها عمدتا می کوشید تا از برخی سیاستمداران در مقابل دشمنان انها دفاع کند. در فیلم (In Der Fuehrer’s Face)که یک فیلم ضد هیتلری بود، دانلد داک در نقش کارگر یکی از کارخانه های اسلحه سازی المان نازی ظاهر می

شود.وی در اثر فشار کار، دچار جنون و فرو پاشی عصبی می شود. در این حین، دانلد در حالی که خیره به مجسمه ازادی و پرچم امریکاست از کابوس دهشتناک بیدار می شود.این فیلم که در سال 1942 به جایزه اسکار دست یافت سراغازی برای “انیمیشن های اردک در ارتش امریکا” بود. از جمله می توان به انیمیشنی در مورد نابود ساختن یک پایگاه هوایی ژاپنی ها اشاره کرد.تا مدت ها بعد از جنگ جهانی نیز دانلد داک بعنوان نماد “گشت ساحلی امریکا” شهرت داشت.

صدای داند داک

چنانکه گفته شد، کاراکتر دانلد داک به یمن صدای خارق العاده “کلارنس نش” پای به عرصه وجود نهاد و این صدا به مدت 50 سال یعنی تا سال 1985 با دانلد داک همراه بود . پس از مرگ کلارنس نش، این وظیفه بر عهده شاگرد وی ” تونی انسلمو گذاشته شد.

 

فرید یاسمین

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها