صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم شیفت شب

نقد و بررسی فیلم شیفت شب

http://moviemag.ir/images/phocagallery/9017/shifte_shab/thumbs/phoca_thumb_l_11.jpg

کسی در فیلم حضور دارد که من بشناسم؟

لیلا زارع که برای مخاطبین ایرانی بیشتر با سریال « ارمغان تاریکی » به خاطر آورده می شود، بازیگر نقش اصلی فیلم است. محمدرضا فروتن هم بازیگر نقش اصلی مرد می باشد. در کنار این دو بازیگر، بازیگران مطرحی از جمله گوهر خیراندیش، امیر آقایی و سحر قریشی هم نقش های مکمل را عهده دار شده اند. خودِ نیکی کریمی هم حضوری نیمه هیچکاکی در فیلم دارد! آتیلا حجازی را هم می توانید در فیلم پیدا کنید!

داستان فیلم درباره چیست ؟

ناهید ( لیلا زارع ) زن جوانی است که به تازگی متوجه شده همسرش فرهاد ( محمدرضا فروتن ) مدتی است که از کار بیکار شده اما این مسئله را از او مخفی کرده است. این مسئله و رفتار پرخاشگرانه فرهاد باعث می شود تا ناهید به همسرش شک کند و…

کارگردان کیست ؟

نیکی کریمی که یکی از موفق ترین هنرمندان سینمای ایران به شمار می رود. کریمی در مقام بازیگر، جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده اما در جایگاه کارگردان،« شیفت شب » چهارمین تجربه کارگردانی او به شمار می رود.

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/01/phoca_thumb_l_4-4b0.jpg

حواشی فیلم؟

اکران فیلم با توجه به اکران گسترده فیلم « محمد رسول الله ( ص ) » برای مدتی به تعویق افتاد. نیکی کریمی نیز بابت تاخیر در اکران فیلم از مردم عذرخواهی کرد.

نکات مثبت فیلم ؟

نیکی کریمی دغدغه های اجتماعی دارد و در « شیف شب » نیز مسائل اجتماعی گوناگونی را مطرح کرده است. فارغ از کیفیت اجرای این مفاهیم که قابل بحث است، خودِ حضور نیکی کریمی و تلاشش برای ساخت یک اثر اجتماع در سالیان اخیر،یک نکته مثبت تلقی می شود.

لیلا زارع توانسته از عهده ایفای نقش ناهید برآید.

نکات منفی فیلم ؟

مانند بسیاری از فیلمنامه این روزهای سینمای ایران، « شیفت شب » یک داستان کلی را مطرح می کند اما از پرورش و جزئیات بخشیدن به آن ناتوان است. کریمی شخصیت های مختلفی را وارد داستان می کند تا بتواند تعلیق مناسبی برای مخاطب ایجاد نماید اما شخصیت ها به حدی ضعیف هستند که داستان را به یک مرحله عقب تر سوق می دهند.

منطق روایی « شیف شب » هم در نوع خودش جالب است. ما در فیلم با مردی مواجه هستیم که همسرش را به مرگ تهدید می کند و حتی در بخشی از فیلم سعی در خفه کردن و نابودی او دارد. اما زن بی آنکه احساس بدی در مورد این اتفاق داشته باشد، نگاه عاشقانه اش را دنبال میکند و همان روند پیشین خود را پیش میگیرد!    

فیلم پس از اینکه متوجه می شویم دلایل مخفی کاری های فرهاد چیست، تعلیق نصفه و نیمه اش را هم از دست می دهد.باقی ماجرا و توضیحات مربوطه هم نمی تواند درمانی برای ملال آور بودن فیلم باشد.

متاسفانه « شیفت شب » ضعف های تکنیکی عجیبی هم دارد. از درخشیدن صورت ناهید در داخل یک فضای تاریک ( منبع نور نامشخص است! ) گرفته تا گریم ناخوشایند وی که حتی بعد از کتک کاری بر روی صورتش باقی می ماند! همچنین موسیقی دلهره آور فیلم که به نظر می رسد نیم نگاهی به « سوء ظن » هیچکاک داشته، نمی تواند به فضای فیلم بنشیند.

پایان بندی فیلم تمام ضعف های « شیفت شب » را تکمیل می کند. این پایان بندی با صدایی بلند به مخاطب فیلمش اعلام می کند که در تمام طول مدت فیلم سرکار بوده! نیکی کریمی بدترین انتخاب ممکن را برای پایان بخشیدن به بحران زندگی ناهید و فرهاد انتخاب می کند و همه چیز را ساده و دم دستی ختم به خیر می کند. نیکی کریمی در « شیفت شب » مشکلات زندگی ناهید و فرهاد را تا سر حد بحران، ویرانه متصور می شود اما برای خارج کردن این افراد از بحران، به یک راه حل ساده دلالت می کند. راه حلی که این سوال را در ذهن مخاطب بوجود می اورد که چرا این دو نفر تا این حد همه چیز را پیچیده کردند، آن هم در صورتی که کلید حل مشکلات تا این حد ساده بدست می آمد؟

http://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2016/01/phoca_thumb_l_1-83e.jpg

حرف آخر :

فیلم دیالوگی دارد که ناهید آن را اینچنین ادا می کند : « میشه تو یک متری یه نفر باشی، ولی فاصله‌ات ازش کیلومتر‌ها باشه ». وضعیت فیلم « شیفت شب » را می توان به همین دیالوگ نیز ارتباط داد. « شیفت شب » می خواهد که یک اثر اجتماعی ممتاز باشد اما کیلومترها با اجرای صحیح این نوع سینما فاصله دارد.

 aio23

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال مووی مگ در تلگرام بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها