صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم Zookeeper ( نگهبان باغ وحش )

نقد و بررسی فیلم Zookeeper ( نگهبان باغ وحش )

1
 
 

سالها پیش زمانی که کودک بودیم، انیمیشن هایی وجود داشت که در آن حیوانات سخن می گفتند و داستان را پیش می بردند؛ دانلد داک، میکی موس ، توییتی و… از جمله این انیمیشن ها بودند. اما دقیقاً نمی دانم چه شد که ناگهان پای این حیوان های ناطق به دنیای واقعی هم کشیده شد!. از زمانی که آنها پایشان را به دنیای واقعی انسان ها باز کردند، همواره شاهد آثار ضعیفی بودیم که یکی پس از دیگری اکران می شد و متاسفانه هرکدام از آنها که بدتر بود ، فروش بیشتری هم می کرد. نگهبان باغ وحش آخرین اثر در این ژانرِ ” حیوان ناطقی ” ایی ( فکر می کنم باید در چنین ژانری دسته بندی شود  )محسوب می شود. ژانری که در آن حیوانات انسان ها را نصیحت می کنند و ما هم باید با لبخندی از آنها استقبال کنیم ( فرض کنید که گوریل شما را نصیحت کند!).اینبار وظیفه انسانی که حیوانات سخن گو را رهبری می کند بر عهده کوین جیمز قرار داده شده. کسی که در چند سال اخیر به خوبی توانسته جای خودش را در کمدی های هالیوود تثبیت کند و حالا با نگهبان باغ وحش ، یک فیلم ” حیوان ناطق ” ایی هم به کارنامه اش اضافه شد. داستان فیلم از این قرار است :

گریفین ( کوین جیمز ) رئیس نگهبانان باغ وحش است. او به حیوانات احترام می گذارد و هرگز حیوانی را کتک نزده و یا اذیت نکرده است. حیوانات باغ وحش هم به دلیل این اخلاق خوب گریفین ، همواره با او بهترین همکاری را دارند و از او حساب می برند. اما گریفین مدتی است که دل و دماغ درستی و حسابی برای کار کردن ندارد و آن هم به این دلیل است که او عاشق دختری شده است که اگر بخواهد با او رابطه برقرار کند به احتمال فراوا2ن باید باغ وحش را ترک کند و از طرف دیگر او عاشق حیواناتش است و دست کشیدن از آنها برای او امری امکان ناپذیر است. حیوانات باغ وحش نیز بزودی این قضیه را متوجه می شوند و البته این خبری نیست که به مزاق آنها خوش بیاید. به همین دلیل حیوانات باغ وحش در یک حرکت یکپارچه تصمیم می گیرند تا هرطور که شده گریفین را به عشق اش برسانند ولی در عین تلاش می کنند تا گریفین را راضی کنند که هم دوست دخترش را داشته باشد هم باغ وحش را و…

فرمولی که در ساخت فیلمهای ” حیوان ناطق ” ایی بکار می رود به این شرح است که یک آقایی خیلی خوب است! این آقا آدم بسیار سر به زیر و جنتلمنی است اما یه چیز کم دارد و آن هم زن است. خب! حالا وقتش است که ما 2 زن را وارد داستان کنیم؛ یکی که تظاهر به عشق می کند اما در اصل به هیچ عنوان عاشق نیست و تنها بخاطر بعضی مسائل ابراز عشق می کند، و یکی دیگر که مدام می خندد و از گل و بلبل صحبت می کند و مهمتر از همه اینکه عاشق این موجودات زبان بسته است اما نسبت به رقیبش ساکت تر است به همین خاطر باید تا اواخر فیلم در سایه بماند تا اینکه یک چیزی یا کسی به شازده ما بگه که اصل کاری اینه، نه اون!. نگهبان حیوانات دقیقاً مصداق بارز همین فرمولی است که تقریباً 3 دهه است که دست3 نخورده باقی مانده . البته به نظرم نباید به فیلمهایی مثل نگهبان حیوانات خرده گرفت زیرا برای آن دسته از تماشاگرانی ساخته می شود که حوصله تفکر و این چیزها را ندارد و فقط به این دلیل به تماشای فیلم می رود که یک پایان خوش ببیند و به خانه اش بازگردد. اما با اینحال نگهبان باغ وحش نکات جالبی هم دارد که گهگاهی یخ فیلم را آب می کند، یکی از آن دوبلورهایی است که بجای حیوانات صداپیشگی کرده اند. جمعی از مشهورترین بازیگران هالیوود بجای حیوانات در فیلم نگهبان حیوانات صداپیشگی کرده اند که از جمله انها می توان به نیک نولتی در نقش گوریل ، آدام سندلر در نقش میمون ، سیلوستر استالونه در نقش شیر(!) و شر ( خواننده معروف ) هم در نقش دختر همین شیر اشاره کرد. این صداهای آشنا ( به خصوص صدای کلفت و زمخت شر) باعث شده تا تماشاگر با این حیوانات احساس غریبی نکند!. جنس حضور حیوانات حاضر در فیلم اگرچه مشابه نمونه های قبلی است اما با اینحال زمانی که درباره خودشان به صحبت می پردازند و دغدغه هایشان را به یکدیگر می گویند ، بامزه می شوند. اما در نهایت چند شوخی ریزی که حیوانات فیلم با یکدیگر انجام می دهند زود فراموش می شوند و فیلم به همان روال معمول این نوع فیلمها بر می گردد. راستی آن میمونی که در خماری 2 حضور داشت ، در اینجا هم هست!. در آخر فیلم هم نامش را نوشت که متوجه شدم این میمون پرکار کریستال  نام دارد!.

از بازیگران انسان فیلم که تعدادشان هم زیاد نیست، کوین جیمز در نگهبان حیوانات، زبان حیوانات را به خوبی درک کرده و به خوبی نمایان است که تمرین های زیادی هم برای نقشش انجام داده است اما حیف ک4ه تلاش او در گرو فیلمنامه به شدت قابل پیش بینی فیلم به هدر رفته است. البته لازم به ذکر است که کوین جیمز خودش تهیه کننده این فیلم است و به عنوان یکی از چند فیلمنامه نویس این فیلم هم به شمار می رود. روزاریو داوسون دیگر بازیگر این فیلم است. او در نقش شخصیتی به اسم کیت بازی می کند که حضورش در فیلم فقط روی اعصاب تماشاگر است.

در نهایت باید بگویم که نگهبان باغ وحش نکته ی جالبی برای تماشا ندارد. اگر می خواهید پول بدهید تا چند تا حیوان را ببینید که شما را نصیحت می کنند، می توانید نگهبان باغ وحش را تهیه کنید و از آن لذت ببرید. در جریان اکران این فیلم از کوین جیمز پرسیدند که چه نظری درباره فیلمش دارد؟ و او هم گفت : این فیلم ، فیلمی خوبی هست. در این فیلم شما می توانید حیوانات را ببینید که شما را نصیحت می کنند و… چهره جدی کوین جیمز در زمانی که در حال گفتن این چرندیات بود واقعاً دیدن داشت!.1_star

منتقد : میثم کریمی

کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.

به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید5

 

 

نگهبان باغ وحش : Zookeeper

کارگردان : Frank Coraci

نویسنده : Nick Bakay ، Rock Reuben

بازیگران :

Kevin James  …  Griffin Keyes

Rosario Dawson  …  Kate

Adam Sandler…Donald the Monkey (voice)

Sylvester Stallone…Joe the Lion (voice)

Cher… Janet the Lioness (voice)

Judd Apatow…   Barry the Elephant (voice(

Jon Favreau…Jerome the Bear (voice)

و……………

ژانر : کمدی

درجه سنی :  PG( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

زمان : 104دقیقه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها