صفحه اصلی > نقد و بررسی فیلم خارجی : نقد و بررسی فیلم تعقیب سرد ( Cold Pursuit )

نقد و بررسی فیلم تعقیب سرد ( Cold Pursuit )

https://moviemag.ir/images/phocagallery/9018/Cold_Pursuit/thumbs/phoca_thumb_l_4.jpg

 

ریشه ایرلندی لیام نیسن همیشه برای او خوش یُمن نبوده. او صادق است و در زندگی اش نیز چنین رویه ای را پیش گرفته. اما اظهار نظر اخیر او در باره میل به کشتن یک سیاه پوست در خیابان در سالهای دور برای اینکه او به صدر اخبار بازگردد کافی بود! دردسر جدید نیسن همزمان شده با اکران فیلم جدیدش به نام « تعقیب سرد ». فیلمی که تا حدودی شبیه فیلمهای قبلی این بازیگر است اما تفاوت آن فیلمها با این یکی در اینجاست که مراسم فرش قرمز آن به دلیل سخنان نیسن برگزار نشده است! ظاهراً یکی باید به نیسن بگوید که آن رگ ایرلندی همیشه نمی تواند برای او خوش شانسی به همراه بیاورد؛ هرچند که وقتی از آن استفاده می کند تمام علاقه مندان به سینما عاشقش می شوند.

داستان فیلم جدید او اینبار نه در شلوغی شهر و در میان ماشین ها، بلکه در منطقه ای سرد و آکنده از برف اتفاق می افتد. نلسون ( لیام نیسن ) راننده برف روبی است که در شهر نیز شناخته شده است و زندگی آرامی را در کنار همسرش گریس ( لورا درن ) سپری می کند. آنها پسری به نام کایل ( مایکل ریچاردسون ) دارند که پسر جوان و جسوری به نظر می رسد. اما زمانی که پلیس خبر می دهد که کایل به دلیل زیاده روی در مصرف مواد مخدر از دنیا رفته، تمام معادلات تغییر می کند. نلسون مطمئن هست که پسرش هرگز به سراغ مواد مخدر نرفته، به همین منظور به سراغ یافتن حقیقت می رود که طی آن قرار است جنازه های زیادی روی زمین باقی بماند!

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/02/phoca_thumb_l_8-7bf.jpg

« تعقیب سرد » حال و هوای همیشگی آثار نیسن را دارد اما اثر ارجینالی نیست. فیلم بازسازی یک فیلم نروژی به نام « In Order of Disappearance » است که توسط هانس پتر مولاند ساخته شده بود. کارگردانی که به فاصله 5 سال پس از ساخت فیلم مذکور، به آمریکا آمده تا داستان قبلی اش را اینبار با زبان آمریکایی به مخاطبین عرضه کند و برای اینکه بهترین نتیجه را هم بگیرد، به سراغ بازیگری رفته که بدون هیچ رقیبی، بهترین انتخاب برای چنین اثری به شمار می رود. اما اگر فکر می کنید که قرار است نیسن مانند فیلم « ربوده شده » تلفن را بردارد و بگوید : « هرجا که هستی، پیدات می کنم و میکشمت! » ، سخت در اشتباه هستید!

« تعقیب سرد » اگرچه تمام قواعد ژانر تریلر را رعایت می کند، اما روند داستان قرار نیست به سبک ” بزن و برو ” باشد. فیلم با یک فقدان بزرگ آغاز می شود. از دست دادن پسر خانواده ضربه مهلکی به گرمای رابطه خانوادگی نلسون و همسرش است. اما پس از این اتفاق و سوگواری، کارگردان ما را وارد فضای تاریک و سردی نمی کند که در آن هر لحظه امکان خروش خشم می رود، بلکه سعی می کند در میان تلاش برای گرفتن انتقام توسط نلسون که روند اصلی قصه را تشکیل می دهد، موقعیت های طنز سیاه و دیوانه واری نیز ترسیم کند. این تصمیم باعث می شود مخاطب ناگهان حتی به انتقام نلسون لبخند بزند.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/02/phoca_thumb_l_7-f9a.jpg

این تصمیم باعث شده تا « تعقیب سرد » برخلاف تریلرهای قبلی نیسن که در آن خبری از شوخی نبود و بطور متوسط او ده یا بیست انسان را با خشونت نابود می کرد، در اینجا شوخی های کلامی نیز به چشم بخورد که فکر میکنم برای طرفداران این بازیگر کمی غیر منتظره باشد. این ایده شاید در وهله اول جذاب به نظر برسد اما در دقایقی از فیلم توازن را برهم می زند بطوریکه تماشاگر نمی داند باید چه واکنشی در قبال اتفاقات داخل فیلم داشته باشد. موقعیت هایی که وایکینگ در داستان خلق می کند، شاید بتواند ما را به یاد تارانتینو بیندازد اما نیسن خیلی زود در هیبت شکل و شمایل کلاسیکش در سالهای اخیر به صحنه وارد می شود و مانند شغلش در فیلم، هر آنچه که در مقابلش هست را از میان می برد و به اصطلاح، ” آدم روبی ” می کند!

در بخش اکشن مثل همیشه حق با لیام نیسن است! او می داند که چطور صحنه را از آن خود کند و ستاره صحنه باشد. اما در اینجا او یک رقیب هم داشته و آن تام بیتمن در نقش وایکینگ بوده که می تواند توجه تماشاگر را جلب نماید. حضور بیتمن و نیسن در فیلم صحنه های جذاب و بدیعی را خلق کرده که مثل همیشه طرفدارانی سینمای اکشن می توانند از آن لذت ببرند. اکشن موجود در « تعقیب سرد » دقیقاً به شکلی ساخته شده که نیسن بتواند بهترین نقش آفرینی ممکن را در آن داشته باشد و تماشاگر را به وجد بیاورد. ما می دانیم او قرار نیست اسکار بگیرد اما می تواند شما را به شدت سرگرم کند!

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/02/phoca_thumb_l_5-836.jpg

« تعقیب سرد » با حضور لیام نیسن به نظر تکراری می رسد. او در یک دهه اخیر این روند را بارها و بارها تکرار کرده و در نقش یک انتقام گیر بر پرده سینما ظاهر شده اما مگر این تمام چیزی نیست که امروز از لیام نیسن بر پرده سینما انتظار داریم؟ او محبوب است و فیلمهای اکشنی که در آن حضور داشته همیشه فروخته و محبوب مردم بوده است. « تعقیب سرد » نیز به راحتی در کنار دیگر فیلمهای او قرار می گیرد و هرچند که به سختی می توان فیلم را بیش از یکبار تماشا کرد، اما در همان یکبار به اندازه کافی می تواند ما را سرگرم کند.

 
 

6                                                         imdb logo22

 
 

منتقد : دیوید ساندرلند

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید  

 

 

تعقیب سرد  (Cold Pursuit) Cold Pursuit

کارگردان : Hans Petter Moland

نویسنده : Frank Baldwin  ، Kim Fupz Aakeson    

بازیگران :                                                      

Liam Neeson…Nels Coxman

Laura Dern…Grace Coxman

Micheál Richardson …Kyle Coxman

Tom Bateman…Trevor ‘Viking’ Calcote

رده سنی : R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 118 دقیقه  

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها