صفحه اصلی > زوم سینمای ایران : نقد و بررسی فیلم سوء تفاهم

نقد و بررسی فیلم سوء تفاهم

سوء تفاهم

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

« سوء تفاهم » فیلم پر بازیگری است. پژمان جمشیدی که از بازیگران محبوب کمدی چند سال اخیر سینمای ایران بوده در فیلم حضور دارد. مریلا زارعی فیلم « شیار 143 » هم بازیگر فیلم است. هانیه توسلی که اخیراً او را با « کلمبوس » بر پرده سینما دیده بودیم نیز در فیلم حضور دارد. مهدی فخیم زاده و اکبر عبدی از دیگر بازیگران فیلم به شمار می روند.

داستان فیلم درباره چیست ؟

فیلم با یک گروگانگیری آغاز می شود اما خیلی زود متوجه می شویم که این ماجرا بخشی از یک فیلمنامه است و رئیس ( مریلا زارعی ) هم کارگردان فیلم و…

کارگردان کیست ؟

احمدرضا معتمدی که دکترای فلسفه دارد و عمدتا آثارش نیز سمت و سویی فلسفی داشته است. از جمله آثار شاخص او می توان به « دیوانه از قفس پرید » و « زشت و زیبا » و « قاعده بازی » اشاره کرد.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/02/phoca_thumb_l_2-366.jpg

نکات مثبت فیلم ؟

طراحی صحنه قابل توجه هست.

با تمام پیچیدگی های غیر سینمایی ، « سوء تفاهم » یک اثر متفاوت در سینمای ایران محسوب می شود.

 نکات منفی فیلم ؟

احمدرضا معتمدی با تبعیت از فلسفه بودریار ( ففیلسوف پساساختارگرا ) ایده هایش را در فیلم « سوء تفاهم » مطرح کرده و به حدی در این ایده ها غرق شده که سینما را فراموش کرده است. ایده « واقعیت و بازنمایی » در دقایق اولیه فیلم قابل قبول جلوه می کند اما در ادامه از دست می رود.

« سوء تفاهم » از میانه های داستان به بعد همان میزان حدقل کشش قصه را هم از دست می دهد. این مشکل نه به جهت انتخاب نوع فرم توسط معتمدی، بلکه به دلیل نحوه چیدمان المان های فیلمنامه باز می گردد که دچار ضعف است و ارتباطی به پیچیده بودن داستان دارد.

طنز کم مایه در فیلم که با فرم عجیب فیلم درهم آمیخته شده، در انتقال مفهوم به مخاطب ناتوان است. طنز فیلم نه می تواند بخنداند نه تفکر برانگیزد.

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

سابقه کارگردان در به کارگیری مباحث فلسفی در فیلمهایش.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/02/phoca_thumb_l_3-0b0.jpg

حرف آخر ؟

احمدرضا معتمدی عاشق فلسفه است و این عشق به اشکال مختلف در آثار سینمایی او حضور داشته است. اما هیچکدام از آثار او تا این اندازه فرمیک نبوده اند تا مخاطب عام سینما را پس بزنند. مشکل اینجاست که فیلم به سختی توانایی جذب مخاطب خاص را هم دارد.

 

منتقد: پویا میرطهماسب

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

نام فیلم : سوء تفاهمسوء تفاهم

کارگردان : احمدرضا معتمدی

نویسنده : احمدرضا معتمدی

تهیه کننده : جلیل شعبانی

بازیگران :

مریلا زارعی

کامبیز دیرباز

اکبر عبدی

پژمان جمشیدی

هانیه توسلی

 و…

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها