صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم خزیدن ( Crawl )

نقد و بررسی فیلم خزیدن ( Crawl )

خزیدن (Crawl)

 

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

کایا اسکودلاریو که احتمالاً با نقش بی معنی اش در فیلم « دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند » او را به خاطر خواهید آورد، بازیگر نقش اصلی فیلم است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

در حالی که طوفان به زودی قرار هست ایالت سانشاین استیت را با چالش جدی مواجه کند، هیلی ( کالا اسکودلاریو ) به دنبال پدر خود (بری پپر ) در این منطقه می رود تا او را از خطر نجات دهد اما متوجه می شود که در محاصره تمساح ها قرار گرفته و  فرصت مناسبی برای تمساح ها هست که دلی از عزا در بیاورند اما…

کارگردان کیست؟         

آلکساندر آجا که سابقه طولانی در ساخت آثار دلهره آور دارد. از شاخص ترین اثار آجا می توان به فیلم « تپه ها چشم دارند » اشاره کرد که در ایران هم طرفداران بسیاری دارد.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/07/phoca_thumb_l_4-229.jpg

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

تمساح ها معمولاً با کسی شوخی ندارند و طعمه هایشان را بلافاصله زخمی کرده و سپس لقمه چپ می کنند. خشونت تمساحی فیلم بالاست به انضمام اینکه میزان استفاده از کلمات نامناسب هم در فیلم کم نیست.

نکات مثبت فیلم ؟

فیلم کارگردانی قابل قبولی دارد که این نکته مثبت به دلیل حضور آلکساندر آجا به عنوان کارگردان در پروژه می باشد. آجا یکی از با تجربه ترین کارگردان ها در هالیوود برای ساخت آثار دلهره آوری محسوب می شوند که بوجه اندکی دارند.

دوربین فیلم اغلب در جایگاه درست قرار گرفته است. ذکر این نکته  ضروری هست که بودجه فیلم اجازه تمرکز بیشتر بر تمساح ها را نمی داده، به همین جهت ارزش کار فیلمبردار بیش از پیش مهم می شود!

آجا بهتر از هر کارگردان دیگری می دانسته که نباید آثاری از این دست مدت زمان طولانی داشته باشند. خوشبختانه « خزیدن » از مدت زمان مناسبی برخوردار هست و از دقایق زائد خبری نیست.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/07/phoca_thumb_l_5-1ff.jpg

نکات منفی فیلم ؟

مانند اغلب آثار ملقب به ” همجوار شدن با جانوران ” ، در اینجا هم مشکلات آشنای این ژانر به چشم می خورد که اغلب آن به فیلمنامه مربوط می شود. مشکلاتی که اغلب آنها به شخصیت های انسانی باز می گردد که هیچ نشانی از پرداخت و ساخته شدن در طول داستان ندارند.

تلاش فیلم برای عمق دادن به روابط شخصیت ها با دیالوگ های عجیب و غریب و نخ نما شده ای که بیان می شود، گاهی رویکرد طنز می یابند!

مطابق انتظار، تمساح هایی که در فیلم حضور دارند گاهی به شدت هوشمند و زیرک هستند اما سر بزنگاه به شعور جانوری خود باز می گردند و در دام حیله های ساده انسانی می افتند!

بودجه محدود فیلم بهرحال ضرباتی به فیلم وارد آورده است. اگرچه آجا در این شرایط تصمیم گرفته به جای تصویر از افکت های صوتی برای ترساندن مخاطب استفاده کند و خیلی به پر و پای تمساح های نپیچد تا بودجه فیلم افزایش پیدا کند، اما نمی توان این نکته را هم انکار کرد که بهرحال بودجه اندک در بخش هایی از قصه حتی باعث از دست رفتن منطق روایی شده است.

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم:

تمساح قاتل که در سالهای اخیر زیر سایه جانوران دیگر در سینما مانند کوسه ها مانده بودند و حالا فرصتی برای خودنمایی یافته اند.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/07/phoca_thumb_l_2-add.jpg

حرف آخر :        

« خزیدن » اثر کوچک و جمع و جوری است که معمولاً در دهه هشتاد و نود میلادی از محبوبیت بسیاری برخوردار بود. آثاری که طی آن قهرمان بدبختِ داستان در یک موقعیت ناخواسته گرفتار می شد و در انتهای فیلم با یک توهین مستقیم به والدین و خاندان هیولای مربوطه، او را به دیار باقی می فرستاد و تماشاگران در سالن های سینما یکصدا فریاد می کشیدند و دست می زدند و از این هیجان لذت می بردند! « خزیدن » نشان می دهد که هنوز عمر اینگونه آثار به پایان نرسیده و انصافاً هم اگر نباشند، جای خالی شان در سینما حس خواهد شد.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

خزیدن  (Crawl)Crawl

کارگردان : Alexandre Aja

فیلمنامه : Michael Rasmussen, Shawn Rasmussen

بازیگران :

Kaya Scodelario…Haley

Barry Pepper …Dave

Morfydd Clark…Beth

Ross Anderson…Wayn

ژانر : اکشن

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 87 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها