(( عزت محمد خواجه ))
بهترین بازیگر مرد نقش اصلی:جرج کلونی«نسل ها»
رقابت اصلی در این بخش بدون شک بین جرج کلونی و ژان دوژاردین است،به شخصه بعد از مراسم گلدن کلاب و مشاهده شیرین کاری های جرج کلونی علاقمندم او کسی باشد که جایزه اسکار امسال را لمس میکند(البته اینبار نام مایکل فاسبیندر در بین نامزدها حضور ندارد؛پس خیالتان از لحاظ درجه بندی سنی شوخی های جرج کلونی راحت باشد!)راستی این نکته را هم عرض کنم که داوران اسکار اخیرا در ادوار گذشته نشان داده اند که به طور کلی علاقه خاصی به آقای جرج کلونی دارند!
بهترین بازیگر زن نقش اصلی:میشل ویلیامز«هفته من با مرلین»
اگر راستش را بخواهید برخلاف اکثر پیش بینی ها به نظر من همه نامزدهای این بخش تقریبا برای کسب این عنوان شانس مناسبی دارند،البته گزینه مورد علاقه من همان خانم مریل استریپ و است و بس،ولی کیست که نداند در این سالها عبور از نام خانم استریپ تبدیل به یک عادت همیشگی شده است و در کل داوران اسکار ترجیح میدهند فقط او را نامزد دریافت جایزه کنند نه اینکه لزوما اسکار را هم تقدیمش کنند!(خانم استریپ دقیقا از 30 سال قبل هیچ جایزه اسکار دیگری را لمس نکرده است!)
به هر حال به نظر بنده(البته با توجه به طبع داوران اسکار) این خانم میشل ویلیامز خواهد بود که در سومین نامزدی خود برای کسب جایزه اسکار در نهایت این عنوان را به دست خواهد آورد
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:کریستوفر پلامر«تازه کارها»
بدون شرح!(دلیلش واضح است خوب!)هرچند که نقش آفرینی نیک نالته و کنث برانا را ترجیح میدهم
بهترین بازیگر نقش مکمل زن:جسیکا چاستین«کمک»
اگز خودم بخواهم یکی از 5 نامزد موجود را به عنوان برنده نهایی اعلام کنم بدون شک خانم جسیکا چاستین آخرین انتخابم خواهد بود!اما چون قضیه پیش بینی در میان است نه سلیقه شخصی…..بگذریم!ضمنا گزینه مورد علاقه من خانم اکتاویا اسپنسر هستند برای فیلم «کمک»,راستی اگر در نهایت خانم اکتاویا اسپنسر اسکار را تصاحب کند و برای دریافت کسب این جایزه سر صحنه بیایند مطمئن باشد مراسم اسکار لااقل 10 دقیقه بیشتر از زمان پیش بینی شده به طول خواهد انجامید!
ضمنا باید به حسن انتخاب داوران اسکار برای قراردادن نام خانم برینیس بژو برای فیلم «هنرمند» در بین 5 نامزد نهایی هم تبریک عرض کنم،تا الاقل فراموش کنیم که چه شد که خانم ملیسا مک کارنتی هم سر از نامزدهای نهایی درآورد!
بهترین کارگردان:مارتین اسکورسیزی«هوگو»
در سالهای اخیر برندگان اصلی مراسم گلدن گلاب کاملا متفاوت از برندگان نهایی جوایز اسکار بوده است،با این حال احساس میکنم مارتین اسکورسیزی امسال عنوان بهترین کارگردان سال را همچون مراسم گلدن گلاب در شب جوایز اسکار هم تکرار خواهد کرد،اسکورسیزی گزینه مورد علاقه خودم هم هست ولی فارغ از این مسئله امیدوارم داوران اسکار،سینما دوستان را از دیدن اشک شوق اسکورسیزی که با وجود کسب جوایز گوناگون طی 40 سال فعالیت مستمر,هنوز هم بعد از هربار دریافت جایزه از قطره قطره چشمانش جاری میشود محروم نکنند(در غیر اینصورت مطمئن باشید یکی از دراماتیک ترین صحنه های جوایز اسکار 84 را از دست خواهیم داد)
بهترین فیلم خارجی زبان:جدایی نادر از سیمین«اصغر فرهادی»
این بخش بهترین فیلم خارجی زبان همواره کانون اصلی شگفتی های اسکار بوده و هنوزم هست!هرگز لیست 5 فیلم انتهایی مدنظر شخص من این فیلمها نبود؛شاید فیلم جدایی نادز از سیمین تنها فیلم این فهرست است که انتظار نامزد شدنش را می کشیدم،این که چرا خبری از نماینده فنلاند و لبنان و…نیست خودم هم نمیدانم،به هر حال حتی بر روی کاغذ هم بدون شک شانس اصلی کسب عنوان بهترین فیلم خارجی زبان سال فیلم جدایی نادر از سیمین میباشد،هر چند که با وجود فیلم پاورقی(نماینده اسرائیل) باید تا حدودی احساس خطر کرد(البته نه به دلایل حرفه ای!)
در آخر باید عرض کنم با وجود اینکه فیلم جدایی نادر از سیمین فیلم مورد علاقه من نیست اما به عنوان یک ایرانی به هر حال ترجیح میدهم این اصغر فرهادی عزیز باشد که جایزه اسکار را تصاحب کند تا یک……بگذریم!
بهترین فیلم بلند انیمیشن:رنگو«پارامونت پیکچرز»
سوالی هست؟!
بهترین فیلمنامه اقتباسی:استیو زیلیان,استن چروین،آلن سورکین« مانیبال»
رقابت در این بخش با حضور فیلم هوگو,نسل ها, تعمیر کار خیاط سرباز و جاسوس و همچنین فیلم نیمه ماه مارس بسیار پیچیده شده است البته کماکان اعتقاد دارم مانیبال به علت ظرافت های خاص خودش در بخش فیلمنامه به نسبت بیشتری باب طبع داوران اسکار است و شانس بیشتری در خصوص کسب عنوان بهترین فیلمنامه اقتباسی سال دارد,البته نباید به هیچ وجه از کار خوب سه فیلمنامه نویس اصلی مانیبال در برگرداندن نسخه کتاب به فیلمنامه آن گذشت
بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی:وودی آلن«نیمه شبی در پاریس»
از فیلم ساقدوش ها که بگذریم بدون شک فیلمنامه مهمترین نقطه قوت 4 فیلم باقیمانده است،این مسئله درخصوص فیلم «نیمه شبی در پاریس» و «جدایی نادر از سیمین» به وضوح صدق میکند،البته اسکاری ها نشان داده اند در این بخش علاقه ای به دادن جایزه به فیلم های غیرانگلیسی زیان ندارند,بنابراین باید عرض کنم «اصغر فرهادی عزیز در این بخش کارت به مراتب سخت تر است!»پس به نظر میرسد از همین حالا باید خود را برای شنیدن یک سخنرانی عجیب و بامزه از وودی آلن حاضر کنیم!
بهترین فیلمبرداری:امانوئل لوبزکی«درخت زندگی»
فیلم تحسین شده درخت زندگی که این اوخر به انداز کافی با کم لطفی جشنواره های مختلف مواجه شده بود در جوایز اسکار تا حدودی جدی تر گرفته شده است،اما به هر حال به نظر میرسد در نهایت درخت زندگی همین تک جایزه بهترین فیلمبرداری سال را بدست خواهد آورد و تنها با همین یک اسکار به کار خود خاتمه دهد
بهترین جلوه های تصویری:هری پاتر و یادگاران مرگ پارت دوم
خودم هوگو را ترجیح میدهم،اما به هر حال بعید به نظر میرسد اسکار برای آخرین قسمت هری پاتر کادوی خداحافظی در نظر نگرفته باشد!
بهترین موسیقی:لودوویک بورس«هنرمند»
موسیقی هنرمند بدون شک بسیار تاثیر گذاربود و به نظر من شانس اول کسب این عنوان است،البته به شرطی که شایعه سرقتی بودن موسیقی آقای لوودویک بر داوران اسکار اثر گذار نبوده باشد!ضمنا موسیقی متن اسب جنگی اسپیلبرگ هم بسیار گوش نواز بود
بهترین چهره پردازی:مارشیال کورنویلو…«آلبرت نابز»
البته شکی نیست دو کاندیدای دیگر یعنی «هری پاتر:یادگاران مرگ پارت دوم »و همچنین فیلم «بانوی آهنین» هم به اندازه آلبرت نابز شایستگی دریافت این جایره را دارند و تا حدودی انتخاب برنده نهایی بر میگردد به مسئله بخت و اقبال
بهترین ترانه:برت مکنزی با ترانه «انسان یا ماپت» از فیلم «ماپت ها»
آمریکایی ها ثابت کرده اند به مراتب بیشتر از ما به نوستالژی های دوران کودکیشان اهمیت میدهند!
بهترین طراحی لباس:«هنرمند»
بدون شرح!
بهترین فیلم:هوگو
نکته آخر:سال گذشته فیلم «تلقین» و «سخنرانی پادشاه» هرکدام با دریافت جایزه اسکار پرافتخارترین آثار دوره قبل بودند البته بر کسی پوشیده نیست که این فیلم «سخنرانی پادشاه» بود که با کسب جوایز محوری برنده اصلی این رقابت بود
امسال هم به نظر بنده فیلم هوگو نسبت به فیلم هنرمند جوایز اصلی و محوری تری(مانند بهترین کارگردانی و بهترین فیلم) را بدست می آورد و درنهایت فیلم هنرمند به جوایزی چون بهترین طراحی لباس،بهترین موسیقی,بهترین تدوین،بهترین کارگردانی هنری دست پیدا میکند؛یعنی در واقع «هوگو» اسکورسیزی از لحاظ کیفیت و فیلم هنرمند احتمالا از لحاظ کمیت به موفقیت بیشتری دست پیدا میکنند.
(( میثم کریمی ))
بهترین فیلم :
وراث : فیلم خوب و منسجمی هست، با یک داستان ساده اما پر از پند. « وراث » بهترین گزینه ای هست که اکادمی اسکار می تواند انتخاب کند.
شانس دوم : خیلی دوست دارم « هنرمند » را انتخاب کنم اما فکر می کنم « هوگو » شانس بیشتری داشته باشد!
بهترین بازیگر مرد :
ژان دوژاردن برای فیلم « هنرمند » : « دوژاردن » در نقش ستاره ای افول کرده فوق العاده است. نقشی که در آن هیچ دیالوگی وجود ندارد و هر آنچه که « دوژاردن » ارائه داده ، بادی لنگوییج می باشد!
شانس دوم: « دوژاردن » در این بخش رقیب بسیار سرسختی به نام « جورج کلونی » دارد.
بهترین بازیگر زن :
مریل استریپ برای فیلم « بانوی آهنین » : فکر می کنم به همان اندازه که کسب اسکار « ناتالی پورتمن » برای فیلم « قوی سیاه » واضح بود، کسب اسکار برای « مریل استریپ » هم حتمی است!
شانس دوم : اصلی ترین رقیب « استریپ » در این بخش « گلن کلوز » می باشد که فکر نمی کنم برای نقشی که چند دهه در حال بازی اش است اسکار بگیرد!
بهترین بازیگر مکمل مرد :
نیک نولتی برای فیلم « جنگجو » : اگرچه بسیاری « کریستوفر پلامر » را شایسته دریافت اسکار می دانند اما آکادمی معمولاً توجه ویژه ای به نقشهای مکمل در فیلمهای سبک ” مبارزه ای ” داشته است. « نولتی » در « جنگجو » سرحال تر از همیشه هست و وقتش هم هست که به این مرد پیر هم اسکاری داده شود!
شانس دوم : « نولتی » در این بخش رقیب سرسختی به نام « کریستوفر پلامر » دارد. اما فکر می کنم اهدای اسکاری افتخاری برای یک عمر فعالیت هنری برای « پلامر » ، از برنامه های آینده آکادمی اسکار باشد!
بهترین بازیگر مکمل مرد :
اوکتاویو اسپنسر برای فیلم « یاری » : « اسپنسر » بازیگر بسیار خوبی هست و نقش آفرینی اش در فیلم « یاری » می تواند منجر به دریافت اسکار شود. اما خوشبختانه یا متاسفانه اگر « اسپنسر » موفق به کسب اسکار شود، باید مقدار زیادی از این موفقیت را مدیون اقبال عمومی این فیلم و مسائل غیرسینمایی اش بداند؛ هرچند هنوز هم می گویم که « اسپنسر » در هر صورت بازی بسیار خوبی ارائه داده.
شانس دوم : « جنت مکتیر » را نباید از خاطر ببریم، بازی او در « آلبرت نابز » بی نظیر است.
بهترین کارگردانی :
میشل هازاناویسیوس برای فیلم « هنرمند » : بعد از عمری فیلمی صامت در تحسین سینمای صامت هالیوود ساخته شده و فکر می کنم همین مسئله باعث شود تا هالیوود برای قدردانی از سازنده ، اسکاری را به « هازاناویسیوس» ( هنوز نمی دانم چجوری این اسم را روزانه تلفظ می کنند! ) اهدا کند.
شانس دوم : رقیب سرسخت « هازاناویسیوس » ، « آلکساندر پین » هست که حسابی برای اسکار دندان تیز کرده!
بهترین فیلم خارجی زبان :
« پانویس » : این انتخاب جنبه سینمایی ندارد و تنها به دلائل غیرسینمایی در این لیست قرار گرفته!
شانس دوم : « جدایی نادر از سیمین » اصلی ترین رقیب این فیلم در فصل اسکار خواهد بود. اگر کمی شانس داشته باشیم و جنبه سینمایی قضیه را مد نظر قرار دهند ، « پانویس » کوچکترین شانسی در برابر « جدایی نادر از سیمین » نخواهد داشت!
بهترین انیمیشن بلند :
رنگو : بهترین انیمیشن سال بدون شک « رنگو » می باشد.
شانس دوم : ندارد!
بهترین فیلمنامه اقتباسی :
وراث : فیلمنامه یکدست و بسیار موفق در اجرا، « وراث » را به شانس اول دریافت اسکار تبدیل می کند.
شانس دوم : « هوگو » ی « مارتین اسکورسیزی » هم با دقت و وسواس فراوان ساخته شده و می تواند از گزینه های اصلی اسکار باشد.
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی :
نیمه شب در پاریس : « وودی آلن » همیشه یک پای اسکار بوده و اگر امسال هم بابت فیلمنامه ی خاص اش اسکار نگیرد، دیگر آخر بدشانسی هست!
شانس دوم : عرق ملی را در این مطلب وارد می کنم و نام « جدایی نادر از سیمین » را می نویسم!
بهترین فیلمبرداری :
اسب کارزار : « یانوش کامینسکی » در این فیلم فوق العاده است. صحنه های جنگ در « اسب کارزار » اصلی ترین دلیل کسب اسکار برای این فیلم است.
شانس دوم : هنرمند
بهترین تدوین :
هوگو : فیلمِ « مارتین اسکورسیزی » می توانست بسیار کش دار و خسته کننده شود اما به لطف تدوین فوق العاده « تام شونمیکر » ، این مشکل برطرف شده؛ پس باید اسکار بهش داد!
شانس دوم : هنرمند
بهترین طراحی هنری :
هوگو : این فیم سراسر طراحی هنری است و به نظرم فاصله زیادی با دیگر کاندیداها دارد
شانس دوم : اگر اعضای آکادمی « هوگو » را انتخاب نکنند مطمئن باشید که گزینه بعدی « هنرمند » خواهد بود!
بهترین طراحی لباس :
هوگو : طراحی لباس در این فیلم در اوج قرار دارد و بیشترین وسواس ممکن در دوخت آن به چشم می خورد.
شانس دوم : هنرمند
بهترین چهره پردازی :
آلبرت نابز : در فیلم خانمهایی وجود دارند که به جنسیت مرد تغییر شکل داده اند! خب این یعنی « آلبرت نوبز » باید اسکار بگیرد!
شانس دوم : « هری پاتر و یادگاران مرگ 2 »
بهترین موسیقی :
جان ویلیامز برای فیلم « اسب کارزار » : موسیقی حماسی « جان ویلیامز » را باید بشنوید تا اسکار را حق مسلم او بدانید!
شانس دوم : « لودوویک بورس » برای فیلم « هنرمند »
بهترین ترانه :
برت مکنیز برای ترانه « آدم یا مامپت » : این ترانه آمریکایی پسند هست!
شانس دوم : کلاً در این بخش دو گزینه بیشتر نداریم، پس شانس دوم وجود ندارد!
بهترین صداگذاری :
اسب کارزار : جلوه های صوتی فیلم « اسب کارزار » به مراتب شنیدنی تر از دیگر فیلمهای این بخش می باشد
شانس دوم : هوگو
بهترین تدوین صدا :
اسب کارزار : به همان دلیلی که در بالا نوشتم!
شانس دوم : هوگو
بهترین جلوه های تصویری :
هری پاتر و یادگاران مرگ 2 : جلوه های ویژه در قسمت آخر این فیلم در اوج قرار دارد بعلاوه اینکه اکران سه بعدی آن هم بسیار موفق بوده. « هری پاتر و یادگاران مرگ 2 » از نظر جلوه های ویژه فیلم بی نظیری هست.
شانس دوم : اگر اعضای آکادمی بخواهند زیباشناسی هم داشته باشند می توانند « هوگو » را انتخاب کنند!
بهترین مستند بلند :
هیچکدام را ندیده ام!
بهترین مستند کوتاه :
هیچکدام را ندیده ام!
بهترین مستند کوتاه :
هیچکدام را ندیده ام!
بهترین فیلم کوتاه زنده :
هیچکدام را ندیده ام!
(( سیاوش شاهمرادی ))
بهترین فیلم:The Artist
بهترین بازیگر نقش اول مرد:ژان دوژردن(Artist)
بهترین بازیگر نقش اول زن:مریل استریپ(The Iron Lady)
بهترین بازیگر مکمل مرد:کریستوفر پالمر(Beginners)
بهترین بازیگر مکمل زن:اکتاویا اسپنسر(The Help)
بهترین کارگردان:مارتین اسکورسیزی(Hugo)
بهترین انیمیشن:Rango
بهترین کارگردانی هنری:The Artist
بهترین فیلم برداری:The Tree of Life
بهترین طراحی لباس:The Artist
بهترین مستند:Pina
بهترین تدوین:Hugo
بهترین فیلم خارجی:A Sepration
بهترین گریم:The Iron Lady
بهترین موسیقی:War Horse
بهترین ترانه:Man or Muppet-The Muppets
بهترین انیمیشن کوتاه:Wild Life
بهترین فیلم کوتاه:Tuba Atlantic
بهترین تدوین صدا:Drive
بهترین جلوه های ویژه:Rise of the Planet of the Apes
بهترین فیلم نامه اقتباسی:The Descendants
بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی:Midnight in Paris
(( محمد علیزاده ))
بهترین فیلم: آرتیست
وقتی “اسپیلبرگ” بعد از شصت سال اقدام به ساخت فیلم سیاه و سفید کرد بسیار مورد توجه قرار گرفت البته اولین فیلمی هم شد که بعد از دهه شصت اسکار می برد، علاوه بر این حسابی سرو صدا راه انداخت. آرتیست هم سیاه و سفید است و هم صامت از طراحی صحنه و لباس گرفته تا سیستم تصویر برداریش دقیقا مثل فیلم های صامت دهه بیست هم ساخته و پرداخته شده.
بهترین بازیگر نقش اول مرد: ژان دوژاردین
به نظر من کاری که ژان انجام داده بسیار با ارزش تر از کاری است که سایر نامزد های اسکار این رشته کره اند و بایستی مورد تقدیر و شکر از سوی آکادمی قرار بگیرد.
بهترین بازیگر نقش اول زن: مریل استریپ
از همان اول که فیلم ” بانوی آهنین ” اکران شد معلوم بود که این خانم کارش به اسکار می کشد با وجود اینکه پیش بینی می کنم “استریب” اسکار را به خانه می برد ولی خیلی دلم می خواهد اشتباه بکنم!
بالاخره سه تا اسکار را گرفته چهارمی را برای چه می خواهد؟
و اینکه وجود چنین افرادی در لیست نامزد ها راه را برای تازه کارانی مثل ” رونی مارا ” که کار خود را به بهترین شکل انجام داده اند تنگ می کند.
بهترین یازیگر نقش مکمل مرد: جوناه هیل
حالا چرا جوناه هیل؟ چون بازی او را در مانی بال به شدت پسندیدم و با آن اندام خپل رسما نقش خود را زندگی می کرد و رقیبی چندان پر هیبتی هم در بین رقبای خود ندارد.
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: اکتاویا اسپنسر
راستش فکر می کنم فیلم “خدمتکار” با آن همه سر و صدایی که راه انداخت حیف است یک اسکاری نگیرد و دست خالی برگردد در حقیقت هیات داوری اسکار هم دلش نمی آید چنین کاری بکند.
“خدمتکار” پر بود از نقش های مکمل با بازی های خوب بازیگران جور و واجور، من شخصا بین اسپنسر و چستین مانده ام که کدام را انتخاب کنم با وجود اینکه “جسیکا چستین” هنر نمایی زیبایی نشان داد ولی شانس “اسپنسر” را بیشتر از او می دانم بالاخره فیلم بر اساس زندگی سیاه پوست ها بود نه یک زن خاندار افسره، و همین علت روی نظر اسکاری ها تاثیر خواهد گذاشت.
بهترین کارگردان: مارتین اسکورسیزی
کارگردانی مساله ای است که نمی شود مثل تاثیر بازیگری در فیلم آن را لمس کرد یعنی به زبان ساده تر کارگردان در پشت دوربین فیلم را رهبری می کند و تشخیص اینکه کارش را خوب انجام داده یا نه چندان هم آسان نیست.
بهترین فیلمنامه اورجینال:نیمه شبی در پاریس
من با وجود اینکه ایرانی هستم و انتظار می رود ” یک جدایی ” را برای این رشته انتخاب کنم ولی بر عکس، من فیلمنامه نه چندان بکر ” نیمه شب در پاریس ” را برای این رشته انتخاب می کنم.
هر چند سفر در زمان فکر تازه ای نیست ولی شیوه پرداخت آن قابل تحسین است آن هم از نوع یک هیکل طلای اسکار!
بهترین فیلم نامه اقتباسی:ورّاث
هر چند خود فیلم را لایق بهترین فیلم سال نمی دانم ولی فیلمنامه آن می تواند برنده این جایزه شود.
بهترین انیمیشن: رنگو
اگر راستش را بخواهید رنگو را بر حسب اصول خاصی انتخاب نکردم شخصا از دید هنری انیمیشن را پسندیدم ولی نمی دانم داوران اسکار هم بپسندند یانه!ون نمی دانم اسکاری ها به مفهوم انیمیشن اهمیت می دهند یا سرگرم کنندگی چیز های دیگر آن اما چون شخصا ” رنگو “را بین ما بقی دیگر پسندیدم این فیلم را انتخاب کردم.
بهترین فیلم خارجی: یک جدایی
فکر نمی کنم چندان تعریف توصیفی بخواهد، اما قبل از جوایز گلدن گلاب رقبای ” جدایی نادر از سیمین ” را تماشا کرده بودم و هیچ کدام را در حد این فیلم ندیدم! هر چند که هر کدام فیلم هایی بسیار خوبی بودند. اما با رقبای این دفعه این فیلم در اسکار چندان آشنا نیستم.
در پایان هم ترجیح می دهم در باره سایر رشته ها حرفی نزنم هر چند در باره آن ها هم نظراتی دارم ولی نه با چشم انتقادی!
نویسندگان مووی مگ
کپی برداری از مطالب سایت تنها با ذکر دقیق لینک سایت MovieMag.IR و نویسنده مطلب مجاز است.
به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید