صفحه اصلی > زوم سینمای جهان : نقد و بررسی فیلم دیروز ( Yesterday )

نقد و بررسی فیلم دیروز ( Yesterday )

دیروز

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

هیمش پاتل که « دیروز » نخستین تجربه بازیگری او در سینما محسوب می شود و هیچ ربطی هم به ” دیو پاتل ” ندارد! لیلی جیمز که در چند سال گذشته بسیار پرکار بوده و او را با بازسازی « سیندرلا » به خاطر می آوریم، دیگر بازیگر فیلم است. کیت مک کینون کمدین هم در فیلم حضور دارد. اد شیرن خواننده را هم می توانید در فیلم پیدا کنید.

داستان فیلم درباره چیست ؟

جک ( همیش پاتل ) خواننده و نوازنده جوانی است کارهایش با استقبال مواجه نمی شود و همین موضوع باعث شده که از موسیقی ناامید شود. اما زمانی که ده ثانیه برق جهان قطع می شود و سپس باز می گردد، جک متوجه می شود که جهان ، گروهی به نام ” بیتلز ” را نمی شناسد، گویی که هرگز این گروه متولد نشده اند و…

کارگردان کیست ؟        

دنی بویل ، کارگردان سرشناس فیلمهای « میلیونر زاغه نشین » و « 28 روز بعد » که برای ساخت « میلیونر زاغه نشین » موفق شد اسکار بهترین کارگردانی را دریافت نماید.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/08/phoca_thumb_l_2-d35.jpg

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

« دیروز » شامل مفاهیمی است که نوجوانان با آن بیگانه نیستند و خبری هم از محتوای بزرگسالانه نیست.

نکات مثبت فیلم ؟

فیلم داستان عاشقانه ای دارد که فرمول موفقیت آن در سینما به نوعی به فیلمنامه نویس اثر یعنی ریچارد کورتیس پیوند خورده است. نویسنده ای که مجموعه ای از آثار کمدی رمانتیک های موفق سینما از جمله « ناتینگ هیل » و « چهار عروسی و یک عزا » را نوشته است. « دیروز » نیز مسیری مشابه آن آثار را پیش می گیرد. در واقع کورتیس به فرمول برنده دست نزده است!

در آثار کمدی رمانتیک، رابطه دو زوج اصلی است که می تواند ضامن موفقیت اثر باشد. در « دیروز » شاهد عمقی در رابطه میان جک و الی نیستیم اما آنها ناامید کننده هم نیستند. در نهایت می توانیم آنها را دوست داشته باشیم.

بازی کیت مک کینون یکی از نکات مثبت فیلم به شمار می رود. بازیگری که خیلی دیر توسط هالیوود جدی گرفته شده!

اگرچه قصه بصورت کلیشه ای روایت می شود اما بعضی اشارات فیلم برای مخاطب ارزشمند است از جمله اشاره به این نکته که وقتی فرد خالق آهنگ نباشد، نمی تواند احساست خود را درباره قطعه ای که خلق کرده به درستی بیان کند و این اتفاقی هست که برای جک رخ می دهد. او نمی داند منبع الهامش برای نوشتن ترانه ها چیست و دچار سردرگمی می شود.

نکات منفی فیلم ؟

نکته مثبت فیلم در عین حال می تواند نکته منفی اثر هم باشد! فیلم خارج از کلیشه های رایج ژانر ” کمدی رمانتیک ” قدم بر نمی دارد و ریسکی را نمی پذیرد.

برخلاف تبلیغات فیلم که بر روی ترانه ها گروه بیتلز در فیلم تاکید می کرد، در خودِ قصه خیلی با بیتلز طرف نیستیم و داستان مسیر مستقل خود را پیش می گیرد.

https://moviemag.ir/https://moviemag.ir/wp-content/uploads/2019/08/phoca_thumb_l_1-94f.jpg

حرف آخر :

اگر قطعه « دیروز » از بیتلز را نشنیده اید می توانید مطمئن باشید که در مقایسه با کسانی که این قطعه را شنیده اند در طول فیلم بیشتر غافلگیر خواهید شد چراکه کلیت فیلم در متن ترانه « دیروز » خلاصه شده است! در واقع خلاصه داستان، روند فیلم و حتی پایان بندی و پیام اخلاقی فیلم، تمام آنچه می باشد که پُل مک کارتی در متن ترانه « دیروز » خوانده است. آن ترانه شاهکار بی مانند تاریخ موسیقی هست و بهرحال الهام بخش بسیار خوبی هم برای سازندگان « دیروز » بوده است.

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

دیروز  (Yesterday)Yesterday

کارگردان : Danny Boyle

فیلمنامه : Richard Curtis

بازیگران :

Himesh Patel…Jack Malik

Lily James…Ellie Appleton

Sophia Di Martino…Carol

Ellise Chappell…Lucy

و…

ژانر : کمدی

رده سنی : PG-13  ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 116 دقیقه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها