صفحه اصلی > گزارش ویژه : شرح وقایع شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن در مووی مگ / روز اول

شرح وقایع شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن در مووی مگ / روز اول

154785

 


روز اول :

جشنواره کن در روز اول مطابق انتظارها ، با سخنرانی رئیس و اعضای هیئت داوران جشنواره کن آغاز شد. در ابتدا « نانی مورتی » عنوان کرد که رئیس هیئت داوران بودن در جشنواره کن 2012 مسئولیت بزرگی برای اوست و او نمی داند که چگونه باید از پس این کار برآید و… حرفهای تکراری که خودتان می توانید حدس بزنید! سپس « برنیس بژو » که مجری مراسم افتتاحیه بود، بر روی صحنه آمد و اعضای هیئت داوران را معرفی کرد و سپس هرکدام از آنها نظرات خودشان را درباره داوری در جشنواره کن 2012 اعلام کردند. این بخش همیشه یکی از خسته کننده ترین بخش های جشنواره کن به حساب می آید و امسال هم با توجه به اینکه کسانی مثل « اوان مک گرگور » و « دایان کروگر » درباره ” لزوم نگاه هنری به فیلمها و بحث هنر در سینما ” صحبت می کردند، واقعاً اعصاب حضار بهم ریخته بود و همگی یکدیگر را نظاره می کردند!

اما نکته جالب درباره روز اول جشنواره کن، حضور « ساشا بارون کوهن » با گریم فیلم « دیکتاتور » بود که برای مدتی نظم مراسم را بهم ریخت! « کوهن » همچنین یک شتر بیچاره را هم با خودش به جشنواره آورده بود که ظاهراً خیلی هم گرسنه بود و هرچیزی را که فکر می کرد شبیه به خوراکی است، به سویش هجوم می برد! اما در کل همانطور که انتظار داشتم روز اول جشنواره چندان پر هیجان نبود و تنها کار حاضران در روز اول تماشای فیلم « قلمرو طلوع ماه » ( چه اسم عجیب و غریبی! ) به کارگردانی « وس اندرسون » بود که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. فیلم جدید « اندرسون » داستان یک پسر و دختر نوجوان است که عاشق یکدیگر هستند و تصمیم می گیرند با یکدیگر از محلی که در آن زندگی می کنند فرار کنند و متعاقباً جماعتی در شهر به جستجوی آنها می پردازند که داستان اصلی فیلم در همین بازه زمانی اتفاق می افتد.

« قلمرو طلوع ماه » به معنای واقعی یک فیلم هنری بود. قاب بندی های هنری بی نظیر وس اندرسون و رنگ بندی های شاد و دلنشین فیلم ، از جمله نکات برجسته این فیلم به حساب می آید. فیلمنامه « قلمرو طلوع ماه » هم پختگی لازم را دارد و نمی توان ایرادی اساسی بر آن گرفت. اما در کل فکر نمی کنم فیلم جدید وس اندرسون بتواند موفقیتی بزرگ در کن 2012 بدست آورد. شکل و شمایل فیلم اگرچه هنری است اما باید خیلی خاص تر از این باشید تا در جشنواره کن تحویل گرفته شوید!

بزودی مقاله ای کامل از این فیلم در مووی مگ منتشر می شود

658163513

میثم کریمی

 به جمع طرفداران مووی مگ در فیس بوک بپیوندید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها