نقد و بررسی فیلم محمد رسول الله ( ص )

thertttb2 83402

خلاصه داستان :

این فیلم به زندگی دوران کودکی حضرت محمد ( ص ) و رویدادهای مختلف این دوران می پردازد.

کارگردان :                                                                                                                          

مجید مجیدی : متولد سال 1338 در طالش است و فعالیت های هنری خود را ابتدا با بازی در تئاتر آغاز کرد و سپس در سالهای دهه ی 60 و 70 بازیگری در سینما را تجربه کرد. با اینحال مجیدی در سالهای بعد تصمیم گرفت بازی در مقابل دوربین را کنار گذاشته و به کارگردانی روی بیاورد. وی اولین سینماگر ایرانی بود که یکی از فیلمهایش به نام « بچه های آسمان » توانسته بود به میان 5 فیلم نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی راه پیدا کند. از جمله مشهورترین ساخته های مجید مجیدی تا پیش از این فیلم، « بچه های آسمان » ، « رنگ خدا » ، « باران » و « آواز گنجشک ها » بوده است.

درباره فیلم « محمد رسول الله ( ص ) » :

ساختن فیلمی در وصف مهربانی های خاتم انبیاء و به تصویر کشیدن چهره ای راستین از ایشان، در وضع آشفته این روزهای گیتی پهناور، ضروری به نظر می رسید و مجید مجیدی به درستی در این وضعیت به سراغ ساخت اثری پر هزینه و بین المللی درباره زندگی حضرت محمد ( ص ) رفت تا بتواند تصویری شایسته از پیامبر اسلام برای جهانیان ترسیم کند. اما متاسفانه نتیجه کار چنان بد است که حتی « محمد رسول الله ( ص ) » نمی تواند در حد فیلم « رسالت » مصطفی عقاد باشد.

« محمد رسول الله ( ص ) » با مجموعه ای از بهترین سینماگران جهانی در پشت صحنه ساخته شده است اما ایراد کار در جایی خودش را نشان می دهد که سینماگران ایرانی آن فضا را تجربه نکرده اند و آن ساخت یک اثر بیگ پروداکشن با زبان بین المللی سینماست. فیلم جدید مجید مجیدی فیلم خوش رنگ و لعابی است و از امتیازات ویژه فنی در هنگام ساخت برخوردار بوده اما بطور شگفت انگیزی در تمامی بخش ها دارای ضعف های نابخشودنی است که هرگز نمی توان به جهت بیگ پروداکشن بودن اثر، به راحتی از کنار آن گذشت.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/Mohammad_Rasoullah/thumbs/phoca_thumb_l_11.jpg

اولین مشکل بزرگ فیلم ، فیلمنامه ضعیف و آشفته مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی است که نمی تواند حق مطلب را درباره زندگی کودکی پیامبر عظیم الشان اسلام به درستی ادا نماید. داستان فیلم در دوران شعب ابی طالب آغاز می شود اما دیری نمی گذرد که با یک فلشبک در ذهن ابوطالب، به زندگی دوران تولد پیامبر و کودکی ایشان می رود و مشکلات فیلم یکی پس از دیگری خودشان را نمایان می سازند.

اولین ایراد بزرگ فیلم مجید مجیدی چندپارگی داستان و نحوه چیدمان رویدادهای زندگی پیامبر اسلام در کنار یکدیگر است که بی ذوق و بسیار شلخته به تصویر کشیده شده اند. فیلم بصورت پله وار تنها قصد داشته آنچه را که در روایات آمده به تصویر بکشد و برنامه ای به جهت ارتباط دادن این داستان ها به یکدیگر در قالب یک قصه واحد نداشته است. یکی از نکات جذاب درباره فیلم « رسالت » مصطفی عقاد این بود که در آن اثر، مهمترین دوران زندگی پیامبر اسلام به زیبایی در قالب قصه ای واحد، با روایتی جذاب و هیجان انگیز به تصویر کشیده می شد. اما در « محمد رسول الله ( ص ) » خبری از پرداخت رویدادهای زندگی دوران کودکی پیامبر نیست؛ گویی که فیلم چند اپیزود مختلف بوده که به یکدیگر متصل شده اند و نمی توان ترتیب مشخصی برای آن قائل شد.

در فیلم « محمد رسول الله ( ص ) » شخصیت های داستان نیز فاقد پرداخت و هویت هستند و تنها تریبونی هستند برای بیان سخنان. فیلم هرگز شخصیت چند بعدی را به مخاطب معرفی نمی کند تا بتواند به عنوان یک " شخصیت " او را در فیلم دنبال نماید. به عنوان مثال مادرِ پیامبر گرامی اسلام، شخصیتی متصور شده که در همه حال در حال خندیدن است؛ حتی در زمانی که در اوج بحران قرار دارد! در بخشی از فیلم زمانی که حلیمه بصورت اتفاقی سر از منزل آمنه در می آورد، آمنه که به نظر می رسد باید بابت گرسنگی حضرت محمد ( ص ) در گهواره در اوج نگرانی قرار داشته باشد، با خوشرویی و خونسردی تمام او را به خانه دعوت می کند و باز هم در همه حال لبخند بر چهره دارد!

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/Mohammad_Rasoullah/thumbs/phoca_thumb_l_5.jpg

همچنین فیلم شخصیت عجیب و غریبی به نام ساموئل ( با بازی محسن تنابنده ) دارد که وضعیتی به مراتب بغرنج تر از دیگر شخصیت های فیلم دارد. این شخصیت یهودی حیله گر در فیلم به دنبال یافتن حضرت محمد ( ص ) با توسل به خشونت است و قرار است بارِ تعلیقی فیلم را بر دوش بکشد اما چنان خنثی و بی پرداخت است که حضورش اصلا به چشم نمی آید و در کلاس فیلمنامه نویسی و شخصیت پردازی سینمایی شبیه به یک اتود اولیه است! ساموئل در فیلم « محمد رسول الله ( ص ) » بیش از یک دهه از عمرش را به دنبال یافتن حضرت محمد ( ص ) سپری می کند که به نظر می رسد عزم راسخی برای یافتن پیامبر و رسیدن به هدف خود دارد، اما بطور شگفت انگیزی در اواخر فیلم به یکباره متحول می شود و تمام آنچه که در نزدیک به سه ساعت از او دیده بودیم و قرار بوده تعلیق فیلم را رقم بزند رنگ می بازد! پرداخت شخصیت ساموئل و در مجموع شخصیت های یهودی فیلم ابدا کیفیت قابل قبولی ندارد. به تصویر کشیدن سکانس دست انداختن یکی از رهبران در داخل کیسه سکه و بازی کردن با پولهایش، از جمله لحظه های عجیب و غریب فیلم به شمار می رود.

تصویری که مجید مجیدی از زندگی حضرت محمد (ص ) در دوران کودکی ارائه کرده نیز دارای ایراداتی در فرم و قالب سینماست که به تاثیرگذاری زندگی ایشان بر مخاطب فیلم ضربه وارد کرده است. در بخشی از فیلم حضرت محمد ( ص ) به شفای دایه شان، حلیمه ، اقدام می نمایند که سبب بازگشت سلامتی به حلیمه می گردد اما مدت زمان زیادی از فیلم نگذشته که اینبار مریضی به سراغ مادر پیامبر می آید اما اینبار شاهد معجزه ای از جانب پیامبر نیستیم.حال سوالی که برای مخاطب پیش می آید این است که چرا اینبار پیامبر به شفای مادرشان اقدام نکردند؟ در حالی که شرایط در هر دو حالت یکسان بود!

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/Mohammad_Rasoullah/thumbs/phoca_thumb_l_13.jpg

فیلم در بخش دیگری در ساحل به معجزه ای از پیامبر اشاره می کند که در آن دریا خروشان شده و ماهی هایی را به ساحل می آورد تا کودکان و مردم گرسنه آن حوالی بتوانند از گرسنگی درآیند. اما احتمالا مجید مجیدی به درستی نمی دانست که با به تصویر کشیدن این سکانس، این سوال نزد مخاطبین فیلم پیش خواهد آمد که چرا حضرت محمد ( ص ) گرسنگان مکه را اینچنین از گرسنگی نجات ندادند و یا حتی در زمان شعب ابیطالب چنین معجزاتی را انجام ندادند؟ پاسخ این سوال زمانی سخت تر می شود که فیلم برای مخاطب غیرمسلمان به نمایش درآید. مخاظبی که می داند مهمترین وجه زندگی پیامبر اسلام نه معجزات اینچنینی ، بلکه کتاب مقدس بوده است. نمای نورانی که مجیدی از پیامبر اسلام در بالای صخره بر فراز دریا گرفته ، بادی که به جامه ایشان می وزد و موهایی که به وزش در می آید و... این تصویری است که معمولا آثار مذهبی کلاسیک هالیوودی در وصف پیامبرانشان از آن استفاده می کردند که اینبار نیز در « محمد رسول الله ( ص ) » پس از سالها شاهد استفاده مجدد از این نوع تصاویر هستیم.

ادبیات به کار رفته در دیالوگ نویسی های فیلم نیز از ایرادات عجیبی رنج می برد که این مورد جای تعجب بسیاری دارد. این در حالی است که در دهه های گذشته تلویزیون ایران شاهد سریال های مذهبی فاخری نظیر « امام علی ( ع ) » بوده که دیالوگ نویسی آن با رعایت ریزترین جزئیات ادبی به رشته نگارش درآمده بود. اما اینبار در ساخت « محمد رسول الله ( ص ) » از این وسواس نگارشی خبری نیست و ما شاهد کلمات عجیبی هستیم که از زبان شخصیت های داستان خارج می شود. به کار بردن کلماتی نظیر « رفع تحریم » ، « تب اش نمی افتد » و « قیمت کالایت را بگو » نشان از این دارد که مجید مجیدی و کامبوزیا پرتوی خیلی اعتقادی به استفاده از ادبیات فاخر زبان فارسی در فیلم نداشته اند.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/Mohammad_Rasoullah/thumbs/phoca_thumb_l_3.jpg

پرداخت بسیار بد صحنه های موعظه کردن پیامبر ، از دیگر نقاط ضعف فیلم « محمد رسول الله ( ص ) » می باشد.متاسفانه اصرار مجید مجیدی به گنجاندن تمام صفات بارز و ارزشمند حضرت رسول اکرم در فیلم « محمد رسول الله ( ص ) » باعث شده تا صحنه هایی را شاهد باشیم که بی ارتباط با داستان اصلی فیلم هستند و مشابه یک کلیپ تبلیغاتی می باشند. برای درک بهتر این مشکل می توان به سکانس زنده به گور کردن دختر توسط یک جاهل اشاره کرد که در اوج عصبانیت و خشونت با شنیدن موعظه پیامبر اکرم که با کمترین پرداخت سینمایی انجام شده و صرفا با ذکر یک دیالوگ کتابی به فیلم آورده شده، متحول می شود! همچنین مجید مجیدی برای به تصویر کشیدن صفت ارزشمند " امین " بودن حضرت محمد ( ص ) به دم دستی ترین روش ممکن متوسل می شود و بی آنکه سکانس بازار و فروختن برده ، ارتباطی به داستان فیلم داشته باشد، موعظه هایی از پیامبر اسلام را با ساده ترین شکل ممکن بر زبان می آورد که این یکی هم شباهتی به قالب استاندارد سینمای بین الملل ندارد.

در بخش های فنی، « محمد رسول الله ( ص ) » با توجه به بودجه عظیمی که در اختیار داشته، از استاندارد های سینمایی ایران فراتر می رود اما ایرادات ساخت یک اثر بیگ پروداکشن در اینجا نیز به خوبی هویداست. مجیدی هرگز کارگردانی نبوده که تولید فاخری داشته باشد و حالا که در اولین تجربه اش، بودجه هنگفتی در اختیارش قرار گرفته، موفق نشده از این امتیاز به نحو احسن برای تبدیل خود به فیلمسازی بین المللی استفاده نماید. فیلم به جز در سکانس های حمله ابرهه به مکه و سکانس دریا، استفاده ای از جلوه های ویژه نکرده است. اما همین 2 صحنه هیجان انگیز فیلم نیز، نه در بخش جلوه های ویژه که حتی در مقایسه با بسیاری از فیلمهای هالیوودی بهتر پرداخته شده اند ، بلکه در نحوه کارگردانی ضعف رهبری شده اند. در این سکانس ها بیشتر از اینکه ردپای وسواس کارگردان و خلاقیت در اجرا به چشم بخورد، سیاه لشگرهایی حضور دارند که دائم در حال فریاد زدن هستند و به دور خودشان در حال چرخیدن می باشند.

http://moviemag.ir/images/phocagallery/1/Mohammad_Rasoullah/thumbs/phoca_thumb_l_2.jpg

از معدود نکات مثبت فیلم موسیقی زیبا و شنیدنی اثر می باشد که البته خیلی ارتباطی با موسیقی عربی ندارد اما روی هم رفته شنیدنی و متناسب فضای فیلم است. فیلمبرداری فیلم هم به لطف حضور ویتوریو استورارو که یکی از بهترین فیلمبرداران جهان می باشد، تماشایی است. البته این نکته را هم باید ذکر کرد که « محمد رسول الله ( ص ) » خیلی قاب بندی های به یاد ماندنی ندارد اما بهرحال تصویربرداری فیلم شایسته تقدیر است.

متاسفانه « محمد رسول الله ( ص ) » علی رغم انتظارات بسیار بالایی که از آن می رفت ( که به نظر طبیعی هم می رسید ) ، ابدا نمی تواند نماینده ای شایسته از طرف سینمای ایران برای جهانیان باشد. فیلم قطعا یک سر و گردن از تمامی ساخته های ایرانی بالاتر است اما زمانی که صحبت از ارائه بین المللی یک فیلم به میان می آید، متوجه می شویم که سینمای ایران هنوز نتوانسته به استانداردهای تولید یک اثر بیگ پروداکشن در سطح جهانی نزدیک شود. زندگی حضرت رسول اکرم بی شک فرصت های بی نظیری در اختیار مجید مجیدی برای پرداخت و ساخت آن با بهترین کیفیت ممکن قرار داد اما ضعف دانش بین المللی کارگردانی سبب شده تا این فرصت بی نظیر تا از دست برود.« محمد رسول الله ( ص ) » بیشتر شبیه چند تکه کلیپ مذهبی است که به یکدیگر متصل شده اند و تشکیل یک فیلم واحد را داده اند. برای رقابت در عرصه بین المللی قطعا به چیزی بیشتر از عوامل فنی نیاز است و آن یک فیلمنامه حرفه ای به همراه کارگردانی بین المللی می باشد.کارگردانی که شاخصه های ساخت یک اثر سینمایی پر هزینه بین المللی را بداند و با زبان بین المللی سینما اثرش را به جهانیان ارائه نماید.

3                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید!

     13940513000212311

نام فیلم : محمد رسول الله ( ص )  

کارگردان : مجید مجیدی

فیلمنامه : مجید مجیدی ، کامبوزیا پرتوی

تهیه کننده : شرکت نور تابان

مدیر فیلمبرداری: ویتوریو استورارو

بازیگران : علیرضا شجاع نوری ، مهدی پاکدل، ساره بیات، رعنا آزادی ور، مینا ساداتی ، محسن تنابنده و...

aio23

مطالب مرتبط 

دیدگاه‌ها

+1

محمد

با دیدن این فیلم دقیقا انگار داشتم نسخه تاریخی سلام بمبیی رو میدیدم.از نظر تصنعی بودن و دیالوگ های ضعیف
-2

محسن

تمامی سکانس های فیلم در تاریخ ثبت شده و اتفاق افتاده و اما در مورد کسانی که فیلم به این جذابی رو زیر سوال میبرند....شما نه تنها به دستاورد های ایران در هیچ زمینه ای اعتقاد ندارید بلکه سعی میکنید هر موفقیتی در هر زمینه ای از جمله این فیلم مقدس رو زیر پا بگذارید...وجود یهودیان و مسیحیان در فیلم این پیام رو رسونده که امدن پیامبر در همه کتب انبیا از قبل پیش بینی شده بود...اگه ایران بزرگترین فیلم و واقعی ترین فیلم رو بسازه یک ایرانی حتما باید یک اشکال ازش دربیاره...ارزش این فیلم فراتر از یه جایزه بیخودیه پس بیخود سعی نکنید درباره حوادث واقعی تاریخ اشکال ثبت کنید ;-)

غلام

به نقل از tefo:
به نقل از parisa:
خداوکیلی فازتون چیه؟یعنی فقط و فقط چون فیلم درباره ی پیامبره پس فیلم خوبیه؟
چرا همیشه روی هرچیزی تعصب بیخود دارید
واقعیت اینه این فیلم بسیار ضعیف بوده با بودجه ای که داشته میتونسته فیلم بهتری باشه
اما توقعات بیننده هارو براورده نکرده حالا دلیل نمیشه چون درباره پیامبره یا چون مجید مجیدی ساخته همه واسه ی این فیلم دست و سوت بزنن

شما اصلا فیلم رو دیدید؟ فکر نکنم، بنظرم 90 درصد کسانی که ساز مخالف میزنند اصلا فیلم رو ندید و از روی تعصب کور کورانه حرف میزنند مثل بسیاری از فتواهای که داده شده
من به شخصه به عنوان یک اصل سنت میتونم بگم بهترین فیلمی که از اسلام دیدم همین فیلم بود بدون شک، فیلمبرداری و طراحی لباس این فیلم عالیه طراحی صحنه و نوع داستانپردازیش هم خوبه فقط گریمش ضعیفه ضمن اینگه قراره سه گانه باشه دوستان انتظار دارند که یک فیلمی مثل ارباب حلقه ها ساخته بشه که امکانش نیست
من به شخصه ازش لذت بردم شما هم به دور از تعصب فیلم رو ببنید و لذت ببرید

احسن
-2

اسمعیل

این فیلم که همش لخت بودن تو طول فیلم. این چه جور فیلم ساختنه. فک کنم آقای مجیدی می خواستن بیشتر لخت بودن مردا در کنار زنا را به تصویر بکشن که موفق شدن.
+2

edris

این فیلم ساخته شده تنها پیام دوستی و محبت بده و تنها جلوه اسلام رو نمایان کنه،از دوستانی که فیلم بازن پیشنهاد میکنم اگه می خوان ایراد بنی اسرائیلی بگیرن اصلا این فیلم رو نبینن و نظر هم ندن و بشینن همون بازی با تاج تخت رو فصل فصل و ریز ریز نگاه کنن،سکس هم توش داره راضیتون میکنه،شما تصور کنید ۳ ساعت ساخته نق میزنن تمام پولا رو برده به تاراج اگه فصل فصل براتون بسازه میگفتید دکل نفتی فروخته،در کل ما ایرانیا آدمای دم دمی مزاج و نادانی هستیم ،باید قبول کرد

نیما

با سلام
نسبت به فیلممهایی که تا حالا ایران ساخته از نظر من عالی بود از هر لحاظ فقط من احساس کردم دارم فیلم مسیح رو می بینم . فیلم قبلیه که آنتی نی کویین بازی می کرد خیلی واقعی تر و جذاب تر بود
+1

مصطفی

2 ایراد بزرگ این فیلم : 1- جناب اقای مجیدی چرا از یه شخصیت طنز تو این فیلم استفاده کردی؟ بله منظورم اقای تنابنده هستش ما ایشونو به عنوان یه بازیگر طنز میشناسیم وانتخاب ایشون برای این فیلم کیفیت فیلمو حداقل تو ذهنمون بسیار پایین میاره واصلا به درد این فیلم نمیخورد 2- اقای مجیدی اگه قرار بود چهره پیامبر رانشون ندی چرا چندین ماه به دنبال یه بازیگر زیبا رو بودی ؟پس معلوم میشه اصلا با کارشناسی مشورت نکردی
-4

وحید

ارزش دیدن داشت برای مشخص شدن ضعف های فیلم،ولی در مجموع این اسمِ سنگین به این فیلم ربطی نداشت.
-2

هیمن

باسلام خدمت تمامی دوستان
دروغ پردازی در مورد پیامبر و اسلام بدعت می باشد. همینکه این فیلم ساخته ایران هست و در مورد شخصیت بزرگی همچون پیامبر بایستی تعصب داشت و فیلم را قابل قبول دانست.
سکانس کنار دریا و ماهی های که از دریا به ساحل پرتاب می شدند در فیلم حضرت عیسی (ع) هم هست و در هیچ یک از کتب تاریخی و مذهبی اسلامی وجود ندارد. سرود عیسویان در فیلم را از یاد نبریم که هیچ سنخیتی با اعراب و اسلام ندارد.
در ضمن همینکه فیلم را جهت جایزه اسکار فرستادند و نامزد جایزه کردند کافی نیست چون یک مثل قدیمی هست که می گه : در حوضی که ماهی نیست، قورباغه سپهسالاره.
یک چیز دیگری که در فیلم جلوه گر بود نورپردازی های غیر معمول بود. آخه بنده خدا شما که مثل سریال جمونگ نورپردازی کردی دیگه دکلمه های عبری برای چه. خوب به فارسی خودمون می گفتی دیگه.
من خوانده بودم که شهر مکه بی آب و علف و خشک بوده در حالی که درخت داشت بوته داشت سرسبز بود.
-1

هیمن

باسلام خدمت تمامی دوستان
راستش را بخواهید هفت هزار تومان پول بابت فیلم پرداخت کردم که عربستانی آباد با شهرهای آباد و همچنین بوقلمون آمریکای و مرغابی شمال ایران و گل محمدی کاشان و معجزات حضرت عیسی را ببینم.
در ضمن بیشتر این فیلم تبلیغ مسیحیت بود نه اسلام و گناهی بزرگتر از آن نشان دادن چهره و صوت دخترانه پیامبر.
خدایش نمی ارزید که هفت هزار تومان به این فیلم بدهم. یک چیز دیگر چقدر از این فیلم دزدی ( ببخشید اختلاس ) کردید.
بوقلمون بومی آمریکای شمالی هست و در قرن 15 و 16 اروپایان به خاورمیانه آوردند که از راه ترکیه وارد مرکز اروپا شد.
خدایش نمی ارزید
باتشکر از حسن توجه شما دوستان
-2

مهدی

سلام این فیلم تازگی دیدم خیلی خوبه
حتی بهتر از اون فیلم اولی
جلوه های

.
ویژه خلی خوبی داره
و کیفیت بسیار خوب
+2

نیما

جالبه که سکانس نهایی فیلم و معجزه کنار دریا در کتاب های دینی نیامده و برای تکمیل داستان ها و معجزات فیلم بهش اضافه شده.
+5

مهدی

دوستان میتونن با توجه به تعصبات مذهبی شدیدشون و یا علاقه شدید به مجید مجیدی در دفاع از این فیلم سینه چاک بدن ولی من که این فیلم رو دیدم واقعا به حال سینمای ایران تاسف خوردم......در مقایسه با فیلم رسالت مصطفی عقاد هیچ حرفی برای گفتن نداشت...البته شاید مشکل از ماست که سطح توقعمون رو از سینمای ایران و درک هنری دوستان سینه چاک این فیلم بالا بردیم...در یک کلام فیلم کاملا خسته کننده و بی محتوی بود....
-1

ARSHAM

به نظر من مجید مجیدی میخواسته به کودکی پیامبر بپردازه چون در جوامع سینمایی زیاد به آن پرداخته نشده بود
فیلم جای بهتر شدم داشت و برخی از نقد ها قابل قبول بود( یکی از نقد هایی که جا مانده بود این بود که در روایات میخوانیم ردای پیامبر سبز بوده در حالی که در فیلم چنین نبود) اما نسبت به فیلم های اکران شده خوب بود و ما نمیتونیم این فیلم ویا بقیه فیلم های ایرانی رو با فیلم های هالیوودی مقایسه کنیم فیلم بدی نبود و انرژی مثبتی نسبت به شخصیت پیامبر میداد امیدوارم صنعت سینمای ایران پیشرفت کنه فیلم هایی این چنین و با ضعف های کمتر ساخته بشه :roll:

tefo

به نقل از parisa:
خداوکیلی فازتون چیه؟یعنی فقط و فقط چون فیلم درباره ی پیامبره پس فیلم خوبیه؟
چرا همیشه روی هرچیزی تعصب بیخود دارید
واقعیت اینه این فیلم بسیار ضعیف بوده با بودجه ای که داشته میتونسته فیلم بهتری باشه
اما توقعات بیننده هارو براورده نکرده حالا دلیل نمیشه چون درباره پیامبره یا چون مجید مجیدی ساخته همه واسه ی این فیلم دست و سوت بزنن

شما اصلا فیلم رو دیدید؟ فکر نکنم، بنظرم 90 درصد کسانی که ساز مخالف میزنند اصلا فیلم رو ندید و از روی تعصب کور کورانه حرف میزنند مثل بسیاری از فتواهای که داده شده
من به شخصه به عنوان یک اصل سنت میتونم بگم بهترین فیلمی که از اسلام دیدم همین فیلم بود بدون شک، فیلمبرداری و طراحی لباس این فیلم عالیه طراحی صحنه و نوع داستانپردازیش هم خوبه فقط گریمش ضعیفه ضمن اینگه قراره سه گانه باشه دوستان انتظار دارند که یک فیلمی مثل ارباب حلقه ها ساخته بشه که امکانش نیست
من به شخصه ازش لذت بردم شما هم به دور از تعصب فیلم رو ببنید و لذت ببرید

parisa

خداوکیلی فازتون چیه؟یعنی فقط و فقط چون فیلم درباره ی پیامبره پس فیلم خوبیه؟
چرا همیشه روی هرچیزی تعصب بیخود دارید
واقعیت اینه این فیلم بسیار ضعیف بوده با بودجه ای که داشته میتونسته فیلم بهتری باشه
اما توقعات بیننده هارو براورده نکرده حالا دلیل نمیشه چون درباره پیامبره یا چون مجید مجیدی ساخته همه واسه ی این فیلم دست و سوت بزنن
-1

مسعود کشاورز

به نقل از مصطفی:
سلام
واقعا فیلم عالی بود
هرچی فیلم مزخرف میسازن که اصلا مطابق اسلام نیستو کسی انتقاد نمیکنه بلکه تشویق و تبلیغ هم میکنن حالا یه فیلم ساختن خلاصه وار از تولد تا سیزده سالگی پیامبر همه شدن مهندسو کارگردانو...

اگه تمام دنیا جمع بشن نمیتونن یه لحظه از زندگی و معرفت پیامبر رو توصیف کنن انقدر شخصیت بزرگواری بودن ایشان

باز دست کارکنان این فیلم درد نکنه برای این فیلم

من فیلم زیاد دیدم انصافا هم کیفیتش و هم صحنه هاش عالی بودن
راستی اگه شما میتونید اینجور فیلمای بسازید

یه حرف هم واسه کارگردانا دارم اینکه بجای فیلم های مزخرف، فیلمای دینی تاریخی بسازن


خدا وکیلی افتضاح بود.فیلم افتضاح داخلی زیاد داریم اما هیچکدومشون اینهمه هزینه اوتم از بیت المال براشون انجام نشده.حالا اگه این فیلم رو ۴۰ سال پیش اکران میکردن یه چیزی میشد دفاع کرد نه الان.واقعا سطع شعور مخاطبان رو خیلی پایین فرض کردن.حیف اینهمه بیت المال سوخت سر این فیلم.حداقل میدادید کل فیلم رو یه کارگردان خارجی مشهور میساخت.اینی که بچه مدرسه ای ها رو از طرف مدارس میبرید سینما نصف بها که نشد آمار واقعی تماشاگرها دقیقا مثل کتابهایی که چاپ ۱۵ میرن اما با بودجه های بیت المال و اهداف خاص، تیراژا بالا ولی هیچکی نمیخونه و تو ادارات توسط نهادهای خاص پخش میشن
+3

مصطفی

سلام
واقعا فیلم عالی بود
هرچی فیلم مزخرف میسازن که اصلا مطابق اسلام نیستو کسی انتقاد نمیکنه بلکه تشویق و تبلیغ هم میکنن حالا یه فیلم ساختن خلاصه وار از تولد تا سیزده سالگی پیامبر همه شدن مهندسو کارگردانو...

اگه تمام دنیا جمع بشن نمیتونن یه لحظه از زندگی و معرفت پیامبر رو توصیف کنن انقدر شخصیت بزرگواری بودن ایشان

باز دست کارکنان این فیلم درد نکنه برای این فیلم

من فیلم زیاد دیدم انصافا هم کیفیتش و هم صحنه هاش عالی بودن
راستی اگه شما میتونید اینجور فیلمای بسازید

یه حرف هم واسه کارگردانا دارم اینکه بجای فیلم های مزخرف، فیلمای دینی تاریخی بسازن
-1

یکی

تخیلی ترین فیلمی که دیدم
فیلم های مارول اکثرا علمی تخیلی هستن مثلا مثل dr strange ولی این تخیلی خالص.
بنظرم واسه کودکان ساخته شده تا این که همه سنین اینو ببینن!
+3

رادمهر

:-) می بینم که دوستان خوش حالند از اینکه این فیلم موفق نشد؟؟؟ این همه فیلم مزخرف میره رو پرده نمایش چرا کسی صداش واسه اونا در نمیاد تازه با کلی هم هزینه میلیاردی ! این فیلم ضعف داشت ولی این نقد هم خیلی تند بود... اینکه دست گذاشتین رو نقطه ضعف مردم که نژاد پرستیه اولا هر کسی می دونه گشنگی توی شعب ابی طالب یک نوع آزمون برای خدا بود تا صبر و تحمل اونارو بسنجه ولی فرستادن ماهی ها برای بت پرستا تبلیغ دین بود اینو هر بچه ای تشخیص میده... در کل اسکار هم نمی توست این فیلمو قبول کنه چون به نفعش نبود دید جهان به پیامبر مثبت بشه چون اوج معروفیت داعش بود و این به نفع هالیوود نیست که فیلمی این چنینی بیاد اسکار اونم از ایران.. همون بهتر که فیلم فرهادی ها بره اسکار تا دید جهان همیشه به ما به عنوان مردمی کوته فکر و گرسنه باقی بمونه.
-2

lpln

من یک دوست ارتشی داشتم( البته یک ارتشی واقعی نه گاوچرون) که میگفت گرفتن یک منطقه در جنگ مهم است ولی نگه داشتن بسیار مهم تر وپر تلفات تر میباشد مخاطب روی عرق مذهبی وادای دین به تماشای فیلم مذکوررفت ولی بعداز خروج ازسینما از بسیاری چیزها متنفر شده بود واحساس حقارت وتحقیر شدن در اثر دروغگویی میکرد

مهدی

سلام واقعا بعضی ها خیلی خیلی بی انصافن نمیدونم شاید از سر حسادت یا نا آگاهی وشاید هم اینکه در ایران همه خودشان را کارشناس می دانند در صورتی که یک اپسیلن هم سواد ندارند شاید مشکلات اندکی این فیلم داشته باشد ولی شما نگاه کنید ایران در چندتا از این فیلم ها با این وسعت کار و این حساسیت میان یک میلیاردی خورده ای مسلمان پروژه ی سینمایی داشته همین فیلم هم که ساخته شده شما ببینید چه فتواهایی در مورد فیلم داده اند به نظرم باطن پیامبر را خیلی خوب نمایش دادند باطنی که پر از رحمت وخیر هست و به بیننده حال خوبی دست می دهدمن که تا آخر فیلم میخکوب شدم و وجودم پر از انرژی و سرشار از شادی و رحمت شدو واقعا احساس خوبی داشتم البته معتقدم بهتر هم می توانست ساخته شود ولی واقعا فیلم فوق العاده ای بود وتصویر بسیار زیبایی از پیامبر نشان دادچیزی که جامعه مسلمین برای شناخت بهتر رفتار عملی پیامبر والگو گیری از اسلام به آن نیاز دارد ومنجر شدشخصا تصور بهتر و شناخت کاملتری از پیامبر رحمت وخوبی ها به من الهام شود در ضمن تا کور شود هر آنکه نتوان دید
+6

Reza-D

من هم وقتی فیلم رو توی سینما دیدم خوابم برد و خیلی از نقدها (نه همشون) رو هم به این فیلم وارد می دونم. اما نمی دونم چرا دوستان توجه ندارن که این اولین تجربهء ایران در ساخت چنین فیلم هایی بوده پس قرار نیست فرضاً در حد تروی باشه

اما یه چیزی هم بگم درمورد انتقادات شدید کاربران نسبت به این فیلم. چیزی که دل من رو آتیش زد شدت انتقادات نبود ، که انتقاد حق طبیعی بیننده و سکویی برای پرش به سوی بهتر شدن هست. بلکه دلم از این آتیش گرفت که بعضی ها از بد بودن فیلم خوشحال هستن!!!
-3

محمد

با سلام
این فیلم را با فیلم محمد رسول الله مصطفی عقاد مقایسه کنید تا ببینید که مجیدی چقد این فیلم را ضعیف و شدیدا بد کارگردانی کرده و از فیلمنامه ی بسیار بسیار بسیار ضعیییییف و سخیفی برخوردار است.
د
فیلم «الرساله» مصطفی عقاد زیباترین و جاودانه ترین فیلمی هست که در مورد پیامبر ساخته شده است میگی نه ناه کن تا بفهمین!
+2

علیرضا

برخی نگاهها چقدر احمقانه بنظرم اومد. اینکه برخی فیلم را با استانداردها جهانی مقایسه کردند! مثلا فیلم را با محصولات هالیوود مقایسه کردند! اصلا مقایسه برای چیه؟! باید فیلم را با آنچه در ایرانه و صد البته محدودیتها و مسائل رایج و منابع اطلاعاتی که برای نوشتن فیلمنامه و ... بوده سنجید. این فیلم به عنوان یک محصول ایرانی بسیار خوب بود و امیدوارم که از این دست فیلمها باز هم تولید شوند و هر بار بهتر از قبل باشند. دست‌اندرکاران را باید تشویق کرد و از ایشان انتظار بجا داشت. ایراد گرفتن کاری نداره. کاری که ما ایرانیها بشدت در آن استادیم. نقد مقوله‌ایست که به انصاف و نگاه گسترده‌بین نیاز داره نه صرفا یک نگاه خشک بر گرفته از اصول اکادمیک غربی و یا حتی توسط افرادی متعصب و حسود که از نظر روانی دچار اختلال هستند!
امیدوارم روزی ایران در عرصه تولید فیلمهای ارزشی صاحب سبک بشه.
-1

مریم

به نقل از ف.ر:
به نقل از مهران:
فرستادن این فیلم به اسكار اشتباه بزرگ بود.این فیلم بیشتر شبیه مستنده تا یك فیلم و نقص و ایرادات كارگردانی و فیلمنامه ای زیادی داره.و نتونسته حضرت محمد رو به خوبی به دنیا بشناسونه و اسكار هم به این فیلم توجهی نمیكنه كه كاملا طبیعی هم هست.اسكار به فیلمهایی توجه میكنه كه از دل جامعه باشه و حرفی برای گفتن داشته باشه ولی این فیلم متاسفانه بر خلاف انتظاراتی كه ازش میرفت خیلی سطحی و متظاهرانه از اب دراومد و اون كیفیت مورد نظر رو نداره كه بخواد با اثار قدر كشورهای ديگه رقابت كنه.و به احتمال خیلی قوی از لیست رقابت كنار زده میشه.فیلهایی مثل شیار 143 و قصه ها و ملبورن استحاق بیشتری برای معرفی شدن به اسكار داشتند.
اين فيلم شايد واسه ي ما ايراني ها زيبا باشه ولي منتقدين حرفه اي دنيا به اينجور فيلمها كه فقط قصد مدح و ستايش شخصي رو داره لقب "شكوه تهي"ميدن البته اونها قصد بي احترامي به كسي رو ندارن و منظورشون شخصيتهاي فيلم نيست ولي بايد قبول كرد تعداد ايرادات اين فيلم بالاست و بسيار اغراق اميز و متظاهرانه از اب دراومده.

آخه دوست عزیز حتی بر فرض محال اگر از طرف اسکار برای هیئت داور داخل ایران نامه رسمی می فرستادند که مثلا اگه ماهی و گربه یا هر فیلم دیگری رو برای اسکار بفرستی به اون اسکار تعلق می گیره باز هم داخل ایران همین فیلم رو برای اسکار انتخاب می کردند و چون اصلا به کیفیت توجه نشده حتی اگر بدتر از اینها هم این فیلم ساخته می شد باز برای اسکار می فرستادند برای من این مساله عین روز روشنه هنوز فیلم محمد رسول الله در شرف اکران بود فرداش اومدند گفتند که این فیلم همین الان پر فروش ترین فیلم سال شد ..... :o :eek: شما خودت دیگه قضیه رو بدون

:cry: :eek: :-x

محمد

نقدی خوب از فیلمی مزخرف نزدیک یک سال این فیلم رو تو سینما دیدم و هنوز هم ضعف فیلم مخصوصا فیلمنامه از یادم نرفته اسم فیلم میاد از شدت خشم می سوزم
+3

كسري

به نقل از مصطفی ح:
به نقل از سینا:
ادامه...من هم قبول دارم فیلم محمد مشکلاتی داره،فیلم نامه خیلی منسجم نیست قبول، گریم ها زیاد جالب نبود و مثلا مختارنامه چند سر و گردن بالاتر از این فیلم بود اون هم با عوامل داخلی مثل استاد اسکندری با هزینه بسیار کم تر ، قبول،(مثلا پیر کردن ابوطالب رو در محمد با پیر کردن بازیگر زهیر بن قین در مختارنامه مقایسه کنید به گریمورهای داخلی افتخار می کنید.) اما نقاط قوت آن هم کم نیست. نگاه شاعرانه مجیدی به دوران کودکی پیامبر و ارتباط عاطفی ایشون با مادر گرامیشون، خدایی در این فیلم زیبا در اومده. نقش آمنه فوق العاده است. این که پیامیر حلیمه رو شفا میده و مادرشون از بیماری فوت میکنن و خود پیامبر هم از درد فراق تب میکنن چه قدر جالب بود. چون خداست که شفا میده نه پیامبر! معجزه مستند فرار شتر و ورود حلیمه به خانه پدربزرگ پیامبر بسیار زیبا بود. دید دوربین از پشت سر پیامبر خودش نوآوری بود و فیلم برداری و موسیقی و طراحی صحنه هم که حرف نداشت.
در مورد اسکار، مگه ما امسال فیلم بهتر از محمد داشتیم که بفرستیم. منطقی باشید حداقل در بخش بهترین فیلم برداری که شانس داره.
این فیلم رو باید بولد کرد. با افتضاحات داعش و وهابی ها باید به این فیلم در عرصه جهانی بها داد چون ارزش آن در معرفی چهره رحمانی اسلام و پیامبر از صرف یک فیلم بالاتره. والا غربی ها، همه ما را دارن با دید داعش می بینن. هر سال که نمیشه از این فیلم ها ساخت!


نقد شما عالمانه و معتدل و منصفانه بود! یک عده اینجا ظاهرا بدون فکر و صرفا از سر کینه رأی منفی یا مثبت میدن! این یعنی این که رأی ها عالمانه نیست و عوامانه و بچگانه است!

پ ن پ.....حتما تو ميفهمي فيلم خوب چيه و واسه ي خودت يه پا راجر ايبرتي!!!!!!!
-4

مصطفی ح

به نقل از سینا:
ادامه...من هم قبول دارم فیلم محمد مشکلاتی داره،فیلم نامه خیلی منسجم نیست قبول، گریم ها زیاد جالب نبود و مثلا مختارنامه چند سر و گردن بالاتر از این فیلم بود اون هم با عوامل داخلی مثل استاد اسکندری با هزینه بسیار کم تر ، قبول،(مثلا پیر کردن ابوطالب رو در محمد با پیر کردن بازیگر زهیر بن قین در مختارنامه مقایسه کنید به گریمورهای داخلی افتخار می کنید.) اما نقاط قوت آن هم کم نیست. نگاه شاعرانه مجیدی به دوران کودکی پیامبر و ارتباط عاطفی ایشون با مادر گرامیشون، خدایی در این فیلم زیبا در اومده. نقش آمنه فوق العاده است. این که پیامیر حلیمه رو شفا میده و مادرشون از بیماری فوت میکنن و خود پیامبر هم از درد فراق تب میکنن چه قدر جالب بود. چون خداست که شفا میده نه پیامبر! معجزه مستند فرار شتر و ورود حلیمه به خانه پدربزرگ پیامبر بسیار زیبا بود. دید دوربین از پشت سر پیامبر خودش نوآوری بود و فیلم برداری و موسیقی و طراحی صحنه هم که حرف نداشت.
در مورد اسکار، مگه ما امسال فیلم بهتر از محمد داشتیم که بفرستیم. منطقی باشید حداقل در بخش بهترین فیلم برداری که شانس داره.
این فیلم رو باید بولد کرد. با افتضاحات داعش و وهابی ها باید به این فیلم در عرصه جهانی بها داد چون ارزش آن در معرفی چهره رحمانی اسلام و پیامبر از صرف یک فیلم بالاتره. والا غربی ها، همه ما را دارن با دید داعش می بینن. هر سال که نمیشه از این فیلم ها ساخت!


نقد شما عالمانه و معتدل و منصفانه بود! یک عده اینجا ظاهرا بدون فکر و صرفا از سر کینه رأی منفی یا مثبت میدن! این یعنی این که رأی ها عالمانه نیست و عوامانه و بچگانه است!
+7

جعفرامامی

مناین فیلم را3بار طی سه روز متوالی در سینما فرهنگ کرمانشاه تماشاه کردم .56سالمه وعلاقه مندبه دیدن فیلم.این فیلم از نظر فن سینمایی واستفاده از ابزارهای روز خوب بود .اما از نظر داستان دقیقا شبیه مراسمات شبیهه خوانی بود بجای راوی داستان حضرت ابیطالب روایت زهنی میکردند .حضرت آمنه مثل اینکه از قبل همه چیز را می دانست اصلا دلواپس نبودند.ومحمد فیلم همه کار میکرد .و....اقای جلیلی گرامی وبزرگوار یکبار مستند زندگی شمارا دیدم که چند سال قبل تهیه شده بود وبا یک دوربین کوچک فیلم می ساختی ونارسایی ها را نشان میدادید ای کاش به همان روش به ادامه کار هنریت ادامه بدهید .ارزوی سلامتی برایتان دارم همسن عزیزم
+5

حسام

با توجه به تجربه و تخصصم در جلوه های بصری فقط میتونم بگم اندرسون سر مجیدی رو کلاه گذاشته با اون دستمزدی که گرفته و این همش برمی گرده به عدم دانش مجیدی در حوزه سینمای نوین با تکنولوژی جلوه های کامپیوتری! وقتی یک کارگردان دانش لازم جلوه های ویژه و بصری رو نداشته باشه با سطحی ترین تکنیکها هم ذوف زده میشه و خروار خروار پول مفت رو میریزه پا یه خارجی! سطح جلوه های بصری فیلم فوق العاده پایین بود و به ساده ترین شکل ممکن ساخته شده بود چیزی که تموم اهل فن این رشته در دنیا به آن اذعان دارن که اندرسون اگر اسمش قنبر یا غضنفر بود و همین سطح کار رو میساخت مجیدی تحت تاثیرش قرار نمی گرفت ولی خوب چون اسمش خارجکی بود و مجیدی هم فقط میخواست نشون بده خارجیها تو عوامل فیلم هستن دنبال یه سوپر وایزر جلوه های ویژه که اسمش خارجکی باشه گشت تو همین ایران بیش از 20 نفر رو میتونم معرفی کنم که ده تای اندرسون رو تو جیبشونه تو تکنیکهای حرفه ای جلوه های بصری ولی خوب اسماشون جک و توماس و اندرسون نیست!!!!!!؟؟
-8

علی

سلام من این فیلم رو دو بار دیدم من که لذت بردم.زیاد از سینما سر در نمیارم ولی فیلم رو میشه یه فیلم ضد صهیونیستی معرفی کرد که از این بابت خیلی قویه قبول دارم برخی از صحنه ها در حد کلیپه و انگار میخواستن از سرشون باز کنن ولی صحنه های پر زحمت زیادی هم داشت که کارگردان های ما معمولا نزدیکش هم نمیشن شخصیت سامؤل برخلاف مقاله بالا شخصیت درست وبه جایی ست مشخصه تحقیقات زیادی روی یهودیت انجام شده دیالوگ های عبری جالبه توی صحنه کنار ساحل پیامبر معجزه نمیکنه منظور برکت حضرته که مردم رو نجات میده قبول دارم فیلمنامه جای کار داشته و واقعیتش هم شما اگر اعراب جاهلی رو بشناسید اصلا ساخت همچین فیلمی که کپی اون باشه حداقل در ایران ممکن نیست اصلا یه وضعیت حال به هم زنی که این موضوع خودش یکی از معجزات پیامبره که اون جامعه رو به چی تبدیل کرد شما میتونید سخنان امام علی درباره زمان جاهلیت رو بخونید :sigh: برخلاف مقاله حمزه در دوسکانس بیشتر حضور نداره که به دستورش سامويل رو ازاد میکنه اتفاقا اقتدار ایشون رو نشون میده به نظرم گریم هم کار خودشو کرده باز هم بر خلاف نوشته بالا سامویل یه دفعه برنگشت بعد از اینکه از نرگ نحاتش دادن و کرامت پیامبر رو دید صحنه دریا و تاثیری که بحث با علمای یهود روش داشت برگشت ایشالا که قسمت دو و سه رو باقدرت رفع کردن معایب فنی ساخته بشه البته با مطالب عمیق اعتقادی مثل هنین قسمت اولش
+7

حلما

بنظر من قیلم قشنگ و تکان دهنده ای نبود.دیدگاه اقای مجیدی نسبت به پیامبر خیلی وسیع نبو حتی صدایی که برا پیامبر گذاشته بودصدای رسایی نبو. بنظر من فیلم روز واقعه تیکه به تیکش ادمو منقلب میکنه اما این فیلم تکان دهنده و گیرا نبود.
-6

راحله

به نظر من مجیدی انچه که پیامبر رو تو ذهنش تصور کرده این فیلمو ساخته.
-10

yana

با عرض سلام
من که از فیلم راضی بودم خیلی عالی بود
تازه خیلی هم جالب بود تازه اون موقع که آمنه مادر محمد رسول الله از دنیا رفت حتی گریه هم کردم :cry: :cry:
فیلم بسیار عالیی بود
+13

عباس

من به عنوان یک بیننده عادی که تخصصی در سینما ندارم، با اشتیاق فراوان و با ذهنیتی مثبت به تماشای فیلم رفتم ،انتظارم از فیلم اصلاً برآورده نشد. فیلم فاقد انسجام است، بازیگران نقش ها را ضعیف اجرا می کنند؛ نقش حلیمه مقداری بهتر از آمنه بازی شده است. در مقایسه با فیلم الرساله مصطفی عقاد حرفی برای گفتن ندارد، از صلابت حمزه عموی پیامبر خبری نیست و ... به نظرم بسته به ادبیات افراد مختلف می توان این جملات را در نقد فیلم بیان کرد:
فیلمی که علی رغم هزینه نسبتاً سنگین نتوانست نتظارات فراوان تماشاگران را بر آورده سازد. فیلم بی و سر و ته و خسته کننده ای که فاقد پیام است.
فیلم مزخرفی که ارزش سه ساعت وقت تلف کردن را ندارد.
فقط جلوه های ویژه فیلم قابل توجه است و دیگر هیچ
+20

الهام

به نقل از سینا:
شماهایی که عاشق محصولات آمریکایی و هالیوود هستید! تا حالا در مورد اشتباهات فاجعه آمیز و مضحک علمی فیلم گراویتی چیزی شنیدید. این اشتباهات به قدری در این فیلم زیاده و پیشبرد فیلم نامه هم به این اشتباهات وابسته است که اگر قبل از تماشای این فیلم یک مقاله در مورد اشباهات علمی و مهندسی این فیلم بخونید، دیدن این فیلم و صحنه هاش براتون مضحک میشه. این فیلم در کشوری ساخته شده که پیشرفته ترین کشور در عرصه فضایی هست. آیا متخصصان فضایی و ناسا و مهندسین آمریکایی اصلا در مورد این اشتباهات مضجک به شکل گسترده ای صحبت کردند؟ فقط ساده ترینش اینه که برایان با لباس فشار (سوکول) که اصلا برای راهپیمایی فضایی طراحی نشده و بدون منبع اکسیژن در فضای لایتناهی به مدت طولانی پشتک وارو میزنه. دیدید که فیلم فروش فوق العاده ای داشت.کلی هم ازش تعریف کردند. در صورتیکه با مطرح کردن این مسایل ممکن بود به یک شکست تجاری ختم بشه. یا همین فیلم آرگو واقعا در حد اسکار بود؟ دلیل اسکار دادن به اون چی بود؟

تو از ميون اين همه فيلم زورت به gravity رسيده؟اون لباس, لباس نجات حريقه و در مواقع ضروري ازش استفاده ميشه.واقعا درست گفتن كه كار شما افراطي ها به چالش كشيدن و متهم كردن الكي اين و اون و حرفاي بي منطق زدنو و بهانه هاي بني اسرائيلي اووردنه.
+15

نازنین

من ده سالمه منو از طرف مدرسه بردن سینما ی محمد ...
شوق خیلی داشتم ، خیلی تعریف کرده بودن گفتم الان معرکه می بینم ولی متاسفانه در حد انتظار نبوده
جای فیل ها خیلی تابلو بود و صدای حضرت محمد هم دخترانه بود و قابل تعریف نبود
اونجوری که آقای مجیدی گفتن فکر کردم دریایی پر معجزه میبینم :eek: :eek: :eek: :eek: :-| :-| :-|
+29

محمد

اقا سينا الان داري روضه ميخوني؟چرا اينقدر كامنتاي الكي ميدي؟چرا صفحه رو الكي با اين كامنتا ي بي سر و ته پر ميكني؟الان مثلا ما به سخنراني ايت الله جوادي املي چه نيازي داريم كه مياي اينجا تومار سخنان و حديث رحمت مينويسي؟اين سايت به اين حرفا چه ربطي داره؟بسه خواهشا از روي تعصب حرف نزن.فيلم محمد رسول الله اگه در هالييود به همين روش و كارگرداني ساخته ميشد منتقد با خاك يكسانش ميكردن و اون استوديوي فيلمسازي كلي بازخواست ميشد.هيچ منتقد خارجي از اين فيلم تعريف نكرده همه فقط ظواهر فيلمو تحسين كردن كه اون هم كار ايرانيها نيست.الان تو فيلم gravity فقط مشكلت با لباسه؟چون فقط يه مورد اشكال داره تو بهانه ي خوبي دستت اومده,نه؟باشه به فرض حرفت درست.بقيه ي فيلماشون چطور؟از اونا ميتوني ايراد بگيري؟يا فقط زورت به فيلم gravity ميرسه؟هيچوقت فيلمهاي هاليوودي رو با ايراني مقايسه نكن.واسه ي اينكه در برابر اون فيلمها حرفي براي گفتن نداره.اگه فيلم غير ايراني 1 نقص داشته باشه فيلم ايراني 20 نقص داره؟ميدوني چرا؟چون سينماي ايران دست افراد ناكار بلده.درضمن ما خيلي فيلماي بهتري از فيلم محمد رسول الله داشتيم كه به اسكار بفرستيم ولي متاسفانه دستور از بالا اومده كه نبايد فرستاده بشه.شما هم خواهشا سر يه موضوع كوچيك فيلم شاهكار gravity رو الكي نكوبون.چون كل دنيا اين فيلم رو ستايش كردن و از فيلم محمد رسول الله حمايت بيجا نكن چون خود كارشناس هاي مذهبي ايراني هم اين فيلم رو قبول ندارن و ازش به عنوان حسرت بزرگ ياد ميكنن.
-34

سینا

ادامه... آیت الله جوادی آملی:
همين سريال حضرت علي (ع) را كه ببينيد چيزي بيش از يك روضه‌خواني نيست. اين قصه‌ي جنگ جمل است كه غالب روضه‌خوان‌هاي ما گفته‌اند؛ اين علي‌ابن‌ابي‌طال ب (ع) نيست. علي‌ابن‌ابي‌طال ب (ع) آن است كه مي‌گويد: « و انّی بِطُرق السماءِ اعلی منی بِطُرق الارض. سلوني قبل ان تفقدوني.» اما اين سريال، همان تعزيه است كه به شكل فيلم درآمده. اين علي (ع) نيست. علي‌ابن‌ابي‌طال ب (ع) آن است كه فرمود من از آسمان‌ها بيشتر از زمين باخبرم. توجه كنيم؛ جمعیت جهان هفت میلیارد است. ما در ایران هفتاد میلیون جمعیت هستیم، یعنی یک صدم جمعیت دنیا. آنها نود و نه درصد هستند، اگر همگی با هم جمع شویم و بشویم هفت میلیارد، دو کار از ما ساخته نیست: اين‌كه بخواهیم کتابی مثل قرآن، یا مردی مثل علی (ع) بیاوریم. نمي‌توانيم، مستحیلیم. چون او قرآن متحرک است، جزو نوابغ نیست، می‌گوید من از عرش باخبرترم: «و انّی بِطُرق السماءِ اعلی منی بِطُرق الارض». اگر این معنا را با قصه‌ي جنگ جمل و عمروعاص و غیره خلط کنید، ايشان به علي‌ابن‌ابي‌طال ب (ع) روضه‌خوانی تبدیل می‌شود، ديگر علي‌ابن‌ابي‌طال ب (ع) نهج البلاغه نیست؛ بنابراین نباید گفت فیلمی درباره‌ي حضرت امیر (ع) ساخته شد.
-24

سینا

آیت الله جوادی املی در حین ساخت فیلم محمد ص در دیداری که کارگردان و عوامل با او داشتند مطالب جالبی گفت. تمام گزارش رو بخونید جالبه اما قسمتی از آن:
اين‌كه يهوديت و مسيحيت در جريان فيلم‌سازي پيشرفت كردند، اما ما در اسلام به خودمان اجازه نمي‌داديم كه مسائل‌مان به زبان سينما درآيد. اين پرهيز يا به‌خاطر ابتذال سينما بود يا به‌خاطر اين‌كه ما هنرمندي نداشتيم كه بتواند مفاهيم وحي را از مرحله‌ي شهود به عقل دربياورد، عقل را به مرحله‌ي خيال درآورد، خيال را حسي كند تا بشود سينما. قالب سينما از خيال به حس مي‌آيد. توجه داشته باشيد كه در فرهنگ قرآن به خيالباف مي‌گويند مختال. اما اختيال از باب افتعال است، تخيل از باب تفعل. خداوند، خيالباف و خيال‌ساز را دوست ندارد: «لايحب كل مختال فخور». اما اگر انسان عاقل باشد و آن عقل را به خيال منتقل كند، و از خيال به حس بياورد، اين مايه‌ي علمي دارد. اما اگر از خيال نشأت گرفته و به حس تبديل شده، اين مي‌شود مختال. در سينما، فيلم‌ها غالباً مختالانه است. يعني خيال است و بعد به حس تبديل مي‌شود. يك هنرمند سينمايي بايد وحي را خوب بشناسد، آن مشهود را از دالاني صحيح به معقول تبديل كند، بعد معقول را متخيل كند و متخيل را محسوس كند تا قابل عرضه باشد. وگرنه علمي نيست. و اين معنا چون نبوده كسي دركش نكرده.
-20

سینا

به نقل از rooney:
اقاي سينا در مورد فيلم gravity بايد بگم كه فيلمش تحسين كل منتقدين دنيا رو برانگيخت و كارگرداني بينظيري داشت كه اسكار رو هم گرفت.در ضمن gravity چه اشتباه علمي داشت؟ميدوني چقدر واسه ي اين فيلم از لحاظ فيلمنامه اي و جلوه هاي ویژه زحمت كشيده شده؟من خودم در همين تلويزيون ايران مستند يك ساعته راجب ساخت فيلم gravity ديدم كه در اونجا در حين فيلمبرداري چندين متخصص فضايي ناسا در اونجا بودن كه تمامي فريمهاي فيلم رو چك ميكردن و به كارگردان فيلم الفانسو كوارون كمك ميكردن كه اشتباهي به وجود نياد و فيلم هم توسط بسياري از كارگرداناي بزرگ و منتقدين و دانشمندان بهترين فيلم فضايي شناخته شد.اونوقت شما اين اطلاعات رو از كجا گير اوردي؟gravity يه فيلم به تمام معنا بود.اون لباس بدون محفظه ي اكسيژن درونش هوا داره كه به وسيله ي تايمر تنظيم ميشه.

اون لباس فضایی روسی از نوع سوکول بود و برای داخل سایوز حین پرتاب و برگشت به زمین طراحی شده. خواهشا قبل از جواب دادن یک سرچی در اینترنت بکنید!
-20

سینا

دوست عزیز حمایت زورکی نمی شود. نباید توقع داشت که چشمهایمان را ببندیم، واقعیت ها را انکار کنیم و به دروغ از یک فیلم تعریف و تمجید کنیم فقط به خاطر حمایت از تولید داخلی. آقای مجیدی کارگردان توانایی است و معلوم است خیلی زحمت کشیده ولی با این بودجه کلانی که خرج فیلم شده توقع خیلی بیشتری داشتیم. راستش من هم حس کردم که بعضی از سکانس ها از روی فیلمهای "عیسی بن مریم"، "ده فرمان"، "ارباب حلقه ها" و چندتای دیگر کپی برداری شده. موسیقی و طراحی صحنه ها و حتی لباس بعضی بازیگران شباهتی به فضای جامعه عربستان 1400 سال پیش ندارد. فکر می کنی چیزی را که ما فهمیدیم منتقدان حرفه ای خارجی نمی فهمند؟!
بدیهی است که "آرگو" اصلا در حد جایزه اسکار نبود ولی این ربطی به بحث ما درباره اشکالات متعدد فیلم "محمد رسول الله" ندارد.
طراحی صحنه که خوبه! متقدهای خارجی هم ازش تعریف کردن. در ضمن مگه شما عربستان 1400 سال پیش رو از نزدیک دیدی که این جوری محکم میگی شبیه اون موقع نیست. ضمنا قرار بر نشان دادن برهنگی در این فیلم نبوده چون نیت مجیدی ساخت فیلمی پاک بوده. فقط این رو بدون که در عرب جاهلی هر چه افراد ثروت مند تر بودن لباس پوشیده تر می پوشیدن چون لباس زیاد در تن داشتن ننشان دهنده مال و مکنت بوده زیرا افراد فقیر حتی توانایی تامین لباس کافی رو نداشتن.
-19

سینا

ادامه...من هم قبول دارم فیلم محمد مشکلاتی داره،فیلم نامه خیلی منسجم نیست قبول، گریم ها زیاد جالب نبود و مثلا مختارنامه چند سر و گردن بالاتر از این فیلم بود اون هم با عوامل داخلی مثل استاد اسکندری با هزینه بسیار کم تر ، قبول،(مثلا پیر کردن ابوطالب رو در محمد با پیر کردن بازیگر زهیر بن قین در مختارنامه مقایسه کنید به گریمورهای داخلی افتخار می کنید.) اما نقاط قوت آن هم کم نیست. نگاه شاعرانه مجیدی به دوران کودکی پیامبر و ارتباط عاطفی ایشون با مادر گرامیشون، خدایی در این فیلم زیبا در اومده. نقش آمنه فوق العاده است. این که پیامیر حلیمه رو شفا میده و مادرشون از بیماری فوت میکنن و خود پیامبر هم از درد فراق تب میکنن چه قدر جالب بود. چون خداست که شفا میده نه پیامبر! معجزه مستند فرار شتر و ورود حلیمه به خانه پدربزرگ پیامبر بسیار زیبا بود. دید دوربین از پشت سر پیامبر خودش نوآوری بود و فیلم برداری و موسیقی و طراحی صحنه هم که حرف نداشت.
در مورد اسکار، مگه ما امسال فیلم بهتر از محمد داشتیم که بفرستیم. منطقی باشید حداقل در بخش بهترین فیلم برداری که شانس داره.
این فیلم رو باید بولد کرد. با افتضاحات داعش و وهابی ها باید به این فیلم در عرصه جهانی بها داد چون ارزش آن در معرفی چهره رحمانی اسلام و پیامبر از صرف یک فیلم بالاتره. والا غربی ها، همه ما را دارن با دید داعش می بینن. هر سال که نمیشه از این فیلم ها ساخت!
-20

سینا

در مورد اشتباهات فیلم گراویتی این جا نمیشه به تفصیل بیان کرد اگه انگلیسی بلد باشید کافیه Scientific Errors in Gravity رو سرچ کنید. در مورد لباس فضایی آمریکایی ها هم یه سرچی کنید جالبه! زیرش لباس کامل سفید رنگ برای خنک سازی بدن هست نه تاپ و شورت برای جذابیت های هالیوودی!!!! در مورد لباس فضایی روس ها هم sokol suit رو سرچ کنید متوجه میشید. لباس های راهپیمایی فضایی حجیم هستند، مثل همان لباس هایی که اول فیلم تنشون بود. اونوقت معلوم میشه من متعصب هستم یا شما! به خدا اگه این فیلم در ایران ساخته شده بود همه میشدن متخصص فضایی و آبروی کارگردان رو می بردید. اما من هم میگم دیدن گراویتی لذت بخشه و نباید در مود فیلم ها زیادی سخت گرفت و فیلم بی عیب وجود نداره.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی

جستجو