صفحه اصلی > سینمای کلاسیک : آلامو ( The Alamo )

آلامو ( The Alamo )

آلامو (The Alamo)

داستان فیلم :

در سال 1836 گروهی کوچک از سربازان سعی می کنند تا در مقابل جمهوری ظالم تگزاس مقاومت نمایند اما…

 

بازیگر و کارگردان:      

جان وین ( John Wayne ) : بازیگر سرشناس، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی بود. او در سال ۱۹۶۹ به خاطر بازی در فیلم شجاعت واقعی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

جان وین در کالیفرنیا بزرگ شد و با کسب بورس ورزشی به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت. در تعطیلات تابستان کارگر استودیوی فوکس شد و خیلی زود توانست رابطه‌ای صمیمی با جان فورد که نقشی تعیین کننده در آینده جان وین به عنوان فوق ستاره داشت، برقرار کند. جان وین که در ابتدای فعالیت بازیگری از نام دوک موریسن استفاده می‌کرد، از جمله هنرپیشه‌های مشهور سینمای وسترن آمریکا به شمار می‌آید. جان وین با بازی در فیلم‌های حماسی جان فورد مانند قلعه آپاچی، ریو گرانده، در جستجوی خواهر، دختری با روبان زرد، آخرین فرمان، مردی که لیبرتی والانس را کشت و سواره نظام شهرت زیادی کسب کرد و در آمریکا به یک اسطوره تبدیل شد. وی در سال ۱۹۲۶ یعنی در زمان سینمای صامت وارد عرصه بازیگری شد و در ۱۹۲۸ نقش‌های کوتاهی در فیلم‌های فورد و دیگر کارگردان‌ها ایفا کرد. در ۱۹۳۰ فورد او را به رائول والش برای مسیر بزرگ سفارش کرد. این بازیگر بلند قد، قوی هیکل و آرام پس از مسیر بزرگ در وسترن‌های کم هزینه، سریال‌ها و فیلم‌های فراموش شده ظاهر شد و نتوانست تماشاگران را مجذوب کند. جان وین در طول ۸ سال در ۸۰ فیلم نقش قهرمان را بازی کرد اما در سال ۱۹۳۹ جان فورد با انتخاب او برای نقش رینگوکید در وسترن کلاسیک دلیجان افق دیگر را پیش روی وی گشود. بازی در این فیلم نقطه عطف دوران کاری وین بود به طوری که او را به یک اسطوره تبدیل کرد. جان وین در ادامه فعالیت‌های سینمایی‌اش، دو فیلم نیز کارگردانی کرد؛ وسترنی به نام آلامو (۱۹۵۹) و فیلم جنگی کلاه سبزها (۱۹۶۸).

جان وین در سال 1979 به دلیل ابتلا به سرطان معده و ریه درگذشت.

آلامو (The Alamo)

نکاتی که احتمالا درباره « آلامو » نمی دانید :

جان وین در طول فیلمبرداری دوستی نزدیکی را با لارنس هاروی برقرار کرد. او معتقد بود که وی می بایست در آن سال نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد می شده است.

جان وین قصد داشت تا از ریچارد ویدمارک در نقش دیوی کراکت استفاده نماید و خودش نقش کوچک تری را ایفا نماید تا تمرکزش بر کارگردانی باشد اما تنها در شرایطی فیلم می توانست فروش مناسبی را بدست آورد که خود او نقش اصلی را ایفا می کرد. به همین جهت او نقش کراکت را ایفا کرد و ویدمارک نقش جیم.

زمانی که زمانبندی فیلمبرداری دچار مشکل شد و تولید عقب افتاد، خود جان وین مجبور شد بر روی فیلم سرمایه گذاری انجام دهد و تحت فشار فراوان قرار بگیرد.

یکی از بازیگرانی که فیلمنامه برای او فرستاده شده بود چارلتون هستون بود اما او بازی در فیلم را نپذیرفت. او بعدها گفت یکی از دلایل خودداری او برای بازی در فیلم حضور جان وین به عنوان کارگردان بود.

جان وین همچنین برای نقش سم هیوستن قصد داشت از جیمز آرنس استفاده کند اما آرنس نپذیرفت تا برای صحبت درباره نقش جلسه ای با جان وین داشته باشد و به همین جهت، نقش به ریچارد بوون رسید. جان وین هرگز آرنس را برای اقدامش نبخشید.

علی رغم محبوبیت فیلم در زمان اکران، « آلامو » نتوانست سودآوری داشته باشد و تامین بودجه عظیمش را جبران نماید. بخش بزرگی از بودجه فیلم از قرض های شخصی جان وین تامین شده بود و در سال 1971 بود که در نهایت بدهی های جان وین و فیلم بطور کامل پرداخت شد!

نبرد اصلی فیلم شامل 7 هزار سیاهی لشگر، 1500 اسب و 400 گله بود!

آلامو (The Alamo)

لوکیشن فیلم که امروزه « دهکده آلامو » نامیده می شود تابحال در بیش از 100 فیلم وسترن مورد استفاده قرار گرفته است.

در سکانس نبرد، یکی از توپ ها اشتباهاً به پای لارنس هاروی برخورد کرد و او را مجروح کرد!

کلارک گیبل بازی در فیلم را رد کرد چراکه معتقد بود سپردن یک فیلم با بودجه عظیم به کارگردانی که اولین تجربه خودش را پشت سر می گذارد تصمیم اشتباهی است.

جان وین سعی داشت با بهره گیری از نفوذ جمهوری خواهان، بودجه بزرگی را برای تهیه فیلم بدست آورد اما موفق نشد و مجبور شد بخش زیادی از بودجه فیلم را خودش سرمایه گذاری نماید.

2 سال طول کشید تا محل فیلمبرداری « آلامو »  ساخته شود.

ریچارد بوون می دانست که جان وین در شرایط بسیار سخت مالی برای ساخت فیلم قرار گرفته، به همین جهت به او گفت اگر کتی در فیلم بر تن کرده را به او بدهد، از گرفتن دستمزدش امتناع می کند که با پذیرش جان وین مواجه شد.

جان وین همواره از اینکه « آلامو » را فیلم شکست خورده ای می نامیدند ناراحت می شد. او معتقد بود شخصاً پول زیادی برای ساخت فیلم از دست داد اما فیلم در گیشه ها با موفقیت مواجه شد.

فیلمبرداری 83 روز به طول انجامید.

« آلامو » پنجمین فیلم پرفروش سال 1960 محسوب می شود.

آلامو (The Alamo)

فرانک سیناترا علاقه زیادی به بازی در نقش کلنل تراویز داشت اما زمانبندی کاری اش با فیلمبرداری سازگار نبود.

فیلم در زمان اکران متهم به حمایت از بردگی شد!

« آلامو » تنها فیلمی در آن سال بود که علی رغم نامزد شدن در شاخه بهترین فیلم سال، در رشته های نویسندگی و بازیگر نقش اصلی نامزد نشده بود.

 

 

 

نازنین آفاق

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

آلامو  (The Alamo) alamon2n2ee

کارگردان : جان وین

نویسنده : جیمز ادوارد گرانت

بازیگران :

جان وین / دیوی کراکت

ریچارد ویدمارک / جیم

لارنس هاروی / تراویس

زمان : 12 دقیقه

محصول : 1960

مهمترین افتخارات : نامزد اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی هنری، بهترین تدوین ، بهترین جلوه های ویژه ، بهترین ترانه و بهترین موسیقی متن.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها